• Anonym (Hyresvärden!)

Hyra ut ett hus, vad gäller?

Vi funderar på att hyra ut vårt hus. Vi ska flytta pga studier och kommer troligtvis inte tillbaka till stan men om ifall att kanske vi gör det om 5år när mannen är klar med plugget i nya staden så vill vi ha kvar huset.

Vad gäller? Får man hyra ut ett hus hur som helst som privatperson eller måste man registrera sig/gå en kurs/etc.?

Vad är skälig hyra? Vi bor i en mellanstorstad, universitetsstad, i ett mkt attraktivt område med ca 15min cykelväg till universitetet. Vår månadskostnad, amortering, ränta, el, försäkring, sophämtning etc. är ca 14000/mån. Hur mycket får man tjäna på att hyra ut sitt hus? Funderar på att hyra ut med kallhyra ist men bara amortering och ränta hamnar vi varje månad på ca 9000kr.

• Svar på tråden Hyra ut ett hus, vad gäller?
  • Butterscotch

Det du länkade till handlar om lägenheter, det är inte riktigt samma sak med hus man själv äger (någon med erfarenhet kan kanske bekräfta). Tror inte att det finns något som heter skälig hyra när det gäller hus. Intäkter över 18.000 eller så per år måste man skatta för. För att undvika så mycket skatt som möjligt kan man låta hyresgästen stå för el, uppvärmning, bredband etc. Dock är du som ägare och den som står som avtalspart betalningsskyldig, så om hyresgästen inte betalar elen måste du göra det. Det var väl ungefär så mycket jag vet/ tror mig veta om uthyrning av hus.

• voldis

En sak som är viktig är att ni skriver papper på att hyresgästen avsäger sig besittningsrätten

• Foxy79

Amortering? Varför ska hyresgästen betala för er amortering?

• Anonym (Hyresvärden!)

Jag har inte riktigt skrivit att hyrsegästen SKA betala amorteringen utan vad vår faktiska månadskostnad blir. Däremot tänker jag att en hyresgäst betalar denna faktiska månadskostnad (minst). Annars kan vi ju lika gärna sälja på en gång eftersom att vi inte kan lägga ut pengar för två boenden varje månad.

• Anonym (skälig hyra)
    Anonym (Hyresvärden!) skrev 2012-08-15 20:05:45 följande:
    Vi funderar på att hyra ut vårt hus. Vi ska flytta pga studier och kommer troligtvis inte tillbaka till stan men om ifall att kanske vi gör det om 5år när mannen är klar med plugget i nya staden så vill vi ha kvar huset.

Vad gäller? Får man hyra ut ett hus hur som helst som privatperson eller måste man registrera sig/gå en kurs/etc.?

Vad är skälig hyra? Vi bor i en mellanstorstad, universitetsstad, i ett mkt attraktivt område med ca 15min cykelväg till universitetet. Vår månadskostnad, amortering, ränta, el, försäkring, sophämtning etc. är ca 14000/mån. Hur mycket får man tjäna på att hyra ut sitt hus? Funderar på att hyra ut med kallhyra ist men bara amortering och ränta hamnar vi varje månad på ca 9000kr.

Det finns inga bestämmelser om hur mycket man får tjäna på att hyra ut utan det viktiga är att hyran kan anses skälig (annorlunda om du hyr ut en hyresrätt i andra hand, men det är det juinte frågan om här). D.v.s. hyran kan bli både mer och mindre än de utgifter man har för huset, beroende på t.ex. hur mycket lån man har.
  • Anonym (Hyresvärden!)

Ja, det är ju lite annorluna än om man ex hyr ut en hyresrätt i andrahand. Går något sönder i en hyreslägenhet står ju hyresvärden för det, i villan blir ju vi dem som får stå för en värmepanna som klappar ihop eller ett kylskåp som lägger av. Vet inte hur man tar med det i hyran men finns säkert någonschablon man kan använda sig av på hur man räknar. Vi kan ju ev komma att hyra ut i ganska många år så risken finns att saker måste bytas ut under tiden. 

• Anonym (Hyresvärden!)
    Anonym (skälig hyra) skrev 2012-08-15 20:37:47 följande:
    Det finns inga bestämmelser om hur mycket man får tjäna på att hyra ut utan det viktiga är att hyran kan anses skälig (annorlunda om du hyr ut en hyresrätt i andra hand, men det är det juinte frågan om här). D.v.s. hyran kan bli både mer och mindre än de utgifter man har för huset, beroende på t.ex. hur mycket lån man har.
    Men det var ju ett väldigt ståhej för ett par år sedan om folk som hyrt ut i andrahand i stockholm och tjänat pengar på det. då handlade det iofs kanske om typ dubblade hyror men vart går gränsen..?
  • Anonym (Hyresvärden!)
    Butterscotch skrev 2012-08-15 20:19:16 följande:
    Det du länkade till handlar om lägenheter, det är inte riktigt samma sak med hus man själv äger (någon med erfarenhet kan kanske bekräfta). Tror inte att det finns något som heter skälig hyra när det gäller hus. Intäkter över 18.000 eller så per år måste man skatta för. För att undvika så mycket skatt som möjligt kan man låta hyresgästen stå för el, uppvärmning, bredband etc. Dock är du som ägare och den som står som avtalspart betalningsskyldig, så om hyresgästen inte betalar elen måste du göra det. Det var väl ungefär så mycket jag vet/ tror mig veta om uthyrning av hus.
    Tack! Det står några rader om hus också men det finns nog bättre sidor för just bara hus, får googla lite till
  • Anonym

Om man nu ska hyra ut ett hus så kan man ju heller inte ta så hög hyra att ingen vill hyra. Har ni alldeles för höga omkostnader i form av lån och sådant så kanske det trots allt lönar sig att sälja. 
    Jag hade aldrig hyrt ett hus för över 14.000kr i månaden, då blir det ju billigare att köpa sig sitt egna hus.  

• Flo
    Anonym skrev 2012-08-15 20:49:54 följande:
    Jag hade aldrig hyrt ett hus för över 14.000kr i månaden, då blir det ju billigare att köpa sig sitt egna hus.  
  • Anonym (Hyresvärden!)
    Anonym skrev 2012-08-15 20:49:54 följande:
    Om man nu ska hyra ut ett hus så kan man ju heller inte ta så hög hyra att ingen vill hyra. Har ni alldeles för höga omkostnader i form av lån och sådant så kanske det trots allt lönar sig att sälja. 
    Visst är det så, men det lär vi bli varse Å andra sidan kostar en lägenhet i samma storlek här i närheten men i en sämre del av området 12000kr i bara hyra (då ingår inte TV, försäkring etc.) Vi har en ganska stor tomt, nyrenoverat nästan i hela huset etc., två altaner och balkong, växthus, örtträdgård och en massa annat trevligt. Att köpa ett hus i dag i det här området i dag kostar ca 4milj. så det blir troligtvis inte billigare att köpa eget hus om man vill bo i samma område.
  • Anonym
    Anonym (Hyresvärden!) skrev 2012-08-15 21:00:41 följande:
    Visst är det så, men det lär vi bli varse Å andra sidan kostar en lägenhet i samma storlek här i närheten men i en sämre del av området 12000kr i bara hyra (då ingår inte TV, försäkring etc.) Vi har en ganska stor tomt, nyrenoverat nästan i hela huset etc., två altaner och balkong, växthus, örtträdgård och en massa annat trevligt. Att köpa ett hus i dag i det här området i dag kostar ca 4milj. så det blir troligtvis inte billigare att köpa eget hus om man vill bo i samma område.

Du inser att en eventuell hyresgäst kommer att slita på ert nyrenoverade hus va? Se till att välja hyresgäst noga om ni bestämmer er för att hyra ut. Jag hade sålt i erat läge.
  • Anonym (Hyresvärden!)

Ja, jag vet... Vi gillar vårt hus hemskt mycket bara och det säljs nästan aldrig något här eftersom att det är så populärt område, de flesta hus ärvs bara och byter ägare på så sätt, så vi hade verkligen tur som fick köpa för ett antal år sedan och har jobbat häcken av oss för att få det så fint. Risken är att om vi vill flytta tillbaka kommer vi inte kunna få tag på ett hus här i området och det är verkligen här vi vill bo OM vi nu flyttar tillbaka.

• Butterscotch
    Anonym (Hyresvärden!) skrev 2012-08-15 20:45:58 följande:
    Men det var ju ett väldigt ståhej för ett par år sedan om folk som hyrt ut i andrahand i stockholm och tjänat pengar på det. då handlade det iofs kanske om typ dubblade hyror men vart går gränsen..?

För uthyrning av lägenheter gäller att man inte får ta mer betalt än bruksvärdet, dvs inte mer än vad likvärdiga lägenheter kostar att hyra i första hand. Eftersom hyresmarknaden är reglerad är det ofta svårt att få täckning för sina kostnader, om man inte har väldigt låga lån på sin bostadsrätt. Jag tycker att det är galet att en andrahandshyresgäst kan tacka ja till att hyra en bostadsrätt, till de villkor som ställs, och efter avslutad hyrestid gå och gnälla om det till Hyresnämnden (eller vilka det nu är som hanterar sånt) för att sedan få pengar tillbaka av uthyraren. Släpp marknaden fri!
  • villvillvill

Vi hyr ett hus och vi skrev på ett avtal om vad som vi skall stå för och va husägaren står för. Men vi betalat hyra/sophämtning/slamsugning/sotning/el/värme. Han betalar skottning och alla slitage kostnader så som om kyl/frys går sönder.
    Han behövde lägga nytt tak och självklart stod han för alla kostnader. Det blev översvämning i badrummet pga nått i avloppet som gått sönder han betalade.

• Anonym (Hyresvärden!)
    villvillvill skrev 2012-08-15 21:27:13 följande:
    Vi hyr ett hus och vi skrev på ett avtal om vad som vi skall stå för och va husägaren står för. Men vi betalat hyra/sophämtning/slamsugning/sotning/el/värme. Han betalar skottning och alla slitage kostnader så som om kyl/frys går sönder.
    Han behövde lägga nytt tak och självklart stod han för alla kostnader. Det blev översvämning i badrummet pga nått i avloppet som gått sönder han betalade.

Precis, det är ju sådant man får ha ordentligt nedskrivet på kontrakt innan, vem som står för vad. Fungerar det bra att hyra för er? Vad skulle du säga är de viktigaste sakerna att vara överens om eller det ni stört er på under tiden ni hyrt?
  • villvillvill

Ne men de viktigaste är väl att man har gått igenom vem som verkligen står för vad!
    Som med avloppet, att de var hans kostnad trots att vi betalar tex slamsugning.
    Vi har egentligen inte stört oss på nått större mer än att vägen upp till huset blev otroligt dålig under vintern då de regna så
    Kraftigt och att han inte vill laga den trots att vi nästan slår sönder bilen. Men de går ju att fixa om vi verkligen vill. Annars är han väldigt mån om huset och de tror jag är bra för oss för att han låter inte problem ligga.

Svar på tråden Hyra ut ett hus, vad gäller?