Anonym (ensam) skrev 2012-08-29 11:01:06 följande:
Ja, barnet kanske får en man som tar papparollen men det är ju inte säkert. Och frågor om ens biologiska ursprung brukar dyka upp för alla. Även adopterade. Men visst barnet kan säkert klara sig bra utan en pappa också. Men det är i varje fall en viktig person mindre som inte är säkert att barnet får i sitt liv.
Naturligtvis ångrar jag inte mitt barn. Jag sa att jag velade länge för barnets skull, det etiska i det, inte för min egen skull. Men det är jobbigt att leva i ett dåligt förhållande, det är det. Jag skulle hellre vilja ha barn med en man jag älskar och ha en kärnfamilj. Så visst är det en dröm jag måste överge. Men jag är tacksam varje dag för mitt barn.
Om du läser mitt inlägg ordentligt så borde du förstå att du inte behöver förklara för mig hur stor sorg man kan få om man måste leva utan ett barn...
Okey, är det inte enkelt för dig att ta sådana beslut, som du skriver så är vi överens. Jag kan som sagt förstå att man tar sådana beslut men det jag inte kan förstå är att en del verkar tycka att det är ganska enkelt. Annars skulle t ex inte knappt 30 singlar låta sig insemineras. Man skulle ge det lite mer tid att få chans att träffa någon.
Men det jag har märkt är just det att en del som "gör det enkelt" reagerar starkt på om någon pratar om de negativa aspekterna t ex inte ha någon biologisk pappa. Jag menar jag blundar inte för de negativa aspekterna det blir för mitt barn, separerade föräldrar. Jag hoppas hon förlåtar det, för jag önskade mig ett barn så mycket. Jag förlåter mig själv för det men det tog länge innan jag kunde ta steget. För länge iofs... Samma med insemination om man gör det. Man blundar inte för nackdelen men hoppas att barnet förlåter det för att längtaan efter barn var så stark. Fördelen är ju att barnet inte behöver bo i två hem som med separerade föräldrar. Jag ville dock ändå hellre att mitt barn skulle ha en biologisk pappa att träffa.
Ok, jag ser nu att mitt inlägg säkert kan uppfattas som lite otrevligt. Ber om ursäkt för det!
Jag förstår dig och håller med om mycket, det jag menade var nog att för mig skulle beslutet att skaffa barn själv vara lätt
i jämförelse med den enorma sorg och ånger det med all sannolikhet skulle innebära att inte få några barn - och att veta att man inte ens försökte. Men är man säker i sitt beslut, får man säkert ro i det