• majsan26

vätska i fossa Douglasi?

jag har gjort laparoskopi och allt såg fint ut, sa läkaren. De hittade inget endo, inga cystro, fri passage, normalt allting.

MEN jag ser här i journalen att det står " en liten skvätt vätska i fossa Douglasi". Vet ni vad detta kan innebära? Jag vet att dte inte skall finnas vätska där, men...mer vet jag inte. Har tid hos gyn om 2 veckor, jag dör om jag tar reda på vad detta innebär.

har någon av er detta?

tacksam för alla svar!

• Svar på tråden vätska i fossa Douglasi?
  • majsan26

jag menade om jag INTE tar reda på vad detta innebär.......

• Baggy

Hittade i en medicinsk ordbok: Douglas´rum, en del av nedre bukhålan.

Tyvärr var det inte beskrivet mer än så, men jag tror inte att du behöver vara orolig.

Baggy (sjuksköterska)

• majsan26

tack Baggy. Har läst dock på någon sida på netet att liten vätska i fossa Douglasi är tecken på allvarlig infektion,....så min oro bara växer och växer.

• dison

majsan26: Vid ovariell hyperstimulering vid hormonstimulering kan det bli vätska i fossa Douglasi, det får nästan alla. Hormonbehandlas du?

• majsan26

dison: nej, jag tar inga hormoner nu. vi har försökt med att ha en liten i 8 månader. så nåt skumt måste det vara med vätskan just där....Men vad?

• Bispan

Googlade på Fossa Douglasi och det jag hittade handlade mestadels om sambandet med Endometrios.. men det har ju inte du..

Läste också att det kan finnas ett samband med utomkveds...

Men du, kan du inte kolla med kliniken om vad det betyder så du inte behöver vänta så länge för besked när du är så orolig???? De måste ju kunna ha förståelse för det?

• majsan26

tack bispan. Det hittade jag också , att endo kan "hitta hus" just där, men det står ingenting om detta i min journal.

skall försöka ringa imorgon.

Svar på tråden vätska i fossa Douglasi?