• Anonym (Gäsp)

Svårt att komma upp på morgonen! Goda råd tack

Hej. Jag har svårt att komma upp på morgonen. Det gäller oavsett om jag går till sängs tio eller ett. Helst skulle jag gå upp vid 6 och ta en löprunda, men så är jag så trött och tycker det är så mysigt att snooza så jag blir kvar i bingen. Ibland kommer jag inte upp förrän vid åtta och då har jag en kvart på mig innan jag måste rusa till bussen. Inte sjutton är jag piggare heller fast jag sovit två timmar sen klockan ringde första gången. Tror mest det är en mental inställning jag måste justera.
    Nu vill jag ha era bästa tips på hur man ska kunna lära om och bli lite mer morgonpigg. Nån som lyckats gå från latmask till early bird?

• Svar på tråden Svårt att komma upp på morgonen! Goda råd tack
  • Grande Rock

Jag har ställt väckarklockan i rummet brevid, så jag måste gå upp ur sängen för att stänga av. Funkar ganska bra.

• Anonym (Gäsp)
    dubbelbubbel skrev 2012-08-16 21:39:02 följande:
    gå och lägg dig tidigare..?
    Redan på första raden står det att det inte spelar nån roll om jag går och lägger mig tio eller ett.
  • johanssone

Hon sa ju att det inte hjälper när hon går och lägger sig?

• Anonym (Gäsp)
    Grande Rock skrev 2012-08-16 21:37:49 följande:
    Jag har ställt väckarklockan i rummet brevid, så jag måste gå upp ur sängen för att stänga av. Funkar ganska bra.
    Bra tips, tack!
  • Gliimma

Jag var också Fruktansvärt morgontrött förr men jag gjorde som ovan skrev, ställde väckarklockan i köket så jag var tvungen att gå upp. Nu är jag inte alls lika morgontrött längre :)

• Lena

Sluta snoosa det gör dig tröttare. Skaffa gärna en väckarklocka med lampa

• eval

Jag har en väckarklocka inom räckhåll som ringer lite gulligt så jag kan stänga av den halvsovandes, och en väckarklocka några steg från sängen som ringer tyst i ett par signaler, men sen drar igång med ett fruktansvärt oljud. Jag hinner fram innan oljudet drar igång varje gång - annars vaknar barnen också, och då får jag inte någon ro alls på morgonen. Behöver minst en halvtimme innan jag kan bete mig som folk... Jag är alltid lika morgontrött, oavsett om jag sovit fem eller elva timmar, eller vad som helst däremellan.

• Anonym

På min sjuuuukt morgontrötte man har det fungerat om jag gett honom en chokladbit på morgonen. Blodsockret blir bättre snabbt och han piggnar till.

• och
    Anonym skrev 2012-08-16 22:12:12 följande:
    På min sjuuuukt morgontrötte man har det fungerat om jag gett honom en chokladbit på morgonen. Blodsockret blir bättre snabbt och han piggnar till.
    Det är faktiskt ett jättebra tips. Något att äta bredvid sängen, när man stoppat något i munnen är det betydligt svårare att somna om.
    The hard way is the right way.
  • tussilago00

Jag är till naturen en väldigt morgonpigg person men sen jag fick barn och är vaken minst en gång per natt så vill jag sova länge på morgonen nu! Mitt tips är att tänka positiva tankar om vad man ska göra! Tex äta en god frukost, dricka kaffe, gå till jobbet mm. Det får upp mig varje dag iaf!
    Sen ska jag nog pröva det där med chokladbit på min superduper Morgontrötta sambo! Han vaknar inte ens om man kastar ner honom på golvet, så jag har ett stooort problem där!

• millan darling

Hej! Är själv sjuuukt morgontrött och har alltid varit det. Om du inte redan motionerar så prova med det, typ promenader, löpning, gympa eller gym. De perioder jag slarvar med träningen blir jag mycket tröttare. Jag blev också piggare när jag slutade röka i veckorna.

• Anonym (Hilma)

Jag har fem alarm, en chokladbit vid sängen och kaffebryggaren laddad.

• Anonym

Jag är hungrig på morgonen så ser alltid till att jag har ordnat så jag har en god frukost att se fram emot, det får mig att gå upp.  

• sportpappa

Har du testat att gå att lägga dig tidigare tillräckligt länge? Testa i en månad att gå och lägga dig vid 22 och se om det hjälper.

Jag var själv en långsnoozare innan. Jag ställde till och med klockan 1 timme tidigare än jag skulle gå upp bara för att jag snoozade så länge och det var så skönt att snooza. Jag var alltid den som kom sist in på jobbet och fick då jobba längst. När jag kom hem orkade jag aldrig göra något för det var så sent och på vinterhalvåret är det kolmörkt vilket drar ner på energinivåerna.

Våren 2011 så läste jag ett par högskolekurser vid sidan av mitt heltidsarbete. Jag insåg att för att hinna genomföra det så var jag tvungen att jobba med kurserna på morgonen eftersom jag saknade kraft och motivation på kvällarna. Så jag började ställa klockan på 05:00 och gick helt enkelt upp och gjorde mina kurser. Vid 07:00 kom sambon upp och vi åt frukost. Sen var jag på jobbet vid 08:00.
    När jag kom hem på eftermiddagen vid 17-18 så var jag så klart lite trött efter den tidigare morgonen och jobbet, men eftersom jag redan hade gjort mitt pluggande så var jag klar för dagen och behövde inte göra något mer nyttigt förutom att vara med familjen.

Nu är jag lite mer sansad och går upp först vid 06:00 eftersom vår son gärna väcker oss x antal gånger varje natt vilket gör att jag behöver sova lite längre, men så fort han sover bättre så ska jag försöka gå tillbaks till 05:00.

Det du behöver är något som motiverar dig till att gå upp den tid du vill upp. I mitt fall hade jag mina kurser som skulle klaras av. Efter att ha kört med tidigare morgnar ett tag så upptäckte jag hur skönt det var att sitta där tidigt tidigt på morgonen när nästan ingen är vaken, dricka min espresso och jobba helst ostört i 2 timmar. Nu har jag andra projekt som driver mig och jag vet att min absolut bästa och mest produktiva tid är tidigt på morgonen så det gäller att utnyttja den.

Svar på tråden Svårt att komma upp på morgonen! Goda råd tack