• Anonym (s-mamma)

vilken drog ger minnesförlust, förvirring osv? Fd alkoholist, vad är mest troligt?

Den Biologiska mamman till mina s-barn har börjat bete sig VÄLDIGT underligt. Hon är alkoholist (vi vet inte i vilken grad hon dricker just nu) men har de senaste månaderna börjat svamla, vara helt borta, vara tidsförvirrad (trodde det var trettondagen på 2:a advent, missade julafton, missat ett barns födelsedag osv), hon glömmer bort vem hon pratar med och allmänt "offline". Hennes släkt är jätteoroliga och undrar vad i hela friden som hänt med henne. Vi pratar inte med henne så vi vet inte riktigt.

Snälla... vad är mest troligt? Att hon blandat tabletter med alkoholen, börjat med ngn annan drog och isf vilken är "enklast" att övergå till från alkoholen?

• Svar på tråden vilken drog ger minnesförlust, förvirring osv? Fd alkoholist, vad är mest troligt?
  • Nyfiken gul

alkohol i sig kan ge såna här skador utan att man för den skull blandat det med något..

det handlar om hur mycket man dricker o av vad...

Ta kontakt med ett sjukhus o fråga någon som arbetar med alkohol o drog-relaterade sjukdomar..

eller kontakta Länkarna, AA eller liknande, de kan också ge information...

• Anonym (s-mamma)

KÄnns så oerhört skrämmande eftersom barnen har tillräckligt dåliga minnen från hennes alkoholistdagar då de bodde hos henne och vi inget visste...

Men tror inte riktigt att det "bara" är alkohol eftersom vi är alla "vana" vid hur hon är när hon är full och släkten har verkligen reagerat ordentligt så det är ngt som inte stämmer sedan förut...

• Anonym (s-mamma)

Ingen annan som har ngt råd/tips /erfarenheter inom det här?

• Nyfiken gul

jo men det kan ju vara alkoholen ändå...

långvarig användning av alkohol ger på sikt kroppsliga problem, man kan få leverskador, njurskador, psykiska skador, skador i hjärnan osv...

så visst kan det hänga ihop ändå...

det sätt som hon är på idag är ju ett resultat av kanske ett livslångt drickande...

• Lola Jämtland

Man kan ju få alkohol-demens....

• Anonym (s-mamma)

Tror du att skadorna skulle bli "synliga" så snabbt då? Alltså, för några månader sedan så märktes tydligen ingenting utan det började i början på dec

• Nyfiken gul

alltså alkohol är ju ett gift och det skulle ju vara synnerligen besynnerligt om inte det satte sina spår när man kommer upp i åldern lite...

jag har levt tidigare med en alkoholist o han uppvisade en del av det du beskriver o jag vet med bestämdhet att han inte tog något annat än alkohol...

sen kan man ju få kluriga och konstiga biverkningar när man blandar alkohol med vanliga hederliga mediciner...

kanske äter mamman medicin för någon vanlig åkomma o ändå dricker sprit?

• Anonym (s-mamma)

Jag kan tänka mig att hon äter lugnande. Hon har alltid varit svag psykiskt och inte jobbat på iaf 11 år. När hon lämnade barnen så insåg hon nog inte vad hon gjorde och sedan det kom fram vad hon utsatt dem för så får hon bara träffa dem med kontaktpersoner närvarande. Vet att hon varit inlagd på psyket iaf minst en gång och det var ett år sedan. Lugnande + alkohol bör ju inte vara ngn bra kombination.

Hur ska vi göra? Ska vi prata med vår sockontaktperson? hon får ju inte utsätta barnen för ngt mer och ngt är ju allvarligt fel när hon glömmer bort deras födelsedag!
    Det allra värsta är att hon har en ettåring hemma... är livrädd att det ska hända honom ngt...

Svar på tråden vilken drog ger minnesförlust, förvirring osv? Fd alkoholist, vad är mest troligt?