• Påväg

Träning- våra mål efter graviditet & förlossning

Nu har det snart gått 8 veckor sedan min förlossning. Kroppen har återhämtat sig och det behövs mer än bara promenader nu för att få de resultat jag vill ha. Jag vill ju kunna använda kläderna i min garderob igen ;)

Hade varit kul att kunna följa fler som vill påbörja träningen och nå sina mål såhär efter en graviditet och förlossning. Här kan vi också tipsa om bra övningar och träningstips!

Mått i dagsläget efter graviditet och förlossning:
    Byst: 85
    Midja: 83
    Stuss: 98

Mål att uppnå:
    Byst: Gärna behålla det jag har ;)
    Midja: 71
    Stuss: 92

• Svar på tråden Träning- våra mål efter graviditet & förlossning
  • moruppgren

Jag är på! 5 veckor sedan jag fick mitt andra barn och är ivrig som tusan att bli mig själv igen :)

Mina mått.
    Midja - 76
    Stuss - 101
    Bröst - 95

Mina normala mått.
    Midja - 69
    Stuss - 93 (det var innan första barnet)
    Bröst - 85 (behöver ju gärna inte komma ner dit, tycker stora bröst är snyggt ;))

Än så länge promenerar jag bara. Men vill gärna sätta igång och träna mer på riktigt.
    Efter dottern rockade jag rockring. Så jävla effektivt. Man bränner 300 kalorier på 30 min och magen plattas till så jävla bra.
    Men det kanske är lite tidigt ändå för mig att börja träna magen? Fast det känns inte som mina magmuskler är delade längre.

Hur ska du träna? :)

• Påväg

Kul att du är på :) känns motiverande att fler jobbar mot individuella mål!

Jag kör mycket promenader men har precis börjar med plankan för att stärka bålen och förhoppningsvis platta till magen. Rockring lät ju spännande! Bra tips där :) känns som att jag inte riktigt har tid att ta mig ner till något gym eller liknande men jag ska försöka komma ut och löpträna, även om jag alltid tyckt att det varit astråkigt ;) hehe.. Nu är jag och familjen på semester men jag tänkte försöka sätta igång redan nu. Sambon får lite ångest över det ;) haha.. Ska sätta ihop ett schema som även sambon följt när han skulle börja löpträna! Kan lägga upp det sen!

Igår var vi ute och vandrade i bergen med lilltjejen i bärsjal. Det var otroligt tuff träning i uppförsbacke dryga 2 km och sen nerför samma sträcka. Förhoppningsvis effektivt! Kanske blir en sväng till i veckan.

Apropå dina veckor efter förlossning och träning så får du väl känna dig fram. Jag valde att ta det ganska lugnt de första 6 veckorna men nu vill jag komma igång ordentligt :)

• moruppgren

Vad duktig du är! :)

Jag kan varmt rekommendera rockringen. Du behöver inte gå hemifrån och det tar som fan. Jag tittade på 2,5 men när jag rockade efter jag fick dottern. På bara nån vecka var magen platt igen :)

Jag ska testa att köra lite med rockringen. Kanske gå till gymet och cykla en liten stund och träna armar och axlar. Vi har turen att ha ett gym i källarvåningen som hyresgästföreningen har. Svårt att komma på undanflykter för att gå ner 3 trappor :)

• moruppgren

Kan även skriva med mitt viktmål. Jag vill ner på 63 som jag vägde innan graviditeten, gör inget om det blir mer ;)

Vägde 69 sist jag vägde mig på BVC och det var en vecka sedan.
    Denna graviditet bjöd på 17 kg plus. Vill bara bli snygg igen utan degmage och ryggvalkar.

• Påväg

Ja jag har också ett viktmål på 55 kg som jag vägde innan graviditeten. Ligger på 58 kg nu så tre kilo kvar till målvikten :)

Jag gick också upp 17 kg!

Härligt att ha ett gym så pass nära, då kan du ju bara slinka ner någon dag :)

• izgo

Hoppar gärna med i tråden, dock var förlossningen 14/8-12 så jag är bara på återhämtning ännu.
    Vägde 68 förra sommaren. Slappade till och vägde vid gravidstart 80. 86 vid inskrivning, 72 efter 19v kräkningar, 100.9 vid förlossning. Idag (24h efter förlossning) -4kg.
    Fått sy lite men ska börja inom ett par veckor.

Mitt träningsschema första 2 månaderna är givetvis bara promenader, vecka 6-8 även två korta joggingrundor.
    Sen drar allvaret på gång!

Mitt mål är 70, men 75 är jag glad om jag når inom ett år!

Skriv gärna tips på fler träningsmetoder! Har en crosstrainer, häst

• Påväg
    izgo skrev 2012-08-16 00:34:35 följande:
    Hoppar gärna med i tråden, dock var förlossningen 14/8-12 så jag är bara på återhämtning ännu.

Vägde 68 förra sommaren. Slappade till och vägde vid gravidstart 80. 86 vid inskrivning, 72 efter 19v kräkningar, 100.9 vid förlossning. Idag (24h efter förlossning) -4kg.

Fått sy lite men ska börja inom ett par veckor.

Mitt träningsschema första 2 månaderna är givetvis bara promenader, vecka 6-8 även två korta joggingrundor.

Sen drar allvaret på gång!

Mitt mål är 70, men 75 är jag glad om jag når inom ett år!

Skriv gärna tips på fler träningsmetoder! Har en crosstrainer, häst

Välkommen! Roligt att fler hittar hit! Känns så mycket mer motiverande då!

Vad kul med dn crosstrainer, sånt gillar jag! Du måste ju såklart ta det lugnt i början tills du är återställd. Jag väntade själv 7 veckor innan jag satte igång med några tyngre övningar. Kändes bra att vara på återbesöket på MVC och få det bekräftat att allt läkt ordentligt! Jag fick också sy några stygn!

Jag har läst att det som egentligen tar bäst för att återfå sin kropp efter en graviditet och förlossning är utfall och planka, så jag börjat köra på det varje dag. Bara några stycken åt gången som jag sedan kan öka allteftersom.

Jag hade även hoppats kunna komma igång med lättare löpträning till helgen men jag har börjat känna mig lite krasslig i halsen. Hoppas att det bara är tillfälligt! Håller på att sätta ihop ett schema iaf!

Har ni märkt vad kass konditionen blivit? Jag promenerade drygt 3 km igår med barnvagnen, både plan och kuperad mark och när jag kom fram till målet var jag helt slut. Håll i sidan och svetten som rann på ryggen! Tycker väl själv att jag var hyfsat tränad innan jag blev gravid, tränade 2-3 ggr/v plus cyklade minst 3 km varje dag, även promenader så mycket som möjligt! Under graviditetens första månader mådde jag ganska illa så då var motivationen inte på topp för träning men under våren försökte jag ändå hålla igång iaf 1 ggn/ v på gym (ex crosstrainer) och fortsatte cykla varje dag fram till några veckor innan förlossning. Hur känner ni kring det här med konditionen efter graviditeten?
  • moruppgren

Haha! Ja konditionen är väl inte nå vidare. Gud så fort det går att bli i dålig form!

Men tack och lov är det snabbt åtgärdat om man börjar på gå i rask takt igen :)

Jag är tillbaka i mitt normala promenad tempo igen. Sen v 20 tog en promenad på 5 min ca 15-20 minuter för mig.
    På slutet så tog det nästan 30 min :(

Svar på tråden Träning- våra mål efter graviditet & förlossning