Acceptera att aldrig kunna få barn
Jag förstår paniken och sorgen (har genomgått allt, fann min man sent i livet, två missfall, fyra IVF:er slutade med adoption). Vi blev ju lyckliga föräldrar till en son till slut så sorgen har lagt sig trots allt.
Mycket kan dock hända dig än. Du kanske finner en ny man, du kanske väljer IVF eller adoption på egen hand etc. Men det finns hårda åldersgränser på både IVF och adoption så då får du skynda dig. Men vad du än gör så måste du förlåta dig själv (lätt att ge sig själv skulden för de val man gjort i livet trots att det kanske inte påverkat resultatet), vara vänlig mot dig själv, unna dig ett roligt liv medan du samtidigt självfallet bearbetar sorgen.
Jag brukade trösta mig - när vi var mitt uppe i allt elände - att jag läst en undersökning som visade att trots sorgen så var barnlösa "lyckligare" i långa loppet, troligen för all stress, skilsmässorisker, ont om egentid etc. Kändes konstigt men nu när man är mitt uppe i vardagslivets stress (med funktionshindrat barn) så kan jag se att i en undersökning skulle jag nog räknas mer som sönderstressad än lycklig... Även om jag är fullt medveten om att jag är lyckligt lottad. Man lär sig ta vara på livet när man får en sista chans.