Vad menar ni med mogen?
Jag har ofta hört olika personer prata om att barnet är moget/inte moget att sluta med blöja (dagtid främst då). Men det verkar som om det finns olika syn på vad som menas med definitionen av "moget".
Jag har ofta hört olika personer prata om att barnet är moget/inte moget att sluta med blöja (dagtid främst då). Men det verkar som om det finns olika syn på vad som menas med definitionen av "moget".
Jag tycker det är moget om det klarar sig en vecka utan olyckor och bara några påminnelser om dagen och annars säger till själv.
Då tänker du alltså att man påbörjat potträningen och sedan konstaterar om det funkar efter ett tag?
Typ alternativ två med ditt förbehåll för en veckas olycksfrihet (hur ska man annars veta när det är dags att påbörja potträningen menar jag).
Ah det var en röstningstråd :) ser inte sånt i mobilen.
Jag tycker man kan testa och pottträna då och då från barnet kan gå. Introducera pottan långsamt som ett alternativ.
Aha.. ;).. Det är intressant med utläggningar också och inte bara röster så det giorde inget! ;)
Jag röstade på andra alternativet. Mest för att jag inte tror att barnet lär sig känna efter om det går med blöja konstant. I alla fall inte mitt barn för blöjorna är så torra även om de kissar. Först när vi tog bort blöjan började hon känna efter.
Min slutsats efter att ha pott-tränat 4 ungar är att det här med att vänta tills ungen är mogen är rent skitsnack.
Det som är viktigt är att inte sätta krav på barnet som det inte är moget att klara av. T ex kan du inte kräva av en unge på 15 månader att det inte ska bli olyckor. Däremot går det jättebra att ta bort blöjan på samma unge och låta det kissa på pottan när det kommer och vid olyckor så byter man bara kläder utan att göra någon större grej av saken. Med tanke på att det inte ens finns blöjor i stora delar av världen så kan jag inte tänka mig att det skulle vara skadligt för ett barn att kissa ner sig. Däremot är det gravt opraktiskt för föräldrarna i vårt samhälle med soffor och besök i affärer och så vidare men det är en helt annan sak.
Det som jag gjort felet med mina barn är att vänta för länge, de har inte bara varit mogna utan övermogna och fått en massa fixa ideer om när, hur och var man bara kan kissa och bajsa. Nu med yngsta tog jag äntligen tag i pott-träningen från 18 månader och visst hade det varit protester även här men det går väldigt, väldigt mycket enklare att omvända en 18-24 månaders än en 3-4 åring.
Så jag tycker inte det handlar om när ungen är mogen, behandlar du barnet rätt när du tar bort blöjan och varsamt visar och inte dömmer eller sätter krav eller blir arg/besviken när den kissar i soffan och alltid ger den rena och torra grejor så kan du börja när helst du vill. Frågan är snarare när föräldrarna är mogna och för vilken arbetsinsats de är mogna för :)
Intressant! Jag tror nog också på det där om "övermogenheten". Att många får problem med barn som inte vill bajsa annat än i blöjan eller bara kissa på vissa toaletter kanske har väntat för länge. Vi väntade nog lite för länge med första barnet och fick några knasiga egenheter som tog ca 7 månader att bli av med. Dessa hade nog inte hänt om vi börjat tidigare..
Det kanske är som du säger att det är frågan om föräldern är "mogen" för det eller inte. ;)
I en del andra länder (typ Vietnam) är ju de flesta barnen blöjfria vid ett års ålder har jag för mig. Blöjor är dyra där så man är tydligen mer motiverad att börja tidigt.
Vi började med potträning när sonen var två, han fick alla möjligheter att träna att känna av, men han kände aldrig av innan han kissade, det var många olyckor hemma. Bajseriet kände han av men ville göra det i blöjan (han gick undan och ville vara ifred). Samma sak sommaren när han fyllde tre, då gick det lite bättre, men plötsligt vid 3,5 års ålder så fungerade det, från en dag till en annan, det tog ytterligare ett halvår innan nr två gjordes på toaletten och i samband med det blev han nästan natttorr.
Jag hade en kompis vars äldsta barn långt innan två-årsdagen lade av med blöjor, ville inte ha dom längre och var torr (ingen träning alls)
Att barnet är medvetet om kisset och bajset och säger till innan det hamnar i blöjan.
Min första dotter "pottränade" vi i över 1 år och det känns ju så här i efterhand att hon inte var "mogen" dvs hon kände inte när hon behövde gå på toa innan det kom ! Hon var 3 år när hon blev dagtorr och 4 år när hon blev nattorr.
Med min yngsta påbörjades inte ens någon "potträning", vi struntade i det och hon sa själv (när hon var ca 2,5 år) att hon kunde ta av sig blöjan och ville börja gå på toan. Funkade hur bra som helst ! Hon blev dagtorr när hon var 2,5 år och nattorr när hon var 3 år.
Samma familj, olika barn och olika mognad alltså