inskolning, regler och försäkringskassan
Hej.
Är det nån som vet vad för regler som gäller när man är föräldraledig för inskolning?
Vi skolar nu in barn nr 2 på vårt dagis, han är 1,5 år. När vi skolade in äldsta killen hade man inskolning i två veckor, vi trodde det var lika nu. Men för en månad sen lite drygt kom en lapp hem där det förklarades att förskolan han nu går på tillämpar inskolning på tre dagar (!). Vi hade ju redan sökt föräldraledighet för två veckor. Min man är lastbilschaufför och de har redan fixat en vikarie för honom, han kan liksom inte bara dyka upp en morgon och kräva att få jobba när de hade räknat med att han skulle vara ledig.
Nu säger förskolechefen (inte för dagiset utan för området) att minstingen inte får gå på dagis vecka 2, då måste han vara hemma igen och bara äldsta får gå. Vi hade vecka 1 den här veckan så vi kan inte senarelägga inskolningen, det hade vi ju gjort om vi vetat att detta skulle bli resultatet.
Det hade inte varit ett problem egentligen om det inte vore för att vi väntar v 3, jag kommer bli igångsatt och få en tid veckan efter inskolningen är klar, v 3 kan vi kalla den då. Därför vill vi ju veta att dagis funkar så att vi inte är mitt uppe i inskolningskrångel när den nya bebisen kommer.
Nån som vet hur detta funkar? Har man inte rätt att vara hemma några reservdagar för att kolla att inskolningen funkar ordentligt? Jag tycker inte två veckor känns orimligt? Kan tillägga att pga att min man är ute o kör på dagarna han jobbar så är det ju liksom inte så enkelt för honom att komma om det skulle behövas, i vart fall tar det flera timmar innan han kan. Jag jobbar fortfarande heltid denna vecka och nästa och har inte heller helt lätt att komma ifrån, så därför hade två veckors inskolning som det var med förra barnet känts mycket tryggare innan man måste lämna honom där nån längre stund....
Har förskolechefen rätt eller kan man kräva att han får fortsätta skolas in även v 2 i alla fall några timmar per dag?