• RasSam

HUR får man i ungen medicin?! Heracillin!

Har fått heracillin utskrivet till mitt barn, som totalvägrar att gå med på att äta detta.
    3 ggr om dan i 10 satans dagar.

Har testat att blanda ut i glass, saft, proviva, har fått försöka ta själv, har testat att muta med godis, testat att förklara varför medicinen måste tas osv.
    Har testat att pappan tvångshåller i ungen och jag mer eller mindre bänder upp munnen och sprutar in i munnen längs kinden.

Det sistnämnda känns ju verkligen inte bra och vi mår as dåligt efteråt, känns som ett övergrepp, så jag vägrar att göra så mer.
    I vilket fall som helst så kräktes medicinen upp efteråt endå så det fungerade ju uppenbarligen ikke.

Har själv smakat på pecillinet och det smakar ju verkligen typ dödens otyg. Kan inte komma på något som maskerar smaken!

Så vad gör vi medicinen måste ju i liksom! Någon som har tips?  

• Svar på tråden HUR får man i ungen medicin?! Heracillin!
  • tro  hopp  kärlek

Äppelmos maskerar . sen då barnen var små använde vi jordgubbsglass. Även med hade jordgubbssmak, kanske finns än? Fråga läkaren.
    Hur gammalt är barnet? Går det att muta?  Tar du detta så får du denna klubban, om det så ska till klubbor godis tre gånger per dag så är det viktigt att få i medicinen. Förklara varför, visa tecknade bilder på baccilusker och att ni ska använda detta för att ta bort bacciluskerna.

• Venne

Funkar det att muta? Typ ta detta först så får du den här chokladbiten/presenten direkt efter. Vissa saker är viktigare än ens principer i barnuppfostran, t.ex barnens hälsa. 

• Baryk
    tro hopp kärlek skrev 2012-08-16 09:09:21 följande:
    Äppelmos maskerar . sen då barnen var små använde vi jordgubbsglass. Även med hade jordgubbssmak, kanske finns än? Fråga läkaren.
    Hur gammalt är barnet? Går det att muta?  Tar du detta så får du denna klubban, om det så ska till klubbor godis tre gånger per dag så är det viktigt att få i medicinen. Förklara varför, visa tecknade bilder på baccilusker och att ni ska använda detta för att ta bort bacciluskerna.

Fanns absolut ingenting som kunde maskera smaken för min son när han var tvungen att ha antibiotika. Det spelade ingen roll vilken sorts antibiotika det var eller vilken smak den hade, det gick bara inte att dölja. En del barn känner tydligt av den syntetiska smaken på mediciner och då blir det väldigt svårt att få i dem det över huvud taget. Vi försökte istället få tag på så smaklös medicin som möjligt till honom, men han fick nog i sig knappt hälften ändå, muta funkade inte heller... Allt detta trassel med antibiotikan har dessutom lett till att han idag inte tar någon medicin alls, inte ens alvedon om han har ont i huvudet...
  • tro  hopp  kärlek
    Baryk skrev 2012-08-16 09:15:31 följande:
    Fanns absolut ingenting som kunde maskera smaken för min son när han var tvungen att ha antibiotika. Det spelade ingen roll vilken sorts antibiotika det var eller vilken smak den hade, det gick bara inte att dölja. En del barn känner tydligt av den syntetiska smaken på mediciner och då blir det väldigt svårt att få i dem det över huvud taget. Vi försökte istället få tag på så smaklös medicin som möjligt till honom, men han fick nog i sig knappt hälften ändå, muta funkade inte heller... Allt detta trassel med antibiotikan har dessutom lett till att han idag inte tar någon medicin alls, inte ens alvedon om han har ont i huvudet...
    ibland skriver jag bara halva av vad jag tänker, men äppelmos maskerar med i övrigt, vi använder det till krossade med.
    Jag vet att antibiotika har en stark och säregen smak och är svår att få i.
    Men att luta barnet tillbaka och spruta in halva sprutan/dosen. Sen lite banan. Sen resten igen , sen belöning.
    Att inte ge med sig, är nog viktigt beroende på vilken inf barnet har. Jämt öroninf läker av sig själv oftast.

Du kanske kan prova att ge tab istället? 
  • RasSam
    tro hopp kärlek skrev 2012-08-16 09:09:21 följande:

Muta fungerar inte.. Har testat redan som jag skrev i ts. 2 år är han.

Äppelmos fungerar inte heller :( Medicinen ska smaka "tuttifrutti" , men det kan man ju säga vad man vill om :)
     Den här medicinen smakar verkligen pekka, 5 ggr värre än kåvepenin kan jag ju tala om!

Har iaf ringt läkaren som säger att det finns i tablett form så hoppas att vi kan få det ist!
    Hon måste bara räkna ut hur vi ska dosera den. 

• Maaalin86

Om du kan få det i tablettform - krossa dem o lägg i yoghurt eller liknande.

• tro  hopp  kärlek
    RasSam skrev 2012-08-16 09:25:09 följande:

Muta fungerar inte.. Har testat redan som jag skrev i ts. 2 år är han.

Äppelmos fungerar inte heller :( Medicinen ska smaka "tuttifrutti" , men det kan man ju säga vad man vill om :)
     Den här medicinen smakar verkligen pekka, 5 ggr värre än kåvepenin kan jag ju tala om!

Har iaf ringt läkaren som säger att det finns i tablett form så hoppas att vi kan få det ist!
    Hon måste bara räkna ut hur vi ska dosera den. 

Jag vet att heracillin både stinker och smakar starkt. Och att kåvepenin inte kommer i närheten.

Bra att du får prova tab,
    Gå på biblioteket låna en bok som förklarar lite lättare för barn varför det är viktigt med mediciner.

Och att vara ihärdig, även fast det känns hårt att tvinga så måste man om det är en allvarlig inf. 
  • happy in hell

Om hon absolut inte får i sig medicinen kan ni be läkaren skriva ut en annan sort. Gäller det penicillin brukar Amimox funka bättre, den smakar inte alls pyton. Lycka till!

• RasSam

Läkaren ringde precis och vi får i tablettform, han behöver bara ta en halv tablett åt gången så det blir nog mkt lättare att krossa den i lite sylt eller chokladsås eller något! :)

Tack för hjälpen! 

• Mymemlan

Be att få tabletter och krossa tabletten, blanda sen väl i lingonsylt, det maskerar det värsta. Den där medicinen både smakar och luktar pyton, men med lingonsylt fungerar det! Välbeprövat av mig på mitt jobb, ett äldreboende där dom är ganska dementa och beter sig ungefär som ett barn om det inte smakar gott, och detta har dom godkänt :)

• aik66666666

Lingonsylt funkar inte på min 2 åring, det känns verkligen som man straffar ungen. Jag har också provat allt, Gjorde slut på en hel kur utan att få i han en hel dos. Och tro mig jag har provat och blanda med allt. Äppelmos lingonsylt, choklad, glass, faaaan jag blir galen!!!! 

Svar på tråden HUR får man i ungen medicin?! Heracillin!