• Tramsa

ohållbar trångboddhet?

Jag har svårt att se vad soc har med trångboddhet att göra. Man är fullt tillåten att bosätta sig en fem personers familj i en liten husvagn om man så önskar.

Däremot kan ju oönskad, ofrivillig trångboddhet vara väldigt påfrestande för alla. Men även där har man ju varken skyldighet eller rättighet att skaffa större boende alldeles oavsett så inte heller när det gäller ofrivillig trångboddhet har väl soc något med saken att göra. 

Trångboddhet är ju också olika för olika personer. Små barn kan ju lätt dela rum. Tonåringar, kanske av olika kön, tycker nog att det är jobbigare. Man kan bo i bäddsoffa i vardagsrummet utan att tycka att det är väldigt jobbigt. Kanske har man som mål att spara ihop till tex en kontantinsats till ett hus, eller bara vill spara in pengarna för ett rum till och målet gör att de som bor i bäddsoffa i den lägenheten tycker att det fungerar utmärkt, men de som bor i bäddsoffa för att de inte har en möjlighet att skaffa ett rum till tycker att det är outhärdligt?

• Tramsa
    Anonym skrev 2012-08-16 07:54:24 följande:
    hypotetiskt:
    om det inte finns riktiga sängplatser till alla i en familj, ska soc agera då?
    Vad ska de göra då?

Alltså jag tycker naturligtvis att det borde ingå i ett normalt föräldraskap att ge sina barn sängplatser. Men jag är rätt säker på att dels är "ordentliga sängplatser" inte definierade någonstans i någon lag (man tänker ju på hur det skulle bli om man skrev "säng", förmodligen skulle galna människor tolka det som att man inte fick tälta). Dels tror jag inte att socialtjänsten inte kan ordna fram större bostäder åt folk som behöver det, och eftersom det ju ändå inte är olagligt att inte ha råd att köpa stora villor tex (om man har sju barn då),  finns det ju heller inget sätt att tvinga folk att bo större än de själva väljer/har råd att bo.

En lag av något slag om att alla har rätt till ordentlig sovplats skulle nog dels bli väldigt svår att upprätthålla (var drar man gränsen, hur länge får man tälta med sina barn, eller bo i husvagn där väl de flesta sovplatser även är soffor eller bord på dagtid, får vuxna människor bo i bäddsoffa i vardagsrummet om de vill det? Kan då den hemmaboende 18 åringen byta plats med 10 åringen när soc gör ett hembesök? ), dels bli dyrbar (soc måste ju då ordna fram sovplatser på samma sätt som de är skyldiga att ge ekonomiskt bistånd om det behövs till de som inte kan ordna det själva) och dels faktiskt skulle ingripa rätt rejält i individens självbestämmande.
Svar på tråden ohållbar trångboddhet?