• mirre91

kan man ta bort "sovamiddag" ?

hej min 15 månaders kille har blivit super jobbig att få och somna på dagen. vi får hålla på i ungefär 40 min innan han somnar och då efter massa skrik, det har även blivit jobbigt att få honom att somna på kvällen det tar minst lika lång tid. Nu har jag i två dagar "förbjudit" honom att att sova middag och istället lagt honom kl 19 på kvällen och då somnar han på 10min. 
    men för mig känns det fel att redan ta bort middagsluren när han är så liten.

Någon som har några synpunkter/erfarenheter om detta?    

• Svar på tråden kan man ta bort "sovamiddag" ?
  • skogsvitter

Hur är han på dagarna då, blir han inte övertrött om du håller honom vaken? Barn har olika sömnbehov, han kanske har ett mindre sömnbehov just nu och orkar han med dagarna så är det såklart ok. Men blir han alldeles för trött så tycker jag att ni får hitta en annan lösning, det är ju ovanligt tidigt för att ta bort dagsvilan men visst finns det de som klarar sig med att bara sova på natten även om det är ovanligt.

• MammaJohanna1

Går det att få honom att vila en stund på dagen? Kan ni läsa en bok eller kanske lyssna på lugn musik? Om han har napp eller en snutte så kan han ha den och i alla fall ha en lugn stund. 

Det kan mycket väl vara så att han kommer att sova middag igen om någon månad och att det här bara är "en fas"  

• mirre91

Nu har dessa två dagar varit väldigt aktiva och vi har hafft mycket och gjort hela tiden så jag har faktist inte märkt någon skillnad under dagen i hans humör, men jag kan tänka mig att om vi bara va hemma och det var lungt runt han att det skulle bli grinit och trött. Men det känns verkligen fel även om det har lett till nått bra. kanske ska låta det gå några dagar till så jag ser hur det blir en vanlig dag. =/

• mirre91

svar till mammajohann1:

Han är så aktiv så det är jätte svårt att få honom lung liksom :) för typ 2 veckor sen såg man att han var trött när klockan blivit 12 på förmiddagen typ och då visste man att det var dax för han att sova, men nu visar han inget sånt förens klockan blivit kanske 15 och då blir det ju alldeles för sen för honom att sova middag

• skogsvitter

Aha, då är ju risken stor att han är överaktiv, då blir det ju bara en ond cirkel när han blir övertrött och överstimulerad eftersom det resulterar i överaktivitet istället för att han tvärtom lugnar sig vilket han gör hemma säger du (blir trött, grinig etc). Dessa barn behöver ha ännu mer hjälp än vanligt från föräldrarna att varva ner och kunna vila lite, och det är inte så bra att ha en så aktiv vardag att det inte finns utrymme att stanna till och vila en stund. Jag tror att det vore väldigt bra om ni skapade en regelbunden vana av vila mitt på dagen, varje dag. Han behöver inte nödvändigtvis sova, men förutsättningarna måste finnas där! Ni kan ligga i sängen och gosa lite, kanske läsa något eller liknande. Risken tror jag är att han utvecklar hyperaktiva tendenser annars...

• mirre91

men han har alltid sovit middag vid ca 12, det har aldrig varit några problem tidigare utan detta började smått för ca 2  veckor sedan. Jag vet att jag läste någonstans i en föräldrar tidning att när barnet börjar krångla med sin vardagliga sömmn, alltså sina rutiner så är det någon barnet vill säga till om typ att sovtiden ska skjutas fram eller nått sånt men då är jag rädd för att det blir värre på kvällarna än vad det nu har varit denna tid  

• MammaJohanna1
    skogsvitter skrev 2012-08-15 19:42:30 följande:
    Aha, då är ju risken stor att han är överaktiv, då blir det ju bara en ond cirkel när han blir övertrött och överstimulerad eftersom det resulterar i överaktivitet istället för att han tvärtom lugnar sig vilket han gör hemma säger du (blir trött, grinig etc). Dessa barn behöver ha ännu mer hjälp än vanligt från föräldrarna att varva ner och kunna vila lite, och det är inte så bra att ha en så aktiv vardag att det inte finns utrymme att stanna till och vila en stund. Jag tror att det vore väldigt bra om ni skapade en regelbunden vana av vila mitt på dagen, varje dag. Han behöver inte nödvändigtvis sova, men förutsättningarna måste finnas där! Ni kan ligga i sängen och gosa lite, kanske läsa något eller liknande. Risken tror jag är att han utvecklar hyperaktiva tendenser annars...
  • HokusPokus

Min yngsta slutade sova middag när hon var 15 månader. Hon råkade vara vaken en hel dag och gick då plötsligt jättelätt att natta på kvällen. Vi testade ta bort middagsvilan helt och det funkade jättebra. Visst var hon trött ibland men inget överdrivet. Jag tror att alla barn har väldigt olika behov av sömn (precis som vi vuxna är olika) min äldsta var nästan 3,5år innan hon slutade sova middag....

• mirre91

åhh tack hokuspokus det känndes väldigt skönt att det var någon mer än vi som valt denna väg.

Svar på tråden kan man ta bort "sovamiddag" ?