Inlägg från: Anonym (,,,) |Visa alla inlägg
  • Anonym (,,,)

Min pojkvän saknar sitt ex

Anonym (Linn) skrev 2012-08-15 22:35:36 följande:

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i snart 2 år, har absolut aldrig känt såhär för någon annan tidigare. MEN en dag fick jag se att han hade skrivit till sitt ex att han inte kunde sluta tänka på henne och att han trodde dem var gjorda för varandra. När jag frågade varför så hade han inget bra svar, han sa att han inte menade det och han ångrar sig, sen kunde han inte säga mer. Och i början av vårt förhållande kallade han mig för hans ex namn ett antal gånger.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag kan inte sluta tänka på att han kanske tänker på henne när vi ses osv, har mått otroligt dåligt över detta och känns som jag bara är där för att han inte har någon annan.
    Ska jag bara glömma detta och gå vidare och tro honom eller ska jag skita i honom?
    Har otroligt svårt att lita på folk och mina känslor har blivit upp och ner tack vare det här. HJÄLP!

Hur har det gått?
    Jag sitter i en liknande sits.. Men vi har inte varit ihop alls lika länge och det var bara ett par månader in i förhållandet som jag upptäckte att han skrivit till sitt ex att han saknade henne men att den framtiden inte fanns, att han nu hade mig fast jag inte var the one. Han förklarar det med att han var rädd att förlora henne som vän när hon tydligen blev ledsen när han berättade att han träffat mig. Jag vill väldigt gärna tro på honom och på ett plan kan jag förstå desperationen att skriva vad han trodde hon ville höra, men det gör så jävla ont.
    Han säger och gör saker varje dag som visar att han älskar mig, men jag undrar om den där tanken på om jag är andrahandsvalet någonsin kommer försvinna?
  • Anonym (,,,)

Mina tankar om att stanna har varit att vi inte varit ihop så länge då, vi hade precis pratat om seriösa saker och hans reaktion var rädsla och ville inte förlora en av hans nära vänner som då blev upprörd. Han säger att han inte menade det och formulerade det han skrev på ett väldigt dåligt sätt.
    Allt vi gått igenom efter det (de hade knappt kontakt innan och ingen efteråt) visar på att han vill vara med mig, vi hade tagit stora steg framåt och planerade framtiden ihop med barn osv. Sedan jag fick reda på detta "misstag" har han även gått med på alla mina krav (skriva till henne igen och stänga den dörren för gott, total öppenhet och kommunikation samt verkligen visa att jag är nr 1).

Tanken på att gå var förstås omedelbar när jag fick reda på det, men jag är en person som gärna vill förstå varför. Så vi har pratat, och pratat, och pratat... Det går förstås upp och ner vad jag vill göra, gå eller stanna. Ena stunden kan jag tycka att det bara var jävligt korkat gjort att skriva så till ett ex och att det inte betydde något. Andra stunden tänker jag hur han ens kunde komma på tanken att skriva så om det faktiskt inte låg något bakom.
    Jobbiga tankar...

• Anonym (,,,)
    Anonym (Mm) skrev 2020-04-17 13:02:52 följande:
    Samma situation uppstod när jag och min sambo bara hade varit tsm några månader (Nu är vi inne på 9e året). Han hade skrivit med ett ex att han saknade henne och ville ses, samt till en annan tjej att han ville ses. Konfronterade honom och han sa att det endast va vänskapsrelationer men han var extremt ångerfull (tror han grät till och med). Jag var tydlig med att det inte är ok, självklart får han ha tjejkompisar men detta va tjejer han inte umgåtts med under tiden vi var tsm. Så bara konstigt att ta upp kontakten med dem liksom.

Mitt tips är att va tydlig med vad du känner och sedan lita på att han inte gör om det. Släpp oron om han verkligen visar att han är ångerfull och älskar dig. Visst folk kan vara svin ändå med det kommer ju fram förr eller senare.
    Tack! Jo han är väldigt ångerfull och vi har diskuterat vart gränserna går, vad man kan prata med ex om osv (om man nu verkligen är vänner med dem). Han skrev aldrig att han ville ses utan det lät som en fjortisdröm om vad de hade mest.. Men mest att han saknade henne som vän. Vi har båda gråtit, han bröt även ihop helt en gång när jag verkligen la fram den kalla verkligheten att jag inte tolererar sånt här och funderade på att gå. Så jo, jag tror det har nått hela vägen fram.

Men som sagt, jobbiga tankar. För om han kunde skriva vad som helst för att behålla henne som vän, klappa henne medhårs liksom. Vad är han då beredd att säga till mig för att inte bli ensam? Hur släpper man sånt..?
  • Anonym (,,,)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-17 13:13:17 följande:
    Jo, det där kallas för naivitet (been there done that) Flört

Grejen är såhär, hela det resonemanget (försöka förstå folks korkade val) bygger på att folk alltid är ärliga när de ska förklara varför de gjorde nåt så urbota korkat. Och min erfarenhet är att folk sällan är ärliga när de ska förklara varför de gjorde nåt korkat för de vet ju att det var jävligt korkat och om de säger sanningen så är risken stor att du ber dem dra åt helvete och de vill de ju inte såklart. Så istället hittar de på en massa löjliga ursäkter och bortförklaringar som du sen ska försöka göra något vettigt av vilket såklart inte går för det du hör stämmer inte riktigt. Och så hamnar ni i en bisarr karusell där du ska försöka förstå skitsnacket och få det att låta vettigt...och så går det runt runt och runt. Väldigt tärande och destruktivt.

En gång i tiden var jag precis lika naiv och tänkte precis som du... men herregud, allt går ju att lösa med ärligt kommunikation, kärlek och välvilja?. Men sen insåg jag att folk är ju inte alltid ärliga, speciellt inte när de klantat sig rejält. Och finns det ingen ärlighet så blir ju allt pratande ganska meningslöst. 
    Jag har redan bett honom dra åt helvete under en av våra diskussioner Oskyldig Jo, jag har även försökt känna efter om jag kan stanna kvar om det är så att han menade det han skrev DÅ. Men vad har hänt efteråt och vart står vi NU... Det betyder också någonting. Samtidigt som tankarna slåss om att har han gjort så en gång förr, så är det mycket möjligt att han kan göra det igen, eftersom jag stannade kvar.. Om han inte lärt att sitt misstag. Jag försöker tänka att han faktiskt inte var fysiskt otrogen, han planerade inte att träffa henne eller något annat. Han ville bara få henne att känna att hon fortfarande var betydelsefull för honom. Att han sen trampade på mig var inte meningen och väldigt dumt...
    Usch, skitstövel... Gråter
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Va?!) skrev 2020-04-17 13:29:00 följande:

Kul att ha en sån pojkvän som inte sätter sin egen flickvän först utan hans ex?! Lämna direkt

Jo det är ju en väldigt relevant tanke...
  • Anonym (,,,)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-17 13:40:49 följande:
    Jo, man kan väl ha en viss förståelse för att folk ibland kan ha svårt att släppa det gamla, känslor är inte alltid rationella och går tyvärr inte bara att stänga av. Om ni fått det att funka senare så är det väl bara bra... min poäng var mer att man inte ska förlita sig på att man kommer få sanningen rakt av och kunna ha en konstruktiv dialog bara för att man pratar... jag har sett många människor sitta och skriva att deras partner minsann kommer säga sanningen om en eventuell otrohet eller nåt annat dumt bara de frågar, för just deras partner är ärligast i hela världen. Väldigt naivt....även den man minst anar kan ljuga skallen av sig för att skydda sig själv. Ju större konsekvenser en dum sak kan få desto mer ljuger man.
    Nej, jag är tyvärr fullt medveten om att lögner är en del av livet, stora och små :P Frågan här är dock om han själv också är helt medveten om han ljuger för mig, henne eller till och med sig själv.
    Ärlighet är viktigt, men ett visst mått av realism måste man också ta med i beräkningen. Använde han mig för att komma över sitt ex så är det en sak, men att skriva till henne att dörren i stort sett var öppen är INTE okay.
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Sundancer) skrev 2020-04-17 14:02:10 följande:

Stackars honom, låt dom träffas så dom kan uppleva gamla minnen... Cool

Haha, "låt dom träffas"? :P Hade dom velat träffas så hade jag väl inte kunnat hindra dom precis? Mer lögner förstås, men då hade valet varit enkelt.
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Sundancer) skrev 2020-04-17 14:32:33 följande:

Är ju som var vitsen... släpp honom , finns tusen åter som du är värd.

Jaha, du mena så.. *duh*
    Jo, jag vet hur känslan är när man är trygg med sin partner. Det här är något annat, jag undrar bara om det är möjligt att få den känslan med honom när det börjat så skakigt... Hur många månader eller år måste gå innan jag tror honom? Om han nu inte ljuger då, förstås... Vill så gärna få det att funka för vi matchar så bra på alla plan annars, han får mig att känna så mycket som jag inte gjort förr. Nu både bra och dåligt förstås...
    Ja hej och hå...
  • Anonym (,,,)
    Anonym (Sundancer) skrev 2020-04-17 14:59:16 följande:

Men du det finns ändå fler....du får prova dej fram.

Klart det finns fler. Men jag har letat i 1,5 år nu (är i 30-års åldern så, atte...) och han var den enda jag verkligen klickade med och kunde börja bygga något med. Trodde han också kände så. Vilket han säger att han gör. Bara att han gjorde ett misstag och skrev något till ett ex som han egentligen inte menade. Vet inte vad jag ska tro egentligen. Huvudet säger en sak och hjärtat en annan Obestämd
  • Anonym (,,,)
    Anonym (jaha) skrev 2020-04-17 17:10:48 följande:
    Jodå han ljuger nog, man skriver inte så om man inte menar det, just då när han skrev det menade han det. Hur han känner nu är ju kanske en annan sak. Men frågan är bara vad du vill, vad är det du är ute efter... vill du "bara" att han ska sluta ljuga och tala sanning ?
    Nej, i min värld ljuger man inte om sådant. Antingen ljuger han ju för mig eller henne, oavsett är det fel på så många sätt... Frågan är mest om jag kan tro på vad han säger nu? Det är ett par månader sedan han skrev till henne, så visst kan han känna annorlunda nu. Men månaderna innan han skrev det då, betydde inte de nånting? Rynkar på näsan
Svar på tråden Min pojkvän saknar sitt ex