• ramsylina

inskolning, regler och försäkringskassan

Hej.

Är det nån som vet vad för regler som gäller när man är föräldraledig för inskolning?

Vi skolar nu in barn nr 2 på vårt dagis, han är 1,5 år. När vi skolade in äldsta killen hade man inskolning i två veckor, vi trodde det var lika nu. Men för en månad sen lite drygt kom en lapp hem där det förklarades att förskolan han nu går på tillämpar inskolning på tre dagar (!). Vi hade ju redan sökt föräldraledighet för två veckor. Min man är lastbilschaufför och de har redan fixat en vikarie för honom, han kan liksom inte bara dyka upp en morgon och kräva att få jobba när de hade räknat med att han skulle vara ledig.

Nu säger förskolechefen (inte för dagiset utan för området) att minstingen inte får gå på dagis vecka 2, då måste han vara hemma igen och bara äldsta får gå. Vi hade vecka 1 den här veckan så vi kan inte senarelägga inskolningen, det hade vi ju gjort om vi vetat att detta skulle bli resultatet.

Det hade inte varit ett problem egentligen om det inte vore för att vi väntar v 3, jag kommer bli igångsatt och få en tid veckan efter inskolningen är klar, v 3 kan vi kalla den då. Därför vill vi ju veta att dagis funkar så att vi inte är mitt uppe i inskolningskrångel när den nya bebisen kommer.

Nån som vet hur detta funkar? Har man inte rätt att vara hemma några reservdagar för att kolla att inskolningen funkar ordentligt? Jag tycker inte två veckor känns orimligt? Kan tillägga att pga att min man är ute o kör på dagarna han jobbar så är det ju liksom inte så enkelt för honom att komma om det skulle behövas, i vart fall tar det flera timmar innan han kan. Jag jobbar fortfarande heltid denna vecka och nästa och har inte heller helt lätt att komma ifrån, så därför hade två veckors inskolning som det var med förra barnet känts mycket tryggare innan man måste lämna honom där nån längre stund....

Har förskolechefen rätt eller kan man kräva att han får fortsätta skolas in även v 2 i alla fall några timmar per dag?

• Svar på tråden inskolning, regler och försäkringskassan
  • krokodilmamman

Skit i dagis då om du ändå ska va f-ledig med bebisen. Varför skola in en 1,5-åring helt i onödan? Verkar ju enbart struligt. Dagis är inte obligatoriskt.

• pigglet

Det låter ju helt snurrigt. Jag försår inte vad förskolechefen vill med det där. Visst - reglerna är ju att om en förälder är hemma så ska även barnet vara det. Men här handlar det ju om en förskolestart, att få den så smidig som möjligt.

Även vid 3-dagarsinskoning (egentligen: föräldraaktiv inskolning) brukar man säga att föräldern ska vara tillgänglig minst 1 vecka, gärna 2. Och för barnets skulle är det ju perfekt att få starta med kortare dagar osv. Det är naturligtvis inte alls optimalt att göra en 3-dagars inskolning för att sedan vara hemma 9-12 dagar direkt på det.

Ni skulle kunna lösa det med att maken är föräldraledig för storebror i stället. Då får storebror vara hemma, men den nyinskolade lillebror har rätt till 15 timmar/vecka. 

Ni behöver också tänka på att man inte kan begära fp för den tid man lämnar barnet själv på förskolan. Man kan lösa det genom att begära för det barn som är hemma, eller ta dagar under helgen, eller ta ln-dagar. 

• pigglet
    krokodilmamman skrev 2012-08-16 21:26:24 följande:
    Skit i dagis då om du ändå ska va f-ledig med bebisen. Varför skola in en 1,5-åring helt i onödan? Verkar ju enbart struligt. Dagis är inte obligatoriskt.

Instämmer.
  • ramsylina

Jag har min 3,5-åring på samma dagis och jag hör väl till kategorin som inte tror att mina barn tar skada av att vara på dagis 15 timmar per vecka, jag tror de har rätt trevligt där. Och minstingen vill gärna vara där storebror är. Dessutom tycker jag det ska bli skönt att få vara hemma med bara bebisen några timmar tre dar i veckan, jag har haft jättesvårt med att få igång amningen de två tidigare och vet att det inte kommer bli lättare nu när jag har två större barn (som fortfarande är väldigt små) som också vill ha uppmärksamhet. Med första kunde jag sitta och amma i timmar, det kommer inte funka om jag ska ta hand om tre barn samtidigt, så några timmars egentid med bebisen ser jag som en fördel för den lille också... Men det var förståss inte riktigt det den här tråden handlade om :)
  • krokodilmamman

Jo jag vet att det är skönt att va själv med bebisen ibland, men en 1,5 åring har det nog bäst hemma. En 3,5 -åring har säkert jättekul på dagis. Låter du 1,5åringen va hemma slipper du ju inskolningsstrul och f-kassestrul. Verkar så mkt enklare.

• lacola

håller med.
  • lacola
    krokodilmamman skrev 2012-08-16 21:47:29 följande:
    Jo jag vet att det är skönt att va själv med bebisen ibland, men en 1,5 åring har det nog bäst hemma. En 3,5 -åring har säkert jättekul på dagis. Låter du 1,5åringen va hemma slipper du ju inskolningsstrul och f-kassestrul. Verkar så mkt enklare.

håller med här med.
Svar på tråden inskolning, regler och försäkringskassan