• Mamma och Mor

När vet man vilken hårfärg barnet kommer att få som vuxen?

Någon genetik-kunnig kanske kan hjälpa mig med min fundering om barnens hårfärg:

Lite bakgrundsfakta:
    Jag och maken har bägge brunt hår. Maken har blå ögon och bränner sig lätt i solen. Han var också blond fram till ca 10 års ålder innan han fick mellanbrunt hår.
    Jag föddes med mörkrött hår som vid ca 3 års ålder ändrades till nuvarande kastanjebruna hårfärg. Jag har grön ögonfärg med lite bruna "prickar" i. Jag blir fort brun och mycket sällan röd av solen.

Mina pappa har svart hår och gröna ögon. Min mor har haft mörkblont hår och blå ögon. Bägge får lätt färg av solen. Makens föräldrar är som följande: pappan mörkbrunt hår och grönbruna ögon, och mamman har blå ögon och blont hår.

Nu till våra barn: de har bägge cendrefärgat (råttfärgat) hår. Dottern har grönblå ögon och blir lätt brun i solen. Sonen är något mer rödlätt och blir lätt röd av solen.

Frågan är: kommer de att behålla den cendrefärg de har idag, eller finns det sannolikhet att de får mörkare hår?

Jag är själv lite förvånad över att ingen av barnen fick mörkt hår Drömmer              

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Svar på tråden När vet man vilken hårfärg barnet kommer att få som vuxen?
  • Meduzzza

Det kan dröja min dotter är 10, snart 11 och hon har gått från svart till ljusblond till mörkblond där hon är nu. Hennes pappa fick inte sitt mörka hår förrän i gymnasiet
    han gick från mörkblond till nästan svart inom loppet av 1 år

• Mamma och Mor
    Meduzzza skrev 2012-08-15 10:55:28 följande:
    Det kan dröja min dotter är 10, snart 11 och hon har gått från svart till ljusblond till mörkblond där hon är nu. Hennes pappa fick inte sitt mörka hår förrän i gymnasiet
    han gick från mörkblond till nästan svart inom loppet av 1 år

Så olika det verkar vara :)
    Jag fick min bruna hårfärg och min bror svart hår innan vi fyllt fem år, så jag började nästan tro att dottern skulle få ha sin nuvarande hårfärg. På min pappas sida är de flesta svarthåriga och några enstaka blonda. Den hårfärgen jag har är det bara jag och min faster som har :) 
    ~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Ladythewinter

jag hade knallrött när jag föddes är röblond nu likaså dottern som föddes så, sonen är knallblond och blir bara blondare och blondare, men har därimot en mörk slinga i håret och mörka ögonfransar, deras pappa var jätte blond men blev mörk när han blev äldre..

tycker de är häftigt hur de kan ändras.. och vi alla är blåögda.. 

• skogsvitter

Det skiftar naturligtvis. Jag har absolut inte samma hårfärg nu som jag hade som barn, inte ens som jag hade som tonåring. Jag gick från näst intill vithårig till rödbrunt. Min bror hade ännu vitare hår än mig som barn, men gick från vitt till mellanbrunt. Det är mycket vanligt att färgen mörknar med åren.

Jag har hört någonstans att håret ändrar karaktär ca vart sjunde år. För min egen del stämmer det mycket bra. Förutom mycket ljust så föddes jag även med spikrakt hår, alltså verkligen spikrakt. Efter 6-7 år börjar jag helt plötsligt få lockar i håret!

• anne h

alla mina barn har varit platinablonda som barn, nu som 13-21 år gamla har endast en av dem blont hår, den som är 19 år och hon får nog behålla det verkar det som.
    De andra har långsamt gått från det platinablonda till den vanliga mörkblonda

Jag själv var blond tills jag var ca 18 år då det ändrades till just mörkblond så för mig kom det senare än för mina barn... jag har förresten börjat få lockigt hår...? mysko, det där, det var verkligen spikrakt förr, fanns inte tillstymmelse till det förr.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Koffie

Och tillägger att det  även i vuxen ålder kan ändra sig .. Bara det att många kvinnor får annorlunda hår i samband med graviditeter - och nu talar jag inte bara om att man kan tappa hår, utan även om att färgen kan ändras och de med rakt kan få lockar osv.

Min mamma gick från vitblond med spikrakt hår i barndomen till mörkblond i tonåren, till ljust brunt och rakt tills graviditeterna då hon mörknade till mörkbrunt.
    När hon blev ca 50 blev håret svart, nästan blåsvart och hon fick lockar..Och något år senare började de första vita hårstråna komma igen.

På mig mörknade mitt hår massor efter jag fått barn. Häpnadsväckande, egentligen.

• Ladythewinter
    Koffie skrev 2012-08-15 12:23:25 följande:
    Och tillägger att det  även i vuxen ålder kan ändra sig .. Bara det att många kvinnor får annorlunda hår i samband med graviditeter - och nu talar jag inte bara om att man kan tappa hår, utan även om att färgen kan ändras och de med rakt kan få lockar osv.

Min mamma gick från vitblond med spikrakt hår i barndomen till mörkblond i tonåren, till ljust brunt och rakt tills graviditeterna då hon mörknade till mörkbrunt.
    När hon blev ca 50 blev håret svart, nästan blåsvart och hon fick lockar..Och något år senare började de första vita hårstråna komma igen.

På mig mörknade mitt hår massor efter jag fått barn. Häpnadsväckande, egentligen.
    ja jag fick tillbaka mitt röda under min sista grav, men sen vände tillbaka till mitt röblonda. så jag hade några cm knallrött hår i mitten (om du förstår) =0)
  • sextiotalist

Ingen aning, mamma och pappa är brunhårig, pappa var nästan svarthårig.

Jag föddes svarthårig, men redan som två-åring fick jag den hårfärgen som jag än har idag.
    Min syster hade samma hårfärg som mig fram tills hon var vuxen är nu lika mörk som pappa
    Min bror föddes rödhårig och har idag den hårfärgan som jag har.

Endast min syster har fått den mörka hårfärgen, ingen av oss har ärvt mammas bruna ögon.

Svar på tråden När vet man vilken hårfärg barnet kommer att få som vuxen?