• KimPossible

Tatuerade förksollärare - ja/nej?

Anonym (halvblodsprins) skrev 2012-08-17 08:05:56 följande:
    Tror att det finns få tatuerade läkare eller advokater. För ja, det är fakta att många med taturerigar tillhör  lägre social klass, och har ett dåligt socialt arv. 
    Det var ett väldigt kategoriskt uttalande. Lite för snäv världsbild och umgängeskrets, kanske?

Jag känner bl a två läkare (varav den ena även forskar), en advokat, en jurist på ett statligt verk  och två VDar som alla har tatueringar. Nu är de inte de enda inom sina respektive yrken jag känner, så det är möjligt att de är få i förhållande till den stora mängden, men ovanligt är det inte.

Dessutom känner jag minst fyra personer ur den s k adliga överklassen som är tatuerade. Alla väl fungerande i samhället.

Ja, och så känner jag lastbilschaffisar och vårdbiträden sprungna ur verklig arbetarklass (om man nu ska använda klassbegreppet) som aldrig skulle drömma om att tatuera eller pierca sig.

Men visst, anekdotisk bevisföring säger egentligen ingenting. Jag tycker bara väldigt illa om när människor är allt för kategoriska i sina uttalanden och dömer andra människor efter sin ytterst begränsande världsbild.

Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?