• Anonym

HUR skuta röka?! Låtsascigg var?

Jag har rökt i perioder detta är 3gången.. Dock känns det omöjligt att sluta. 

Har idag rökt en cigg på morgonen (började sluta idag..) och sen tuggat dessa jävla nikotintuggummin som jag snart spyr åt!

Vilka nikotinmedel är bäst?

Dom andra 2ggr var aldrig så här svåra jag drog ner på rökningen och sen bara la av..

Nu känns det som det inte går alls :(

Känner mig så nere för jag vill inte röka för hälsans skull, men jag TRIVS med att röka, få en paus och bara vara med ciggen.. Kanske låter sjukt men jag BEHÖVER den!

Hur fungerar dessa låtsas cigaretter? Vart köper man dom osv? 

Finns det vanliga cigg men utan det dåliga i sig?! Som man kan trappa ner med? 

• Svar på tråden HUR skuta röka?! Låtsascigg var?
  • Lufsan

Läs "Äntligen Icke Rökare". Fick det tipset här på FL. Läste boken för över ett år sen och har inte tagit en cigg sen dess och har aldrig haft några abstinensproblem. Den kostar mindre än ett paket cigg på adlibris, det är värt det. Pröva, det kanske inte fungerar för dig eller så gör det det. Trodde inte att den skulle hjälpa men kan blev väldigt förvånad.  

En dag i sänder.
  • Blaha

Den boken hjälpte mig också, hade försökt flera gånger innan men misslyckats.

• Anonym (rökavvänjaren)

Det sluta-röka-preparat som snabbast går upp i hjärnan och tar bort abstinensen är munspray, finns av olika märken.

Nyckeltänket bakom sluta-röka-preparat är att först bryta vanorna runt cigarretterna, pysslandet, pausande osv. Sedan när man fixar det trappar man ner nikotinet.

Chansen att fortfarande vara rökfri efter 12 månader är bara 2-3% om man slutar cold turkey utan hjälpmedel.

Den som trappar ner med sluta-röka-preparat ökar sin chans till mellan 10-23%, där munspray och tuggummi leder ligan.

Det finns även e-cigarretter att beställa från nätet där man själv fyller på och kan använda olika koncentrationer nikotinlösning eller bara ha dem utan nikotin. Dessa är dock av mycket varierande kvalitet (en del går sönder fort, de läcker den giftiga nikotinlösningen, man vet inte om de håller bra kvalitet och renhet på lösningen) och lyder just nu inte under de stränga regler för läkemedelstillverkning som övriga sluta röka-preparat.

Det pågår försök att registrera en mer seriös e-cigarett enligt de regler som gäller för läkemedel i England. Det kan dock bli svårt eftersom läkemedel som ska subventioneras av skattemedel inte får innehålla några onödiga flashiga detaljer som t ex glycerolrök eller lysdiod i änden, vilket är det många tycker är kul med e-ciggen.

"Äntligen Icke Rökare" är bra startmaterial och det finns även många hjälplinjer som kan fortsätta stötta ditt rökfria liv.

www.slutarokalinjen.org/

Numera finns också appar som vården har skapat:

rokfri.vardguiden.se/

• DreamBitch

Den där boken verkar fungera för många. Jag personligen tyckte dock att den sög. Jag läste den när jag var tvungen att sluta röka inför en viktig operation men den fungerade inte alls för mig. Två veckor innan operationen blev jag tvungen att sluta annars skulle operationen ställas in. Mitt mantra då var att det bara gällde i två veckor och det fungerade.
    Dock tycker jag att e-cigaretter fungerar skapligt. Jag köpte mina från oddwolf.se tror jag att det var.

Lycka till!

• Brumma

Kolla på elcigg.se. Där kan du köpa "låtsas cigg". Ciggaretterna är som framgår av namnet elektriska. De laddas i ett USB uttag och man fyller själv på dem med "olja". Det är lite olika kvalitet, men de flesta är bra. De minsta, som är lika stora som vanliga cigaretter och ser ut som cigg är sämst dock. Allra bäst är vad jag hört "eGo" ciggen. De har en kraftig rökutveckling och det känns precis som en vanlig cigg. Skillnaden är att det du drar in i lungorna är vattenånga istället för rök. De luktar ingenting, de innehåller ingen tjära (dock nikotin). Men man kan även få tag i nikotinfri olja som jag förstått det. Så en tanke är ju att gå över till elcigg ( av ca femton pers i min umgängeskrets som gått över till elcigg har iallafall tolv stycken HELT slutar med vanliga cigg), för att sedan gå över till nikotinfri olja succesivt. Problemet med att sluta röka är ofta att man är beroende av själva ciggen, inte nikotinet, och då tycker jag detta är ett superbra alternativ. Det är billigare oxå ;)

• Lufsan
    DreamBitch skrev 2012-08-14 23:02:00 följande:
    Den där boken verkar fungera för många. Jag personligen tyckte dock att den sög. Jag läste den när jag var tvungen att sluta röka inför en viktig operation men den fungerade inte alls för mig. Två veckor innan operationen blev jag tvungen att sluta annars skulle operationen ställas in. Mitt mantra då var att det bara gällde i två veckor och det fungerade.
    Dock tycker jag att e-cigaretter fungerar skapligt. Jag köpte mina från oddwolf.se tror jag att det var.

Lycka till!
    Tror att det blir svårare om man känner att man måste sluta på det viset.. 
    En dag i sänder.
  • DreamBitch
    Lufsan skrev 2012-08-14 23:41:15 följande:
    Tror att det blir svårare om man känner att man måste sluta på det viset.. 
    Tror du? Jag trodde det skulle vara enklare just för att min operation, som jag verkligen ville göra, skulle motivera mig.
    Personligen tror jag att allt handlar om inställning i grund och botten.
  • DreamBitch
    Lilly Jk skrev 2012-08-14 23:48:32 följande:
    Jag har en eGo elcigg, bästa jag införskaffat mig på senare år!
    Köpt på www.theelectroniccigarette.co.uk

Försökte också mig på sluta röka-boken alla pratar om men den funkade inte för mig.
  • Anonym

Finns dom att köpa i butik i Göteborgsområdet?

Låter helt klart som en fejkcigg jag behöver i första hand!

Tack för allt peppande! Och (än...) inga som hackar på mig :) 

• Pallas
    Anonym skrev 2012-08-15 00:09:53 följande:
    Finns dom att köpa i butik i Göteborgsområdet?

Låter helt klart som en fejkcigg jag behöver i första hand!

Tack för allt peppande! Och (än...) inga som hackar på mig :) 
    Har sett elcigg på en bensinmack här i Uppsala, borde finnas i Gbg också. De är dock utan nikotin, eftersom nikotinhaltiga preparat inte får säljas utan läkemedelsstämpel. Själva ciggen samt nikotinfri vätska får man köpa i Sverige, men det är lagligt att importera nikotinhaltig vätska för eget bruk.

Jag har handlat på lightyourfire.se och har eGo-T och wGo-W och 510-modellen samt vätska från EnJuice och Totally Wicked. Åkte dock dit på fulcigg igen i en stressig period av mitt liv, men ska prova e-ciggen igen nu.
  • Lufsan
    DreamBitch skrev 2012-08-14 23:51:42 följande:
    Tror du? Jag trodde det skulle vara enklare just för att min operation, som jag verkligen ville göra, skulle motivera mig.
    Då måste jag säga att du inte förstod poängen med boken. Men den kan ju inte fungera på alla. 
    En dag i sänder.
  • Anonym (rökavvänjaren)
    DreamBitch skrev 2012-08-14 23:51:42 följande:
    Att inte dö tio år i förtid borde väl vara tillräcklig motivation, eller?
  • september0809

Jag försökte allt kändes det som sen bände jag mig till vc och fick utskrivet tabletter! Efter 4 veckor vart jag fri och har inte känt suget en enda gång!

• Pallas
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2012-08-15 17:44:06 följande:
    Är du rökavvänjare på riktigt? I såfall är jag väldigt förvånad över det där uttalandet, för då har du komplett missat hela missbruksproblematikens psykologi...
  • DreamBitch
    Lufsan skrev 2012-08-15 16:59:03 följande:
    Då måste jag säga att du inte förstod poängen med boken. Men den kan ju inte fungera på alla. 
    Jodå, jag är inte dum. Bara för att man förstår poängen betyder det inte att den måste fungera.
    Anonym (rökavvänjaren) skrev 2012-08-15 17:44:06 följande:
    Dum fråga. Tydligen inte. Dö ska jag göra i vilket fall och för mig kvittar det om jag gör det tio år tidigare.

• Anonym
    DreamBitch skrev 2012-08-15 18:50:18 följande:
    Jodå, jag är inte dum. Bara för att man förstår poängen betyder det inte att den måste fungera.

Dum fråga. Tydligen inte. Dö ska jag göra i vilket fall och för mig kvittar det om jag gör det tio år tidigare.

Bara så DUM att du först skriver anonymt och inte sen.. Betackar mig för ditt svar då det inte leder till någon hjälp. Du har INGEN anledning varför jag började då jag började!
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2012-08-15 23:04:09 följande:
    Bara så DUM att du först skriver anonymt och inte sen.. Betackar mig för ditt svar då det inte leder till någon hjälp. Du har INGEN anledning varför jag började då jag började!
    Exakt VAD pratar du om? Jag har inte postat något inlägg anonymt.
    Du framstår just nu som smått förvirrad för mig.
Svar på tråden HUR skuta röka?! Låtsascigg var?