• Anonym

hämtning/lämning

jag har ensam vårdnad.
    pappan och jag har ett umgängesavtal,
    jag har mailat honom för att ändra på tiderna då jag har skola och jobb som kommer krocka (jag lämnar och hämtar hos honom)
    fick ett långt mail där jag blir informerad om hur mkt han hatar mig etc etc och att jag kan dra åt helvete och att tiderna inte kommer ändras.
    har mailat familjerätten om en ändring av avtalet.
    vad händer nu? om han motsätter sig och vägrar kontakta familjerätten.
    kan jag bli stämd? 

• Svar på tråden hämtning/lämning
  • Anonym

Förstår inte riktigt. Ni har ett avtal. Du har bett? att få ändra i det? Och han är inte intresserad?

Ja men då får du väl acceptera det. Det är ju liksom poängen med avtal, att man vet vad som gäller. Och då kan inte en part bara ändra när det passar. Avtal funkar inte så.Visst kan man fråga men det betyder inte att den andra måste svara ja.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-15 20:49:19 följande:
    Förstår inte riktigt. Ni har ett avtal. Du har bett? att få ändra i det? Och han är inte intresserad?

Ja men då får du väl acceptera det. Det är ju liksom poängen med avtal, att man vet vad som gäller. Och då kan inte en part bara ändra när det passar. Avtal funkar inte så.Visst kan man fråga men det betyder inte att den andra måste svara ja.
    absolut,
    problemet är bara att jag då kommer bryta avtalet varje fredag eftersom jag har skola och jag kommer inte kunna hålla tiden. därav att jag ville ändra. 
  • Anonym

Men vad har ni för avtal? Kan man inte jobba eller gå i skola med det avtalet? 

Dagar/tider nu, och hur vill du ändra?

Men är det juridiskt bindande så får du väl stämma för att ändra det då.  

• ZsaZsa

Nu framgår det inte hur stor förändring du vill göra, men det låter på hans svar som att han säger nej bara eller i alla fall mest för att jävlas. Det kan också vara en reaktion på hur du tilltalade honom. Bad du om en ändring eller krävde du den? Det här är ju nackdelen med att ha strikta avtal, men å andra sidan måste man ju alltid vara överens med varandra. Det han borde tänka på är att en dag kanske han också behöver ändra, tillfälligt eller för n längre tid. Förmodligen vill han då inte bli bemött som han bemötte dig. Ni kan liksom inte hålla på och använda avtalet för att jävlas med varandra. Man får försöka fixa saker på bästa sätt för båda parter.

• Anonym
    ZsaZsa skrev 2012-08-19 16:47:28 följande:
    Nu framgår det inte hur stor förändring du vill göra, men det låter på hans svar som att han säger nej bara eller i alla fall mest för att jävlas. Det kan också vara en reaktion på hur du tilltalade honom. Bad du om en ändring eller krävde du den? Det här är ju nackdelen med att ha strikta avtal, men å andra sidan måste man ju alltid vara överens med varandra. Det han borde tänka på är att en dag kanske han också behöver ändra, tillfälligt eller för n längre tid. Förmodligen vill han då inte bli bemött som han bemötte dig. Ni kan liksom inte hålla på och använda avtalet för att jävlas med varandra. Man får försöka fixa saker på bästa sätt för båda parter.
    vi har haft problem ganska länge men det hela har eskalerat nu under ett års tid cirka.
    jag bad om en ändring eftersom det kommer krocka, upplever själv att jag hade en neutral ton i mailet.
    men det var tvärnej. det handlar mer om att han anser att jag inte ska ställa några krav på honom, jag ska, som han själv uttryckt det, dansa efter hans pipa nu.

jag vet faktiskt inte hur det ska kunna lösas om han inte går med på det, då måste jag stämma på ngt vänster, annars blir jag ju skyldig till umgänges sabotage varje fredag barnet ska dit. 

han informerade mig även om att jag inte får tilltala honom vid hämtning/lämning eller gå med barnet till bilen utan måste stå borta vid en trappa.
    lite små konstigt alltsammans faktiskt.

• Anonym

Nja låter väl som han känner att han fått dansa efter din pipa och inte vill ha med dig att göra. Konstigt eller inte men det får man kanske acceptera?

Men undrar fortfarande vad ni har för tider nu, och hur du vill ändra? Men ja har ni ett avtal så får du stämma.  

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-20 11:42:22 följande:
    Nja låter väl som han känner att han fått dansa efter din pipa och inte vill ha med dig att göra. Konstigt eller inte men det får man kanske acceptera?

Men undrar fortfarande vad ni har för tider nu, och hur du vill ändra? Men ja har ni ett avtal så får du stämma.  
    javisst så kan det vara. och den biten är inget problem för min del. 
    bästa är att vi slipper varandra.

tiderna nu är att jag lämnar hos honom varannan fredag och hämtar på söndagen.
    jag vill ändra så jag lämnar och hämtar en timme senare.
    det är ändringen jag vill ha. kan ju själv tycka att det inte borde vara omöjligt.
    ja det ser ut att få bli så, försöker dock via familjerätten först.
    känns väldigt onödigt att stämma över två timmar. 
  • Anonym (MM)

Har pappan barnet varje helg? Du skriver varje fredag.

Har svårt att tro att du skulle kunna bli stämd för umgängessabotage när det gäller att du vill ändra pga skola och jobb.
    Spara ditt mail och hans svar. Det kan vara bra att ha så att tingsrätten kan ha något roligt att skratta åt.
    Ändrar han sig inte så är det bara att stämma.    Kanske umgänget ska minska? Om han beter sig som en galen idiot inför barnet så kanske han inte är så lämplig som förälder? (Att TS ska stå vid en trappa och inte får tilltala exet)

• Anonym
    Anonym (MM) skrev 2012-08-20 11:51:13 följande:
    Har pappan barnet varje helg? Du skriver varje fredag.

Har svårt att tro att du skulle kunna bli stämd för umgängessabotage när det gäller att du vill ändra pga skola och jobb.
    Spara ditt mail och hans svar. Det kan vara bra att ha så att tingsrätten kan ha något roligt att skratta åt.
    Ändrar han sig inte så är det bara att stämma.    Kanske umgänget ska minska? Om han beter sig som en galen idiot inför barnet så kanske han inte är så lämplig som förälder? (Att TS ska stå vid en trappa och inte får tilltala exet)
    nej varannan helg är det!
    skrev fel!
    han har själv valt att avsäga sig samtliga lov osv i vårt avtal så jag hoppas såklart att han inte vill strunta i sina helger, för vårt barns skull.
    men som sagt, är frustrerande att han bråkar om den ändringen.

ja jag hoppas inte det blir problem, för som sagt. jag kan ju inte skita i skolan.

• hymafr
    Anonym skrev 2012-08-20 11:44:33 följande:
    javisst så kan det vara. och den biten är inget problem för min del. 
    bästa är att vi slipper varandra.

tiderna nu är att jag lämnar hos honom varannan fredag och hämtar på söndagen.
    jag vill ändra så jag lämnar och hämtar en timme senare.
    det är ändringen jag vill ha. kan ju själv tycka att det inte borde vara omöjligt.
    ja det ser ut att få bli så, försöker dock via familjerätten först.
    känns väldigt onödigt att stämma över två timmar. 

Som skattebetalare blir jag förbannad när jag hör sånt här. Ska verkligen jag vara med och betala för att ditt ex är löjlig?
    Självklart spelar det ingen roll om du lämnar en timme senare. Hoppas han får betala dyrt i form av advokat och (förhoppningsvis) även rättegångskostnader. 
  • Anonym
    hymafr skrev 2012-08-20 11:54:06 följande:

Som skattebetalare blir jag förbannad när jag hör sånt här. Ska verkligen jag vara med och betala för att ditt ex är löjlig?
    Självklart spelar det ingen roll om du lämnar en timme senare. Hoppas han får betala dyrt i form av advokat och (förhoppningsvis) även rättegångskostnader. 
    ja det är förjävla fånigt.
    jag hoppas såklart att det kan lösas utan att det går till rätten.
    känns som de har bättre saker för sig
    =/ 
  • Anonym (MM)
    Anonym skrev 2012-08-20 11:53:08 följande:
    nej varannan helg är det!
    skrev fel!
    han har själv valt att avsäga sig samtliga lov osv i vårt avtal så jag hoppas såklart att han inte vill strunta i sina helger, för vårt barns skull.
    men som sagt, är frustrerande att han bråkar om den ändringen.

ja jag hoppas inte det blir problem, för som sagt. jag kan ju inte skita i skolan.

Givetvis vill man att ens barn ska bra kontakt med sin frånvarande förälder, men tyvärr är inte alla föräldrar "föräldramaterial".
    Kan bara hoppas för ditt barns skull att pappan mognar. 
  • ZsaZsa

Det är ju umgängesförälderns ansvar att både hämta och lämna, så beroende på hur avtalet ser ut så kanske du kan hävda det och överlämna hela den detaljen till honom eller i alla fall använda det som påtryckningsmedel. I så fall ska han också sluta med sina barnsligheter att du ska stå vid en trappa. Där är det ju barnet det går ut över, ingen annan. Men kolla upp det med en juridiskt sakkunnig person. Det är bara en idé från mig.

En lösning kan vara att han hämtar på förskolan så slipper ni ses. Ska han lämna på söndagkvällar så går ju inte det.

• Anonym
    ZsaZsa skrev 2012-08-20 20:11:12 följande:
    Det är ju umgängesförälderns ansvar att både hämta och lämna, så beroende på hur avtalet ser ut så kanske du kan hävda det och överlämna hela den detaljen till honom eller i alla fall använda det som påtryckningsmedel. I så fall ska han också sluta med sina barnsligheter att du ska stå vid en trappa. Där är det ju barnet det går ut över, ingen annan. Men kolla upp det med en juridiskt sakkunnig person. Det är bara en idé från mig.

En lösning kan vara att han hämtar på förskolan så slipper ni ses. Ska han lämna på söndagkvällar så går ju inte det.
    ja jag har varit i kontakt med en advokat men avvaktar på att familjerätten ska kontakta mig, advokaten var med mig på den linjen att det absolut bästa är om vi löser det via dom.

jag har föreslagit för pappan att han kan hämta samt lämna på skolan alternativt att jag kan lämna till farmor så vi slipper ha kontakt.
    tyvärr är det som att springa in i en vägg för jag får inget som helst gensvar.
    enda svaret jag får är att jag använder vårt barn som en spelbricka så fort ngt går emot mig.
    fruktansvärt jobbigt.
    jag vidarebefodrade även mailet till familjerätten och tog upp det att det inte är ok att jag ska stå en bit ifrån vid lämning samt hämtning.
    det här är en rejält udda situation måste jag säga.

• Anonym (***)

Oh nej den är inte udda - däremot mer vanlig än du tror!!! :) Tycker du gör helt rätt som pratar med familjerätten. Även om HAN inte vill hämta på dagis så låter det som det bästa i ert fall. Lägg fram detta till familjerätten. Kanske bäst att han hämtar där på fredagar och lämnar på måndag morgon. Visst, en natt till hos honom men då slipper ni varandra helt och hållet. Den timma du vill flytta både lämning och hämtning påverkar inte hans totala umgänge med barnet negativt så den får du säkert igenom utan problem. Lägger du då även till dagis lämning/hämtning så blir ju hans umgänge dessutom utökat och det blir så att säga plus i kanten hos dig.

Svar på tråden hämtning/lämning