• smelle

Graviditetspenning för förskollärare - tips!?

Tänkte söka graviditetspenning men har förstått att det beror mycket på vad man skriver om man får det eller inte. Min barnmorska tipsade därför om att titta på vad någon annan skrivit som blivit beviljad graviditetspenning. Nu är det så att jag inte känner till någon jag kan fråga och tänkte därför kolla om det finns någon förskollärare här på familjeliv som blivit beviljad graviditetspenning och som kan tänka sig att dela med sig av vad den skrivit till mig?

• Svar på tråden Graviditetspenning för förskollärare - tips!?
  • Ziindlaa

Min bm sa att de tyvärr främst berodde på i vilket län man bodde i. Vilket är helt sjukt dåligt.

• My Guiding Light

Jag fick beviljat hel gravpenning utan minsta tjorv. Beskrev väldigt utförligt en dag på jobbet och vilka situationer som jag kände inte fungerade. Lyft är ju centralt för FK, glöm inte räkna stolar, mattor, ledsna barn, blöjbyte etc men beskriv även de andra aspekterna. Rörelsemönstret vid på och avklädningar (vridningar, böjningar) samma sak vid städning, torkning av bord mm. Jag var även noga med att förklara varför jag inte kunde lämna över moment till kollegor när chefen kryssat i att vi var två-tre st som utförde samma uppgifter samtidigt; raster, sjukdomsbortfall, vikarier som barnen inte känner sig trygga med, arbete i mindre grupper mm. Betonade även barnens säkerhet, att jag helt enkelt inte var snabb nog om något skulle hända (konflikt, klättrar över staket, olycka etc)

Hade med ett intyg från sjukgymnast ang foglossning och jobbar med 1-2 åringar och skulle om det inte beviljades ha skolat in en helt ny grupp nu till hösten.

• sosing

Går på på gravidpenning på måndag och jobbar med barn i åldrarna 1-6år.

• jesand

Hej! Det finns en annan tråd som jag läste en del när jag sökte i våras.. Ska kolla upp vad den heter!

• jesand

"graviditetspenning för oss som arbetar i förskola" :)
    Lycka till!! Jag fick beviljat 100% och jobbade med 3-4-åringar :)

• smelle

Jag fick idag veta att jag inte fick beviljat graviditetspenning, och funderar nu på vad jag gjorde för fel? Beskrev
     en arbetsdag med allt vad den innebär med lyft, stress, konflikter, sittande på golv, påklädning, risker osv. Uppskattade antal lyft och vikt så gott jag kunde. Det min chef fyllde i var överensstämmande med vad jag skrev. Dock hade hon inte kryssat i rutan gällande förbud mot arbete på grund av risker i arbetsmiljön. Spelar detta in tror ni?
    Hur kan jag överklaga detta?

Tacksam för svar. Känner mig ganska nedstämd efter detta besked.

• sosing

Min arbetsgivare kryssade inte i där heller och fyllde i att jag kunde ta pauser i arbetet. Vilket jag aldrig under mina tre år haft möjlighet till under de intensiva passen under dagen.

Har du problem? Jag har foglossning, samt problem med ett knä. Fick journal utdrag på detta av vårdcentralens sjukgymnast.

Vilken åldersgrupp arbetar du med?

• smelle

Arbetar med barn mellan1-4 år.
    Har lite problem med foglossning, har haft det ett bra tag, men det blir inte värre.

• MandyPandy

Jag arbetar som barnskötare på förskola och tänker söka grav.penning. Jag arbetar på 1-5 avdelning.

Finns det någon som känner sig manad att maila mig ert brev som blviit godkänt, så jag får tips och kan jämföra.
    Vore superschysst!

[email protected]

• Nongmay

Jag är gravid i vecka 26(25+4) och arbetar som barnskötare på 1-3 år avdelning. Jag har sökt gravd.penning nyligen. Så nu kan man bara hålla tummarna på att fk ska godkänna ansökan :)

• sosing

På 1177 står det tydligt vad man ska undvika och vad foglossning innebär. Det berättade jag bl.a. Om. I mitt brev. Vad jag gjorde från morgon till em. Hur ofta jag jobbade själv och med hur många barn. Dvs under morgonpass samt vid stängning. Beskrev verkligen dagen från morgon till em, alla lyft, släppande på ute cyklar etc. Visarens att en stor ute cykel väger ca 25 kg.

• humlan1978

Om man får graviditetspenning eller inte verkar bero på vem som läser och bedömmer brevet. Jag sökte sommaren 08. Jobbade på småbarnsavdelning då och blev nekad. Min kollega på grannförskolan med exakt samma arbetsuppgifter, antal barn på avdelningen och samma chef, vi var t.o.m. i samma  vecka. Hon ficksin ansökan beviljad! Gissa om jag var förbannad och ringde till FK som inte kunde göra något, Så jag fick ta ut föräldrardagar medan kollegan fick graviditetspenning.

Svar på tråden Graviditetspenning för förskollärare - tips!?