• Carro34

Nyfödd vill bara sova på sidan och nära bröstet – vad gör man ?

Hej, Vår kille är bara 6 dagar gammal men sen han föddes har jag inte sovit alls (i stort sätt).

Han ammar bra och somnar ofta vid bröstet när han ammat klart. När han somnat så försöker jag lägga honom i babynest men då vaknar han direkt. Vi har även prövat att lägga i vagnen och i sängen, men han vill inte ligga på rygg helt enkelt. Det är samma sak oavsett om det är natt eller dag.

På natten är det nästan värst. Jag ammar, lägger honom på rygg i babynest och han vaknar och skriker. Jag får inte sova alls. Vi har försökt ”mysa upp” babynest så att han ligger ombonat och med filt som luktar mamma. Vi lägger även babynest i vagnen och försöker vagga honom till ro, men det vill han inte heller.

Det enda som fungerar är att jag ligg-ammar honom i vår säng och sedan låter honom ligga kvar och sova på sidan bredvid mig, dvs. att jag inte försöker flytta på honom när han somnat. Gör vi på det sättet sover han 3-4 timmar på natten. MEN man läser ju överallt att barn ska sova på rygg och gärna sin egen säng, och jag är så orolig att risken för PSD ökar när vi gör så här. Men jag måste ju få sova Rynkar på näsan

Någon som haft liknande problem ? Tips ? Råd ? 

• Svar på tråden Nyfödd vill bara sova på sidan och nära bröstet – vad gör man ?
  • Ello76

Så har bägge mina barn varit. Jag har låtit dem ligga kvar. Livet måste fungera också.

• Ello76

Ett tips är att amma honom så högt upp i sängen som det går och, när han somnat, krypa ned lite själv. På så sätt riskerar du inte atthan får ditt täcke över sig.

• vivla

Vår bebis sov på vår mage de första 8 v i livet, hon ville inget annat. Sen sov hon också på sidan med ansiktet tätt mot vårat och till sist kunde vi flytta henne lite mer bort för vare natt så vi kunde röra oss lite i sönnen. Alltså.. Gör det som funkar för er. Lägg en hndduk framför bebisen tunnt rullad så den kan ligga på sidan och sov utan att riskera att tippa över lr värm en vete kudde och värm upp sovytan så det är varmt och skönt innan bbisen lägger sig

• aprilmamma44

Min son kan bara somna på sidan!!! Har varit så sedan dag 1! Vi pallar upp honom med rullade filtar och handdukar så han inte kan komma över på mage. Det finns oxå special kuddar/madrasser som gör att bebis kan sova på sidan utan att riskera hamna på mage!

• Nyfiken2012

Det var likadant här. Nu är han 4 mån o det känns så rätt o bra att ha honom intill mig. Det är naturligt för ett litet barn att vilja vara nära föräldrarna. Vagn, spjälsäng o dyl är ganska nya västerländska påhitt o inte särskilt naturligt för barnet, dock tänker nog inte många på det. Vi är vana med att det ska vara på ett visst sätt men lyckligtvis håller ett nytt mer barnfokuserat föräldraskap på att växa fram. Samsov du med eran älskling! Googla på (säker) samsovning så kan du få mer tips o info samt även de som hävdar att detta minskar risken för psd. Våran plutt har sovit jättebra hela tiden, somnar vid likn tid varje kväll, sover tio timmar men vaknar såklart för att amma, ibland många ggr, ibland ngn enstaka gång. O jag är pigg o glad :) Visst, man har ingen tid för sig själv el som par men jag tänker att det är en så pass kort tid o vill ta vara på allt, vill inte driva på utan bebis bestämmer takten. Lycka till!

• ziingoo

Jag har en dotter på tre månader som oftast får sova mellan mig och pappan eftersom att jag då kan liggamma henne så att hon somnar. Vill jag brukar jag kunna flytta över henne till hennes säng, men oftast får hon ligga kvar då jag själv tycker det är mysigt att sova med dottern och jag vet att även hon tycker om att sova med oss (hon flyttar sug själv i sidled så att hon hamnar tätt intill bröstet på någon av oss). Jag brukar lägga henne i mitten av sängen så att hon somnar där och så flyttar jag mig lite närmare kanten när hon somnat. Jag har samma täcke som dottern, men har det bara till midjan ca, är det så jag fryser brukar jag ta en tunn filt att lägga över axeln bakifrån så att säga.

• Kimmice

Så har mina två barn varit också, bara sovit på sidan.
    Med andra barnet var jag förbredd, henne försökte jag inte ens lägga någon annanstans utan hon fick snutta och så sköt jag henne liiiite ifrån mig och uppåt då det var dags att sova. Så hon låg mellan våra huvudkuddar.
    Hon sov 5-7 timmar på det viset hela de första månaderna.
    När hon blev lite äldre kunde man lägga henne lite i hennes så vi fick tid att kramas lite. Men hon fick ofta flytta tillbaka på natten om hon vaknade, eftersom hon helt enkelt somnar och äter bättre i sängen. Glad    

• Odetta

Låt honom sova på sidan, det är ok! Det enda ni ska tänka på är att byta sidan han sover på för sover han på samma sida hela tiden kommer huvudet bli snett (skallen är ju så mjuk och formbar så sidan som han vilar på kommer bli lite plattare än den andra...så byt sida efter varje sovstund)

Och lägg en rullad filt eller så framför honom så att ni minimerar risken att han tippar över till mage. Det är magläget man ska undvika.

Sedan vill jag varmt rekommendera andningslarm. Det finns larm man sätter på blöjan och då kan han även sova i er säng. Jag personligen tycker att ett andningslarm borde vara lika självklart att köpa som en bra bilstol för det räddar faktiskt liv!

Grattis till er son!

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ mammajuli.blogspot.com
  • HEARM

jag har haft det så men ej sett det som problem. Låt han/hon ligga brevid dig. på dagen om han sover i din famn o du känner dig låst. skaffa en bärsjal.

Svar på tråden Nyfödd vill bara sova på sidan och nära bröstet – vad gör man ?