• Närvi2Blir3

Skillnad på Pregnyl & Otrivelle?

Har alltid fått pregnyl vid tidigare behandlingar men har nu helt plötsligt fått otrivelle.. Vad är skillnaden?
    Kunde ju varit bra om läkaren kunde ringa och tala om att dom helt plötsligt byter spruta så man slipper stå som ett fån på apoteket!

Vågade dock inte ta ut den eftersom puckot jag pratade med på rmc fick för sig att jag skulle göra ivf trots att det står i min journal att jag "bara" ska göra insemination och jag vet att otrivelle används vid just ivf.. Får ju ringa i morgon och fråga om det är rätt men är som sagt nyfiken på skillnaden om någon kan tala om det för mig    

• Svar på tråden Skillnad på Pregnyl & Otrivelle?
  • Hjärtefröjd

Båda sprutorna har samma syfte, att få kroppen att ägglossning, och är varianter av samma hormon (Koriongonadotropin).
    Hormonet i Ovitrelle tillverkas syntetiskt, medan hormonet i Pregnyl utvinns ur gravida kvinnors urin. En annan skillnad är att Ovitrelle är färdigblandad till skillnad från Pregnyl som man blandar själv.

• Närvi2Blir3

Så egentligen kvittar det vilken man tar då?
    Fast Pregnyl lät ju bättre eftersom den är naturligt framställd då.. 

• Hjärtefröjd
    Närvi2Blir3 skrev 2012-08-16 09:52:27 följande:
    Så egentligen kvittar det vilken man tar då?
    Fast Pregnyl lät ju bättre eftersom den är naturligt framställd då.. 
    Precis, det spelar ingen roll!

Personlig föredrar jag Ovitrelle eftersom den kommer färdigblandad i en spruta.
  • Närvi2Blir3

Den var betydligt dyrare tydligen!
    Men men kanske tar sig den här gången istället då Skrattande

• An onym

Ni som använt Pregnyl vill ni dela med er hur ni gör? Hur har man sönder/hål på blandningarna.? Hur blandar ni? Och hur får ni upp medicinen i sprutan? Ja menar det är inte läge att misslyckas.

Vet ni vilken som anses bäst?

• Hjärtefröjd
    An onym skrev 2012-08-29 21:54:51 följande:
    Ni som använt Pregnyl vill ni dela med er hur ni gör? Hur har man sönder/hål på blandningarna.? Hur blandar ni? Och hur får ni upp medicinen i sprutan? Ja menar det är inte läge att misslyckas.

Vet ni vilken som anses bäst?
    Knacka på toppen av ampullen med lösning, så all lösning faller ner till botten. Sen bryter du toppen av ampullerna. Sätt den tjocka nålen på sprutan och dra sedan upp lösningen från ampullen. Spruta ner all lösning i ampullen med pulver. Se till att pulvret löses upp. Knacka bort eventuell luft och byt sedan till den smala nålen. Sprutan ges subkutant i bukfettet.
    Lycka till!
  • An onym

Hjärtefröjd Tack.

Men hur gör man för att dra upp lösningen med sprutan?

• Hjärtefröjd
    An onym skrev 2012-08-29 22:40:28 följande:
    Hjärtefröjd Tack.

Men hur gör man för att dra upp lösningen med sprutan?
    Du drar upp pinnen i mitten, alltså den du vanligt vis trycker ner när du sprutar in sprutan i kroppen. Hm, jag är inte så bra på att förklara....
Svar på tråden Skillnad på Pregnyl & Otrivelle?