• Bellss

"Träna bort" separationsångest på hund?

Jag har en hund som (jag tror) lider av separationsångest. När man min sambo åker till jobbet varje kväll så blir våran hund en helt annan hund. Han springer omkring, gnyr och verkar allmänt stressad. Det tar ibland två timmar innan han lägger sig ner och slappnar av.  Jag kan inte riktigt förstå varför han är sån när han åker iväg då jag har 90 % av ansvaret (rastning m.m) men han blir inte sån när jag åker någonstans. 

Någon som vet varför eller hur man kan få bort det?  

• Svar på tråden "Träna bort" separationsångest på hund?
  • Diminutive
    Bellss skrev 2012-08-16 18:12:49 följande:
    Jag har en hund som (jag tror) lider av separationsångest. När man min sambo åker till jobbet varje kväll så blir våran hund en helt annan hund. Han springer omkring, gnyr och verkar allmänt stressad. Det tar ibland två timmar innan han lägger sig ner och slappnar av.  Jag kan inte riktigt förstå varför han är sån när han åker iväg då jag har 90 % av ansvaret (rastning m.m) men han blir inte sån när jag åker någonstans. 

Någon som vet varför eller hur man kan få bort det?  
    Bestäm ett kommando, t.ex. "kommer strax" eller vad som helst. Sambon säger kommandot, går ut genom dörren och står på andra sidan i en minut säger vi. När han sen kommer in igen så ignorerar han hunden helt (om det är så att hunden blir helt överlycklig när han kommer hem?) för att ge hunden signalen att "ser du? jag gick ut genom dörren men jag kommer alltid in igen och allt är helt okej". Den rutinen kan man upprepa hur många ggr/dag som helst och öka tiden mer och mer allt eftersom. Det är inget universalknep men det funkade för oss! Glad
  • dezibel

Din sambo får börja om med ensamhetsträningen precis som man gör med valpar dvs korta,korta stunder och aldrig låta hunden gå upp i varv. Om du är ute med hunden när sambon åker är hunden lika stressad när ni kommer hem och sambon är borta och är hunden lugn när du inte är hemma och hunden lämnas ensam av sambon?

• Bellss

Men "träning" gör vi ju varje dag, när han åker iväg och handlar i en halvtimma eller när han åker iväg och gör något annat en kort stund. Och hunden blir alltid likadan, spelar ingen roll hur länge han är borta. Detta har pågått i ett par månader, så jag tycker ju att hunden borde veta att han alltid kommer tillbaka hem igen. Istället känns det som att det blir värre..

• dezibel
    dezibel skrev 2012-08-17 08:37:11 följande:
    Din sambo får börja om med ensamhetsträningen precis som man gör med valpar dvs korta,korta stunder och aldrig låta hunden gå upp i varv. Om du är ute med hunden när sambon åker är hunden lika stressad när ni kommer hem och sambon är borta och är hunden lugn när du inte är hemma och hunden lämnas ensam av sambon?
    Ställer samma frågor igen?

Att börja om med träningen betyder att han ska lämna i sekunder och vara tillbaka innan hunden blir orolig/går upp i stress. Klarar hunden 1 minut utan husse är det 50 sek som gäller osv

Är hunden stressad i andra situationer, vad aktiverar ni hunden med för att tömma den på energi? 
  • Bellss
    dezibel skrev 2012-08-17 16:18:34 följande:
    Ställer samma frågor igen?

Att börja om med träningen betyder att han ska lämna i sekunder och vara tillbaka innan hunden blir orolig/går upp i stress. Klarar hunden 1 minut utan husse är det 50 sek som gäller osv

Är hunden stressad i andra situationer, vad aktiverar ni hunden med för att tömma den på energi? 
    Jag brukar gå långa promenader eller träffa en vän med sin hund så dom kan busa av sig för att bli av med lite energi/stress.. 

Och när vi är ute och går är det inga problem men så fort vi kommer in igen och sambon inte är hemma blir han orolig/stressad igen.. 
  • binna
    http://www.glanna.se/Hundsidan/hundar_cesar.html

http://www.glanna.se/Hundsidan/hundar_ensamhet.html

läs detta och du kommer förstå vad som menas med ensamhetsträning. min hund beter sig inte lika stressat men hon skäller lite och sedan hoppar hon på dörrar och sen är det lugnt. det brukar vara 2-3 skall max. 

men jag ska börja med denna träning för att jag vill förebygga och få problemet löst innan det bryter ut.

ha mycket tålamod. lycka till

• Apopan

Det kan vara så illa att hunden aldrig kommer kunna vara ensam utan att må riktigt dåligt. Om inte rikt

• Apopan

... riktig ensamhetsträning ger resultat så kanske problemet ligger någonannanstans till att hunden är stressad.

Svar på tråden "Träna bort" separationsångest på hund?