Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

kan man ta bort "sovamiddag" ?

Hur är han på dagarna då, blir han inte övertrött om du håller honom vaken? Barn har olika sömnbehov, han kanske har ett mindre sömnbehov just nu och orkar han med dagarna så är det såklart ok. Men blir han alldeles för trött så tycker jag att ni får hitta en annan lösning, det är ju ovanligt tidigt för att ta bort dagsvilan men visst finns det de som klarar sig med att bara sova på natten även om det är ovanligt.

• skogsvitter

Aha, då är ju risken stor att han är överaktiv, då blir det ju bara en ond cirkel när han blir övertrött och överstimulerad eftersom det resulterar i överaktivitet istället för att han tvärtom lugnar sig vilket han gör hemma säger du (blir trött, grinig etc). Dessa barn behöver ha ännu mer hjälp än vanligt från föräldrarna att varva ner och kunna vila lite, och det är inte så bra att ha en så aktiv vardag att det inte finns utrymme att stanna till och vila en stund. Jag tror att det vore väldigt bra om ni skapade en regelbunden vana av vila mitt på dagen, varje dag. Han behöver inte nödvändigtvis sova, men förutsättningarna måste finnas där! Ni kan ligga i sängen och gosa lite, kanske läsa något eller liknande. Risken tror jag är att han utvecklar hyperaktiva tendenser annars...

Svar på tråden kan man ta bort "sovamiddag" ?