Anonym (Tveksam i ämnet) skrev 2012-08-16 10:49:03 följande:
Jo, men med all respekt: Det är ju ytterst liten andel av alla de som använder cannabis som blir "missbrukare. Enligt de siffror som jag fått fram under mitt Googlande så tycks ju mellan 94-96% av alla som använder cannabis inte ha några problem alls, utan använder det sporadiskt ibland som en stämningshöjare.
Ungefär som de som använder alkohol. Med den skillnaden att av de som använder alkohol blir enligt statistik ungefär 15% "alkoholister"/får problem.
Problemet nu i mina ögon, är att du gör som de flesta "drogmotståndare" brukar göra. Dvs du utgår från att det hela tiden handlar om ett missbruk! Att gemene man inte kan handskas med t.ex. cannabis.
Att du jobbar med missbruk innebär ju att du i ditt jobb kommer i kontakt med den lilla del som nu hamnar i detta. Men det säger ju ingenting om den stora osynliga majoriteten ute i samhället som ingen lägger märke till därför att de använder cannabis sporadiskt, ansvarsfullt och utan några som helst problem. Dvs ungefär 94% av alla cannabisanvändare (hur det ser ut för övriga olika typer av droger låter jag vara osagt, för där har jag inte tillräckliga kunskaper).
En ortoped ser ju i sitt jobb enbart skadorna av skidåkning, skateboards, cykelolyckor o.s.v. Men det innebär ju därmed inte att alla som använder dessa drabbas av dessa skador. Eller?
Personligen anser jag att bara för att en viss sak kan missbrukas, så är inte det skäl till att det ska vara förbjudet. För allt kan missbrukas i händerna på "fel" människotyper. Dvs de som har "missbrukarpersonlighet". Vare sig det gäller mat, sex, spelande, trafikvett och gud vet vad.
För att nu inte tala om hur fel jag tycker att det är att människor ska straffas, jagas och lagföras för det.
Jag är tveksam till att Google kan ge de rätta siffrorna på någon som helst statistik. Jag skulle ställa mig frågan vad som definierats som "problem" i detta fallet, som 95 % säger sig inte uppleva.
Hursomhelst, visst, det finns folk som tycker sig kunna använda cannabis i rekreationssyfte utan ökat intag eller kognitiva funktionsnedsättningar. Jag är dock tveksam till om detta skulle gälla över en längre tidsperiod, vi snackar flera år. Enligt de seriösa studier jag läst om detta är konsekvenserna negativa, punkt. Det gäller minnesförsämring, sämre reaktionsförmåga, svårare att tänka i mer komplicerade banor, osv, osv.
Sedan om personen själv upplever det som ett problem är ju en annan sak.
När det gäller att jämföra droganvändning med extremsporter, mat, sex, spel och socker hänvisar jag till mitt tidigare inlägg. Det går inte att jämföra dessa (förvisso oxå beroendeframkallande) kickar med det oerhörda dopaminpåslag som användning av droger ger. Användning av droger påverkar hjärnans naturliga belöningssystem så att det går på högvarv, förstörs, och ibland inte går att återställa.
Märk väl i min diskussion att jag inte gör någon skillnad i "farlighet" mellan cannabis, andra droger och alkohol. Snarare skulle jag säga att alkohol och Cannabis är de droger som förstör hjärnan på de mest obehagliga och oåterkalleliga vis på lång sikt. De påverkar dessutom fler delar av hjärnan än andra droger = sabbar mer.
Jag tycker oxå att det är fruktansvärt att människor med sociala problem eller som tappat kontrollen över sitt liv lagförs och straffas. De behöver hjälp, inte sitta inlåsta.