• Anonym

Låt mig vara ifred!

Nu är jag tämligen trött på detta.
    Jag har lyckan att ha fått tvillingar, jättekul att vara förälder åt mina barn.
    Men jag blir så förbannad för så fort vi lämnar hemmet för att gå och handla, gå till parken, skall på ett ärende på stan, skall på BVC eller vad vi nu än skall göra så får vi aldrig någonsin vara ifred!
    Alltid skall folk stanna upp och prata, le och gurgla med barnen, hålla hand med barnen, klappa barnen. Fråga om det inte är tufft, om vi gjorde IVF, för inte kan man väl få tvillingar normal väg. Oj ni måste ha haft problem att bli gravida. Inte födde du väl normalt för det kan man väl inte göra när det är två, du gick väl inte tiden ut. Hur är förhållandet mellan dig och pappan nu mer? Ni lever inte ihop längre va?
    Listan kan göras lång och inte en enda gång vi lämnar hemmet så kan människorna runtha vett nog att låta bli!

Jag blir så förbannad på detta. Ok att stanna upp och hälsa och le, men RÖR INTE mina barn utan att det är okat från min sida. Ställ inte massa privata frågor till någon du inte känner!

För det första, vi planerade inte barn och det blev tvillingar ändå, jo jag födde vaginalt efter en fullgången graviditet! Jo det fungerar riktigt bra att ha tvillingar, trött är man väl som enlingförälder också. tufft är det för alla föräldrar som får barn för första gången.
    Jo jag och pappan bor faktiskt fortfarande ihop och har ett bra förhållande till varandra och till barnen.

Så snälla, kan alla människor bara ge fan i att fråga privata frågor till en främmande människa, och inse att mina barn inte är för alla att röra, de är väldigt noga med vilka som får komma för nära dem då de blir rädda ifall främlingar kommer för nära!

• Svar på tråden Låt mig vara ifred!
  • Duckan

Var bor du människa som har såna här typer omkring dig? Aldrig varit med om nåt liknande.

• Anonym

Är dem nyfödda eller nära inpå? Vi har flera tvillingpar i vårt område kan inte se att någon av dem väcker så stor uppmärksamhet.

• Anonym

De är inte längre nyfödda, de är strax över året och precis börjat gå lite smått.
    Ok att folk frågar om det är tvillingar, eller skrattar lite smått och frågar om det går bra när de springer åt olika håll, men alla privata frågor om förlossning, privatlivet och graviditeten har jag faktiskt ingen lust att dela med mig utav.
    I början kan jag förstå att folk kanske ville titta, nyfödda bebisar vill många kika på, men när de är över året så tycker jag det räcker..
    Det finns några fler tvillingar i närheten och som jag förstått det så har de samma problem med att folk ställer privata frågor och att tror att barnen är till att busa med även fast de inte är ens egna.
    Är bara irriterad av att det aldrig verkar bli stopp på det.

Bor i en stad på ca 20000-30000 invånare så inte jättelitet.

• MLB

När någon ställer en privat fråga kan du säga "Hur menar du?" Efter att personen försökt förklara sig (dela gärna med dig av förklaringar här om du vill, jag läser gärna) så kan du säga "Jaså, du menar så" och låta bli att svara på frågan.

• Anonym

Jag har frågat några gånger hur de menar. speciellt på fråorna fick ni hjälp, vaginal förlossning och hurvida om föräldrarna är tillsammans.

på om man fick hjälp så brukar förklaringen vara,
    "ja men inte kan man väl bli gravid med två på normalt vis? Ni måste ju ha gjort någonting speciellt" följdfråga "hade ni mycket sex" (som att det skulle ha något med saken att göra.

Vaginal förlossning
    "ja men det förstår du väl att man inte kan föda två stycken vaginalt, de fastnar väl då?" "men då måste de väl komma ut på samma gång och då borde ju mamman dö" "det måste vara svårt att föda två under samma förlossning eftersom att det tar sån lång tid"
    nej de fastnar INTE i varandra, de sitter ju inte ihop (oftast inte). nej de kommer inte ut på en gång, de kommer en och en. det tar inte så mycket längre tid att föda två än en. för mig ar det 8 min längre, för andra 2 timmar längre.

förhållandet
    "ja ni hade väl ingen tid med varandra" "ingen pappa skulle stå ut med två små" "ett liv utan sex brukar männen lämna snabbt"
    nej vi har inte mycket tid med bara varandra, men säg någon förälder som har det. vilka pappor skulle inte stå ut? de är väl deras val också, eller? och vadå ett liv utan sex, får man inte ha sex när man blir förälder?

Så jo jag försöker taktiken att fråga, men det gör det inte bättre. ibland när de frågar om det är tvillingar så säger jag, nej jag har kidnappat den andre för att den var så lik osv. det brukar få tyst på dem.

• Anonym

Går det inte bara säga "oj, det där tycker jag är en aldeles för privat fråga, det rör bara mig och min familj." med en trevlig ton. Då lär ju inte risken vara särskillt stor att någon frågar vidare heller.. Så kan du ju fortsätta med att ställa en helt annan fråga eller tala om vädret för att tydligt byta samtalsämne.

Skulle gissa att du bor i skåne och kommer säkert inte därifrån haha, skåningar svammlar fasen om precis allt med helt okända människor ^^ 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-15 10:31:48 följande:
    Går det inte bara säga "oj, det där tycker jag är en aldeles för privat fråga, det rör bara mig och min familj." med en trevlig ton. Då lär ju inte risken vara särskillt stor att någon frågar vidare heller.. Så kan du ju fortsätta med att ställa en helt annan fråga eller tala om vädret för att tydligt byta samtalsämne.

Skulle gissa att du bor i skåne och kommer säkert inte därifrån haha, skåningar svammlar fasen om precis allt med helt okända människor ^^ 
    Jo det skulle jag kunna göra, men att säga att det är en allt för privat fråga är som att medge att allt de frågat är sant, känns det som iaf..
    Men det hjälper inte för även fast jag säger ifrån till en så är det alltid en annan som kommer fram o frågar något..

njae, inte skåne direkt, inte ens i närheten =) jag är uppväxt i den stad jag bor också så vet inte om det bara jag som kanske vill ha mitt privatliv ifred ;)
  • MLB

Okej, låter som om min standardtaktik inte fungerar. Det är nämligen menade att folk ska inse sitt övertramp redan när de förklarar hur de menar. Då får man tyst på dem.

Anonym 10:31 tycker jag att har bra förslag.

Totalt orimliga svar kanske också fungerar. T.ex. Jo, jag dog under förlossningen men föddes pånytt som ett av mina barn, växte väldigt snabbt och har hunnit föda ett till barn som vuxit ikapp det andra.

• MLB
    MLB skrev 2012-08-15 10:41:00 följande:
    Okej, låter som om min standardtaktik inte fungerar. Det är nämligen menade att folk ska inse sitt övertramp redan när de förklarar hur de menar. Då får man tyst på dem.

Totalt orimliga svar kanske också fungerar. T.ex. Jo, jag dog under förlossningen men föddes pånytt som ett av mina barn, växte väldigt snabbt och har hunnit föda ett till barn som vuxit ikapp det andra.
    meningen ska det stå
  • Anonym (tvillingmamma)

Hej,
    jag är också tvillingmamma har två fyraåringar. Men jag har aldrig fått såna frågor, inte av totala främlingar på stan.

Dock har man alltid väckt lite uppmärksamhet och folk kan fråga lite om de är tvillingar och så plus om det är jobbigt att ha två. Men inte så att de blev upplyfta eller något. Bor  Stockholm så kanske man är lite mer privat där.

Se det som att dina två väcker uppmärksamhet för att de är bedårande söta och låtsas bli upptaget med annat ifall de ställer dumma frågor. "Oj nu vibrerar min mobil" och sen går du därifrån.

Carina

• Anonym

Hahaha, tack så mycket för dagens skratt =) Tror jag skall pröva med den! tror det är svårt att komma på vad man skall säga bara när man liksom tycker det kommer in på mitt familjeliv.

Det finns de människor som bara stannar upp och frågar om det är tvillingar och berättar att deras syster/barn eller liknande har tvillingar så förstår till viss del vad man går igenom. det bryr mig inte, bara trevligt om folken som liksom frågar något är trevliga utan att rota.
    Det jag menar är att jag gärna är social, och inte så bitter som jag verkar i tråden, men ja alla kan väl få nog helt enkelt =D

Men är evigt tacksam för att det inte blev trillingar istället =/
  • Anonym
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2012-08-15 10:44:41 följande:
    Hej,
    jag är också tvillingmamma har två fyraåringar. Men jag har aldrig fått såna frågor, inte av totala främlingar på stan.

Dock har man alltid väckt lite uppmärksamhet och folk kan fråga lite om de är tvillingar och så plus om det är jobbigt att ha två. Men inte så att de blev upplyfta eller något. Bor  Stockholm så kanske man är lite mer privat där.

Se det som att dina två väcker uppmärksamhet för att de är bedårande söta och låtsas bli upptaget med annat ifall de ställer dumma frågor. "Oj nu vibrerar min mobil" och sen går du därifrån.

Carina
    tack så mycket för tipsen på hur man skall ta det =)
    försöker tänka att anledningen att de frågar är pga avundsjuka ibland. exempel att deras förhållande gick i kras med bara ett barn osv. det kan hjälpa mig. men aldrig tänkt tanken på att tänka för att de är så söta =D Men det är klart de är, världens finaste barn i mina ögon ;)
  • MLB

Har också svårt att komma på svar när det gäller, därför roar jag mig med att hitta på svar i förväg. Eller tar något som jag kom på i efterhand under förhållandena "Varför tänkte jag inte på det där då?!". Situationer brukar vara återkommande, så man kan iallafall ta något liknande nästa gång.

• Anonym (10:31)

Men det kanske inte vore en så himla dålig början ändå?

När de ställer frågan kan TS säga: Hur menar du nu?
    (Personen i fråga svarar med massa fortsatt pladder)   
    TS: Så du tycker att jag ska berätta så privata detaljer om mitt liv som förlossningen av mina tvillingar till en främling på stan?

Då blir det ju extremt tydligt för dem att de trampat i rävsaxen.
    Anonym skrev 2012-08-15 10:38:44 följande:
    Jo det skulle jag kunna göra, men att säga att det är en allt för privat fråga är som att medge att allt de frågat är sant, känns det som iaf..
    Men det hjälper inte för även fast jag säger ifrån till en så är det alltid en annan som kommer fram o frågar något..

njae, inte skåne direkt, inte ens i närheten =) jag är uppväxt i den stad jag bor också så vet inte om det bara jag som kanske vill ha mitt privatliv ifred ;)

Tror nog att det har och göra med hur man väljer att uttrycka sig om du får det att låta som att det är sant eller ej. Du kan ju säga "Oj, det tycker jag är väldigt privat så det vill jag inte gå in närmare på, men det är bra med oss, det behöver du inte fundera över."
    Sen kanske det inte är bra med er, det vet ju inte jag, men oavsätt så spelar det ju ingen roll om du drar en vit till någon dåre på stan som frågar om saker de inte har o göra med. 

Du kommer säkert få upprepa dig massa gånger ja, men se det positivt, du kan bli glad varje gång du knäpper nån jävel på näsan genom att indirekt be dem dra åt helvete med sina frågor.. fast, på ett lite trevligare sätt :)   

• Helle333
    Anonym skrev 2012-08-15 10:00:15 följande:
    Nu är jag tämligen trött på detta.
    Jag har lyckan att ha fått tvillingar, jättekul att vara förälder åt mina barn.
    Men jag blir så förbannad för så fort vi lämnar hemmet för att gå och handla, gå till parken, skall på ett ärende på stan, skall på BVC eller vad vi nu än skall göra så får vi aldrig någonsin vara ifred!
    Alltid skall folk stanna upp och prata, le och gurgla med barnen, hålla hand med barnen, klappa barnen. Fråga om det inte är tufft, om vi gjorde IVF, för inte kan man väl få tvillingar normal väg. Oj ni måste ha haft problem att bli gravida. Inte födde du väl normalt för det kan man väl inte göra när det är två, du gick väl inte tiden ut. Hur är förhållandet mellan dig och pappan nu mer? Ni lever inte ihop längre va?
    Listan kan göras lång och inte en enda gång vi lämnar hemmet så kan människorna runtha vett nog att låta bli!

Jag blir så förbannad på detta. Ok att stanna upp och hälsa och le, men RÖR INTE mina barn utan att det är okat från min sida. Ställ inte massa privata frågor till någon du inte känner!

För det första, vi planerade inte barn och det blev tvillingar ändå, jo jag födde vaginalt efter en fullgången graviditet! Jo det fungerar riktigt bra att ha tvillingar, trött är man väl som enlingförälder också. tufft är det för alla föräldrar som får barn för första gången.
    Jo jag och pappan bor faktiskt fortfarande ihop och har ett bra förhållande till varandra och till barnen.

Så snälla, kan alla människor bara ge fan i att fråga privata frågor till en främmande människa, och inse att mina barn inte är för alla att röra, de är väldigt noga med vilka som får komma för nära dem då de blir rädda ifall främlingar kommer för nära!
    Tryck en t-shirt med svaret på de vanligaste frågorna du går och peka bara på den om någon kommer och terroriserar!!!!!
  • MLB
    Helle333 skrev 2012-08-15 17:00:15 följande:
    Tryck en t-shirt med svaret på de vanligaste frågorna du går och peka bara på den om någon kommer och terroriserar!!!!!
    TS har ingen skyldighet att svara överhuvudtaget.
  • Anonym (Baby)

Sådär beter sig folk här också (bor i Strängnäs). Det är knappt så man vill gå ut med barnen längre :(

Men jag tyckte det som 10:31 skrev var ett jättebra tips :)

• Helle333
    MLB skrev 2012-08-15 17:04:02 följande:
    TS har ingen skyldighet att svara överhuvudtaget.

Nä jag vet det men ibland få rman frågorna så många gånger att man tröttnar på det. Jag fick "bara" en men jag hade mage så att alla trodde att jag hade tvillingar eftersom den var enormt stor. Jag vet inte hur många gånger jag fick svara på den frågan så till slut tryckte jag upp en t-shirt som det stod:
    Ja jag är gravid
    Ja det är lite jobbigt
    Ja det är bara en
    Nej du får inte känna.

Efter det när jag hade den tröjan på mig var det INGEN som frågade =D De fick svaret ändå utan att jag behövde förklara mig för tusende gången      
  • MLB
    Helle333 skrev 2012-08-15 17:38:55 följande:

Nä jag vet det men ibland få rman frågorna så många gånger att man tröttnar på det. Jag fick "bara" en men jag hade mage så att alla trodde att jag hade tvillingar eftersom den var enormt stor. Jag vet inte hur många gånger jag fick svara på den frågan så till slut tryckte jag upp en t-shirt som det stod:
    Ja jag är gravid
    Ja det är lite jobbigt
    Ja det är bara en
    Nej du får inte känna.

Efter det när jag hade den tröjan på mig var det INGEN som frågade =D De fick svaret ändå utan att jag behövde förklara mig för tusende gången      
    Trevligt att det fungerade, men i TS fall så handlar det om hur det kommer sig att hon inte dog under förlossningen, om hon ännu är tillsammans med deras pappa osv. Inte direkt den typens frågor man vill trycka upp svaren till på en t-shirt.
Svar på tråden Låt mig vara ifred!