• Deborah

Tatuerade förksollärare - ja/nej?

MrsC74 skrev 2012-08-16 06:55:46 följande:
    Självklart ok. Det är personen i sig som är viktigt inte tatueringar.
    Jag har 3 själv. Inte synliga dock.
    Känner massor med folk med tatueringar från alla olika samhällsklasser. Nuförtiden finns tatueringar på var och varannan kropp och är inte en klassfråga.

Jag motsäger dig lite här. Tatueringar är en klassmarkör. I  min omgivning - bland dem jag känner - finns en tatuerad person. Och h*n ågrar sina ungdomssynder (= läs tatueringar) eftersom de är synliga, inte går att dölja och visar just på hans bakgrund som ung kriminell. De spelar stor roll i hans liv eftersom de begränsar hans yrkesval.
    Mitt inlägg handlar inte om en diskret ros på axeln. Det kan vem som helst acceptera.
  • Deborah
    MrsC74 skrev 2012-08-16 07:39:10 följande:
    Deb: fast du kan inte motsäga mig för att en person du känner har det så.
    Finns reportage om detta och en person här
    På FL blev så nyfiken att en undersökningen startade och tatuering finns i alla klasser. Stora små små. Synliga som icke synliga.

Tja. För mig är det en klassmarkör och då talar jag inte om en diskret fjäril eller ros - större, synliga tatueringar.
    Med klass menar jag här inte enbart inkomst. Smak och tycke - personligen  uppskattar jag inte  tatueringar.
  • Deborah
    MrsC74 skrev 2012-08-16 21:14:08 följande:
    Vad menar du med klass då ?
    Kanske enklare om du definierar klass först - så kan jag svara på det.
    Här på FL  används begreppet Wt ibland. Det tycks användas i överförd betydelse: dålig smak, obildad, TV-beroende osv... Väljer viss typ av namn för barnen och köper gärna statusprylar.

Men vad är klass för dig?
  • Deborah
    MrsC74 skrev 2012-08-16 22:09:29 följande:
    Jag delar inte in folk i klasser efter hur det ser ut. Jag försöker inte att dela in folk i olika klasar överhuvudtaget. Vad gäller uttrycker WT så är det ett vidrigt uttryck som en del här på FL gillar att använda.

Men om du tänker på klass som att man göra eller beter sig lite extra finess. Ja då tycker jag att människor utan fördomar har bra klass. Människor som inte dömer hunden efter håret. Människor som inte trampar på andra människor. Och ja människor som inte har ett stort behov av att dela in människors grupper. Det är klass för mig.
    Den värsta fördomen är att tro att man inte har några fördomar. --- Jag frågade hur du definierar begreppet klass eftersom jag förstod att vi kunde inveckla oss i en ofruktbar definitionsdiskussion annars.
    Jag använder i stort sett  " klass " på 2 sätt: dels som en uppfattning att någonting/något/ någon har finess. Men också i den sociologiska bemärkelsen: samhällsklass.

Mitt svar till TS är: klart en förskollärare kan ha tatuering. Det är ju upp till dig att bestämma det. Ibland kan tatueringar ha sociala konsekvenser, men då rör det sig om stora, synliga tatueringar.

Själv uppskattar jag det inte och det är inte vanligt i min omgivning att ha tatueringar. Jag skulle inte uppskatta en tatuerad läkare, tandläkare eller advokat.
  • Deborah
    MrsC74 skrev 2012-08-17 09:10:59 följande:
    Deborah: självklart är ingen helt fördomsfri men jag och de flesta jag känner och umgås med försöker leva så fördomsfritt som möjligt. Jag har enorm svårt att förstå hur man är skapt om man dömer en person efter enbart utseende.
    Och vad sjutton skulle det spela för roll om din läkare hade en tatuering ? Hur kan det spegla hans prestation ?
    Jag har haft mängder med olika läkare pga IVF. Flera av den har tatuering. Faktum är att sen gången fet lyckades så var det Johannes som har en stor på underarmen. Antar att det var tack vare tatueringar som det gick bra ;)

Det speglar hans klass.
    Jag dömer inte personer efter utseende. Men det finns sociala koder.
  • Deborah
    Anonym (halvblodsprins) skrev 2012-08-17 08:05:56 följande:
    Tror att det finns få tatuerade läkare eller advokater. För ja, det är fakta att många med taturerigar tillhör  lägre social klass, och har ett dåligt socialt arv. 
    Ja. Precis så. Mina barn har inte tatueringar. Min sonhustru har inte tatueringar. Faktum är att ingen i deras umgängeskrets har tatueringar.
    Ja, det är klass det handlar om. Utbildning och socioekonomisk situation. Måste man verkligen skrika ut att man är lågutbildad ? Måste man klassmärka sig själv och därmed sina barn? Vad tjänar det till?
Svar på tråden Tatuerade förksollärare - ja/nej?