• Anonym (FÖRBANNAD)

flyttstädning ej gjord!

Åhh känner mig så otroligt korkad. Jag har köpt en lägenhet privat, dvs utan mäklare. Vi har haft jätte bra kontakt med säljaren innan och när jag frågade hur hon skulle göra med flyttstäd så svarar hon att hon städar själv. Jag struntar i vilket bara det blir samma resultat och sa därför ingenting om detta.
    För en vecka sedan fick jag se lägenheten (då fortfarande saker kvar och varor i skafferi/kylskåp, eftersom hon skulle bo där till sista dagen.) Jag antog då att det inte var slutstädningen så jag sa att det såg fint ut och att det nog blir bra.
    Idag får jag nyckeln. Pengarna är överförda, överlåtelsen har jag så allt är klart. Säljaren har flyttat till finland och gjorde det natten som var. När jag kommer in är det inte alls städat.
    Golvet är inte dammsuget , makaroner, kattmat, kattsand på golven.
    Kaffesump på diskbänken.
    Spisen är inte rörd.
    Varor kvar i både kyl och frys.
    Dammiga lister.
    Kalkavlagringar i toan.

Åhh det är så snuskigt. Jag ringer säljaren och får en rejäl utskällning för att hon visst har städat och får höra att jag är omogen som tar upp det här. Hon säger skriker även att jag har två alternativ och det är att städa själv eller att vi häver köpet av lägenheten. 

Vad kan jag göra??? OM jag kan göra nånting?? Detta är genom HSB. Kan jag kontakta dom? Och finns det ngt dom kan göra...

Känner mig så oooootroligt dum och lurad. 

• Svar på tråden flyttstädning ej gjord!
  • Anonym

Det ä nog bara att städa själv. Ta in ett företag och gör rut-avdrag, vi fick vår tvåa på 68 kvm flyytstädad för 1700 kr.

• Anonym

Varför betala allt innan ni gjort slutkollen tillsammans? Dumt av dig så lurad ej nej det kan jag inte se att du är

• Amoudara

Står det något om flyttstädning i köpeavtalet?

• niky40

Beror som sagt var på vad ni avtalat..

• Anonym (FÖRBANNAD)

Avtalet var muntligt. Att hon med ett skratt "nog kunde klara av att städa lägenheten själv". Så jo, jag känner mig lurad. Med all rätt. Däremot inser jag att det var dumt att inte kräva att komma för att se slutresultatet i går kväll och för det får jag skylla mig själv.

Jag är väl både lite naiv och väldigt grön på området men jag tycker det tillhör vanligt folkvett att man städar efter sig. En flyttstädning är en flyttstädning oavsett vilken som gör den. Så som det ser ut i lägenheten nu skulle ingen ens städat för att någon skulle komma på besök.
    Hon har tagit sina grejer och inte mer. Och kvar står jag med långnäsa. 

• Anonym

Ta in en städfirma och dra av det på deklarationen (RUT)
    Det här är sånt man får räkna med tyvärr när man köper privat. Förhoppningsvis har du tjänat på att köpa den privat mot med mäklare så en-två tusenlappar extra för flyttstäd kanske är OK trots allt.

• Anonym (FÖRBANNAD)

Känns som om det KANSKE hade funnits en liiiten om än väldigt liten möjlighet att något hade kunnat göras om detta inte var privat försäljning och om där hade funnits ett skriftligt avtal. Även om muntliga enligt lag är lika mycket värda som skriftliga, bara svårare att bevisa.

När jag ringde upp henne för att berätta om mitt missnöje får jag höra att hon blivit av med dammsugare och diverse 2 dagar innan flytt och därför inte kunnat göra allt. Hur blev det mitt problem? Hon sa även som du "anonym" att jag inte alls var lurad eftersom hon inte lovat ett "flyttstäd för 8000:-". Det hade hon inte heller. Men man kan ju tycka (uppenbarligen endast jag?) att man när man "städar" i alla fall inte lämnar katthår i tapeten och smuts på golven.
    Dammsuget golv är väl fan det minsta man kan begära när man flyttar in i en ny lägenhet. 

• Anonym (FÖRBANNAD)

Nånting har man ju lärt sig i alla fall. Det går inte att lita på människor.
    Det handlar inte om pengarna. Vi ska ju bo där så någon gång måste man ju städa ändå. Jag vill bara inte städa rätt på annans skit och förväntar mig inte att någon skulle vilja BÖrja med att städa bort efter mig heller.

• SaraD

Skrev ni inget om det i köpekontraktet? Man brukar ha en sådan klausul där, om inte så är det tyvärr inget du kan göra..

• Anonym (FÖRBANNAD)

Nej, sanslöst slarvigt. Jag får verkligen skylla mig själv. Städa och se glad ut. Jag ville bara spy lite galla kände jag. 
    Jag gör nog aldrig om samma dumma misstag igen. Vissa måste lära sig den hårda vägen Flört 

Svar på tråden flyttstädning ej gjord!