• Anonym (undrar)

har barn vv men betalar hela barnomsorgsavgiften.

Ska det verkligen vara så?

Behöver kommuner bara debitera den ena föräldern trots att den andra föräldern använder sig av platsen vv (till barnet då) vilket innebär att en förälder har fri barnomsorg. Det är ju orättvist!!!!!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-16 22:06
    Tråden har spårat ur en aning.

Det som retade mig mest när jag startade tråden var att kommunen tvingar mig betala barnomsorg fast jag inte får utnyttja den.

Att starta en diskussion med pappan om vem som köper vad och för hur mycket skulle inte fungera så bra då vi inte har samma förutsättningar. Han spenderar säkert lika mycket pengar på barnen som jag och kanske till och med mer. Men på leksaker och nöjen

• Svar på tråden har barn vv men betalar hela barnomsorgsavgiften.
  • doggy

Ta barnbidraget att betala avg med så har båda betalat halva var !

• Anonym (undrar)
    doggy skrev 2012-08-16 16:13:30 följande:
    Ta barnbidraget att betala avg med så har båda betalat halva var !
    Men borde inte den andra föräldern få en faktura beräknat på det hushållets inkomst? Har sett att det är så i många andra kommuner men inte i min. 

Nu är jag arbetslös och har inte rätt att ha barnet på fritids under mina veckor men jag får betala för hela platsen. 
  • M Y L F
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-16 16:23:02 följande:
    Men borde inte den andra föräldern få en faktura beräknat på det hushållets inkomst? Har sett att det är så i många andra kommuner men inte i min. 

Nu är jag arbetslös och har inte rätt att ha barnet på fritids under mina veckor men jag får betala för hela platsen. 
    Fast då säger du upp platsen och pappan får ordna sin barnomsorg själv om han inte vill betala. 
  • Anonym (undrar)
    M Y L F skrev 2012-08-16 16:26:58 följande:
    Fast då säger du upp platsen och pappan får ordna sin barnomsorg själv om han inte vill betala. 
    skulle jag ju kunna göra, men då får ju han betala för en hel plats, om han nu får ansöka om fritids eftersom barnet är skrivet hos mig, vad vet jag... och när jag får jobb igen så behöver jag använda fritids vv.

Märkligt att kommunen inte kan skicka separata fakturor.
  • Tom Araya
    Anonym (undrar) skrev 2012-08-16 16:34:00 följande:
    skulle jag ju kunna göra, men då får ju han betala för en hel plats, om han nu får ansöka om fritids eftersom barnet är skrivet hos mig, vad vet jag... och när jag får jobb igen så behöver jag använda fritids vv.

Han kan ju välja att betala sin del nu eller riskera att du säger upp platsen och få problemet helt på sin egen hals.
  • Tom Araya
    Det blir en extra kostnad för kommunen, ett troligt motiv till varför de inte gör så.
  • M Y L F

Fast vad har han för argument att inte betala då det är han som utnyttjar platsen?

Jag har som erfarenhet att fritids får man i princip på dagen, medan det är förskola som kan vara knepigt att få på studs. Fråga skolan hur det skulle fungera OM du sa upp platsen och sedan behöver den igen pga av arbete.
  • Tom Araya

Betalar någon av er underhåll till den andra?
    Vem av er får barnbidraget?

• Anonym (undrar)
    Tom Araya skrev 2012-08-16 16:37:00 följande:
    Han kan ju välja att betala sin del nu eller riskera att du säger upp platsen och få problemet helt på sin egen hals.
    sin del... Eftersom jag inte får ha barn på fritids så borde han bara betala för halva platsen och jag borde inte betala något alls

Men jag ska ta och kontakta kommunen och fråga hur de ställer sig till att jag säger upp platsen! 
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2012-08-16 16:38:01 följande:
    Det blir en extra kostnad för kommunen, ett troligt motiv till varför de inte gör så.
    Dessutom är det väl så att allt om barnet skickas till den adress barnet är skrivet på.

Svar på tråden har barn vv men betalar hela barnomsorgsavgiften.