ohållbar trångboddhet?
med inspiration av en annan tråd undrar jag hur andra ser på ohållbar trångboddhet.
när är en familj där?
spelar barnens ålder in (förskolebarn, skolbarn eller ungdom)?
när/ska soc kopplas in av den anledningen?
med inspiration av en annan tråd undrar jag hur andra ser på ohållbar trångboddhet.
när är en familj där?
spelar barnens ålder in (förskolebarn, skolbarn eller ungdom)?
när/ska soc kopplas in av den anledningen?
För mig är trångboddhet att ofrivilligt behöva vara fler än två per sovrum, och att inte ha någon gemensam yta alls (t.ex. för att någon tvingas använda vardagsrummet som sovrum). Sen tänker jag mig att man periodvis kanske får acceptera att bo mindre, men i långa loppet tror jag inte att det är hälsosamt.
Så du menar att man ska bussa soc på alla som bor trångt? Vet du ens hur svårt det är att få tag på lägenheter ts? Tror du alla har några mille på banken så dom kan köpa sig en 5a?
Vi bodde en vuxen och fyra barn mellan 10 och 17 år i en trea förra året, då var det mer trångt än vad som borde få vara tillåtet. Dessutom så var ett av mellan barnen en kille i tonåren. Det fungerar inte att dela rum med systrar då. Nu har vi en fyra, innebär att jag fortfarande bor i vardagsrummet, inte optimalt men jag har inte råd med större.Jag vill verkligen ha ett eget sovrum...
Jag har svårt att se vad soc har med trångboddhet att göra. Man är fullt tillåten att bosätta sig en fem personers familj i en liten husvagn om man så önskar.
Däremot kan ju oönskad, ofrivillig trångboddhet vara väldigt påfrestande för alla. Men även där har man ju varken skyldighet eller rättighet att skaffa större boende alldeles oavsett så inte heller när det gäller ofrivillig trångboddhet har väl soc något med saken att göra.
Trångboddhet är ju också olika för olika personer. Små barn kan ju lätt dela rum. Tonåringar, kanske av olika kön, tycker nog att det är jobbigare. Man kan bo i bäddsoffa i vardagsrummet utan att tycka att det är väldigt jobbigt. Kanske har man som mål att spara ihop till tex en kontantinsats till ett hus, eller bara vill spara in pengarna för ett rum till och målet gör att de som bor i bäddsoffa i den lägenheten tycker att det fungerar utmärkt, men de som bor i bäddsoffa för att de inte har en möjlighet att skaffa ett rum till tycker att det är outhärdligt?
Trångboddhet är ett jätteproblem som inte kommer bli mindre iom anhöriginvandringen som kommer från framförallt Somalia. Ser dagligen familjer som bor tio-femton personer i en lägenhet. Var hos en familj som i ett av sovrummen hade tre våningssängar! Problemen med att bygga lägenheterna som behövs är att ingen har råd att betala hyrorna. Många har försörjningars och sociala vill inte betala hyran som krävs för att få igen kostnaden för bygget. De som arbetar är ofta lågbetalda och har inte pengarna. Tänk er dessutom det enorma slitage som blir på en lägenhet som ksnske är gjord för fyra personer men används av 14. Ständigt duschande, fuktskador, osv...
Försörjningsstöd skulle det förstås stå :)
Jag tycker att någonstans runt starten på puberteten är det bra om barnen kan få egna rum. Jag delade rum med två syskon tills jag var 10 år och det gick jättebra. Då bodde vi i en 2,5a och hade ingen gemensam yta som inte var sovrum (förutom köket). Man har inte så stort behov av eget rum när man är barn, det räcker med en egen hörna och en god portion respekt.
Jag tycker inte att det är okej att anmäla till soc för att man bor trångt.
hypotetiskt:
om det inte finns riktiga sängplatser till alla i en familj, ska soc agera då?
Finns det verkligen något som heter "ohållbar trångboddhet" eller var det ett uttryck som bara nämndes i förra tråden. Vore ju nästan omöjligt att hitta en regel som går att tillämpa i alla fall då.
Nån som tidigare nämnde 3 våningssängar i ett rum. Skulle det vara något för soc att reagera på. Då tycker jag det är sämre om någon bara har en madress på golvet i en skrubb även om det då kanske inte handlar om trångboddhet. Riktiga sängplatser i en våningsäng behöver väl inte vara dåligt i sig.
Om man har tittat på Familjen Annorlunda på TV4 så har nog flera av dem haft många barn i våningssängar i samma rum. Jag tror inte de riskerar att "dömmas" för ohållbar trångboddhet.
Misstänker att det finns en hel del barnfamiljer i t ex Stockholm som bor ganska trångt just bara för att bostadssituationen är som den är där.
Borde vara andra kriterier som avgör om bostadssituationen inte är bra än att det bor flera barn i varje rum.
med våningssängar kan man ju få in 2-4 sängplatser i ett rum
det är ju toppen!!!
en egen säng måste ju vara något ett barn har rätt till?
så om man som förälder inte ser till att det finns en sängplats/person känns det väldigt fel!!!!
viktigare än att man har massa rum ;)