Inlägg från: Anonym (dress code) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dress code)

Tatuerade förksollärare - ja/nej?

Anonym skrev 2012-08-15 23:35:18 följande:
    Jag själv är en blivande blivande förskollärare och har tre tatueringar nu, varav en är en symbol och de andra två texter, varav den ena är med japanska körsbärsblommor. Jag tycker om texter, blommor, färger och figurer i tatueringsväg och tänker absolut inte sluta tatuera mig (har funderat på att göra disneyfigurer/toy story-figur/katt/hund härnäst). MEN kommer detta bli ett hinder för mig i framtiden som utbildad fsk-lärare, att få ett jobb? Det är ju inte precis så att jag har tatuerat in döskallar, djävulen, skrivit "suck my dick" eller så på kroppen.

Min fråga till er är; vad tycker NI om utbildade förskollärare som bär några synliga tatueringar?
    Är det verkligen så illa eller tycker ni att det är helt okej?

Det retar mig att man ska behöva bli dömd för att man tycker om att tatuera sig, bär annorlunda kläder eller kanske har annorlunda intressen. Det har väl egentligen inte så mycket med att göra hurdan man är?
    Bara för att jag tatuerar mig betyder inte det att jag tar droger, är en idiot och lite annat.      

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-15 23:37
    I rubriken ska det stå "FÖRSKOLLÄRARE" och inte "Förksollärare".... för hastig på tangenterna där :)
    För min egen del bryr jag mig inte om barnens förskollärare/lärare är tatuerade eller piercade, så länge de gör ett gott jobb.

Däremot så undrar jag hur det hade tagits emot på min arbetsplats. Jag jobbar inom skolan och vi har dress code på arbetsplatsen. Min arbetsgivare driver även förskolor. Jag har sett att ett par av mina kollegor har tagit bort en piercing från underläppen/näsan. Jag vet inte om det är på eget initiativ eller om det är efter önskemål från arbetsgivaren. Ingen av mina kollegor har några synliga tatueringar. Det har jag förvisso inte heller sett på någon kollega på andra arbetsplatser där det inte funnits krav på att följa en dress code. 
  • Anonym (dress code)
    Anonym (va?) skrev 2012-08-17 18:01:54 följande:
    Blir förvånad över TS rubrik.

Finns det verkligen förskollärare eller andra tejer/killar som är födda på 70-, 80- eller 90-talet och som INTE är tatuerade?

Nästan alla jag känner har tatuering någonstans. Både yngre och äldre. Och jag tillhör ett "propert" akademiskt yrke.

En tatuering idag år 2012 är snarare betraktat som ett smycke. Inget konstigt. Vissa tatueringar är vackra och smakfulla, och vissa är fula, tacky och dåligt gjorda...smaken är som baken..

Solig

Naturligtvis finns det 70-, 80- och 90-talister som inte är tatuerade. Jag är själv 70-talist och de flesta av mina vänner är inte tatuerade.
Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?