• Anonym

varför gråter min 3 månaders bebis när främlingar håller i henne?

Hej!

Min dotter på nyss fyllda 3 månader blir jätteledsen när för henne främlingar håller i henne. Det har nyss börjat för innan brydde honinte så mkt utan var lika go o glad hos alla som hon är hos os
    Vad är din erfaranhet? Har jag fått en blyg tjej?borde jag umgås mer med andra?

• Svar på tråden varför gråter min 3 månaders bebis när främlingar håller i henne?
  • hellokill3r

Det är en fas, sådär blir alla barn. Du borde inte umgås mer med andra, du bör vänta tills hon slutar reagerar på främlingar innan de får hålla henne igen.

• lövet2

En del barn är känsligare än andra. Du får helt enkelt se till att ingen främling håller henne tills vidare. Det går över olika fort, så det kan hålla i sig ett par veckor eller ett år. Vissa barn är blyga till sin personlighet, och i så fall kommer hon aldrig att känna sig väl till mods med främmande människor.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-16 14:13:29 följande:
    Hej! Min dotter på nyss fyllda 3 månader blir jätteledsen när för henne främlingar håller i henne. Det har nyss börjat för innan brydde honinte så mkt utan var lika go o glad hos alla som hon är hos os Vad är din erfaranhet? Har jag fått en blyg tjej?borde jag umgås mer med andra?
    Hon har precis kommit till världen och förstår ännu inte mer än att hon vill och ska vara hos "mamma & pappa"

inte konstigt att hon blir ledsen, hon förstår inte varför hon ska vara där istället för hos mamma och pappa (eller dom hon känner trygghet hos) och jag förstår ärligt talat inte varför det är så viktigt att hon ska vara med andra?

hon är bara 3 månader! det handlar inte om blyghet eller något sånt utan basic instinkter 
    innan så var hon ännu yngre och fattade då antagligen inte ens vart hon var. 

Du borde sluta låta främlingar hålla i henne, låt henne vänja sig sakta, släng inte iväg henne och var med henne så hon känner sig säker, och lämna henne inte med främlingar, hon kommer vänja sig och vilja det men herregu hon är bara 3 månader.
  • Anonym

Ok. Jag tänkte spontant att jag kanske ska börja träffa mera folk, öppna förskolan kanske Jag träffar inte mycket folk på dagarna. Fick en olustig känsla att det är pga det.

• lövet2
    Anonym skrev 2012-08-16 15:26:49 följande:
    Ok. Jag tänkte spontant att jag kanske ska börja träffa mera folk, öppna förskolan kanske Jag träffar inte mycket folk på dagarna. Fick en olustig känsla att det är pga det.

Det är inget fel med att träffa folk. Fel blir det först om du tvingar babyn till kroppskontakt med främlingar mot hennes vilja.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-16 15:26:49 följande:

Bra skulle nog vara om du fick träffa andra föräldrar så du själv ser och får lära dig hur barn är (och hur olika dom kan vara!)
    Ditt barn lider absolut inte av att inte umgås med många, tvärtom
    men gör det för din skull.   
  • Desiree76
    Anonym skrev 2012-08-16 14:13:29 följande:
    Hej! Min dotter på nyss fyllda 3 månader blir jätteledsen när för henne främlingar håller i henne. Det har nyss börjat för innan brydde honinte så mkt utan var lika go o glad hos alla som hon är hos os Vad är din erfaranhet? Har jag fått en blyg tjej?borde jag umgås mer med andra?
    Barn har olika faser från födsel till tonåring!

Den fas ditt barn är i kallas för "hjälp vem är du"
    Det är inget ovanligt och ALLA barn går igenom det!
    Oftast vid 6 - 8 månaders åldern, ( vad vet du om detta tänker du säkert, jo för jag har 5 barn själv, äldsta blir 20 och minsta blir 12 år)
    Det du bör göra är att gå till öppna förskolor mm för att vänja ditt barn vid andra, dock menar jag inte att du ska springa till första bästa ställe och dumpa av din baby där utan ta det i "babysteps" som det heter! 
    Give it some time and it´ll come :D 
  • Anonym

Min dotter ler mot främlingar som pratar med henne men de gånger hon har gråtit så har det varit för personerna direkt tagit henne o pussat henne. Jag och min man tyckte hon var jättegullig och kände oss lyckliga och tolkade det som att hon har knutit än till oss...ända tills jag berättade det för bvc sköterskan och hon sa "det är hon väldigt tidig med...det betyder inte att hon kommer bli blyg utan att hon knutit än till er...". Jag hade inte ens tänkt tanken att det kunde tyda på blyghet! Både jag och hennes pappa är sociala personer så vi hade tolkat henne som en social bebis innan.

• MLB

Ifall hon är blyg så är hon blyg, och hon är ändå en lika bra människa som alla andra.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-16 21:57:56 följande:
    Min dotter ler mot främlingar som pratar med henne men de gånger hon har gråtit så har det varit för personerna direkt tagit henne o pussat henne. Jag och min man tyckte hon var jättegullig och kände oss lyckliga och tolkade det som att hon har knutit än till oss...ända tills jag berättade det för bvc sköterskan och hon sa "det är hon väldigt tidig med...det betyder inte att hon kommer bli blyg utan att hon knutit än till er...". Jag hade inte ens tänkt tanken att det kunde tyda på blyghet! Både jag och hennes pappa är sociala personer så vi hade tolkat henne som en social bebis innan.
    Fast det är väl endå lite tidigt att säga det?
    blyghet är inte enbart genetiskt betingat utan kommer också från miljön och händelser kring barnet
    dessutom så behöver inte barnet (eller ens barnen) bli sociala/osociala som sina föräldrar, det beror på många faktorer som är alldeles för tidigt att säga när barnet bara är 3 månader gammalt.

jag förstår varför hon gråter om en främling tar henne ifrån hennes trygga plats och pussar henne!
    läskigt för vem som helst.        
Svar på tråden varför gråter min 3 månaders bebis när främlingar håller i henne?