• Anonym (anonym)

behöver råd

Är det någon vänlig själ som kan ge mig ett gott råd?

Har gemensam vårdnad och domstolsbeslut på vv boende vv vecka!
    Jag har varit arbetslös en längre tid och har svårt att få ekonomin att gå ihop.
    Har svårt att få jobb då jag är ensamstående här och fritids stänger halv 7. De flesta jobb som finns att söka har kvällsarbete till 9-10 på kvällen!
    Min nuvarande man bor 30 mil härifrån i en del av landet där det finns fler jobb att söka. Jag skulle t ex kunna jobba mindre om vi bodde ihop och jobba kvällar då han är hemma!
    Barnet fyller snart 11 år och vill flytta med mig!

Hur mycket lyssnar man till barn i den åldern?
    Måste jag lämna mitt barn om jag flyttar?

• Svar på tråden behöver råd
  • Nyfiken gul

var är barnet skrivet? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (anonym)

hos pappan

• Kjell2

Är barnet 11 kommer domstolen lyssna om det blir tvist. Hur mycket hänsyn de sen tar till barnet vilja är en annan sak.

Om pappan motsätter sig en flytt har du en viss uppförsbacke då en flytt för barnet skulle innebära mindre umgänge hos pappan, ny skola, ny kompisar, ny miljö mm.

Utan nytt avtal kring umgänget blir en flytt omöjlig om pappan motsätter sig. Alltså har du två huvudsakliga val, hitta en överrenskommelse med pappan eller driva det till domstol.

Ett först steg kan var att försöka hitta en överenskommelse med pappan. T ex att frångå vv och istället får han många helger, lov mm samt att du står för transporterna.

• Anonym (anonym)

Tack för dina råd Kjell2!

• Anonym (anonym)

Några andra ideer/tankar/tips/råd någon???

• ZsaZsa

Förutom det "Kjell2" skriver som jag instämmer med så är det också en sak som man kan komma att ogilla och det är att du talat med barnet om en flytt innan du kommit överens med pappan. Man kan uppfatta det som att du påverkat barnet för din egen skull.  Det är inte barnets ansvar och barnet hamnar ju mitt emellan.

Det man grundar sitt beslut på i rätten är vad som är bäst för barnet. Frågan är om det bästa är att flytta för barnet eller om det är så att du egentligen bara är ute efter att flytta till en kärlek, inte ens till jobb. Det kan du få emot dig helt klart. Dessutom kan man tänkas anse att det dels kan gå att ändra hur barnet vistas när du måste jobba på kvällar så att det är mer hos pappan eller till och med att barnet kan klara sig själv hemma ett par timmar.

Så ja, väljer du att flytta ska du vara högst medveten om att det kan bli bara du och att du måste lämna ditt barn.

• Anonym (anonym)

Ja "ZsaZsa" du har många bra tankar där....men jag och min nuvarande man har varit särbos i 5 års tid nu så det handlar inte om en förälskelse som jag vill flytta till hals över huvud!

Nej det är inte för barnets skull jag flyttar utan för att jag snart inte ser någon annan utväg för att det ska gå ihop ekonomiskt...och för att slippa gå arbetslös! Barnet har vistas mycket med mig på den orten oxå och har kusiner och släktingar där från min sida!

Jag har inte på allvar pratat med barnet om att vi ska flytta utan mest på skoj när det var ett par jobb lediga där som jag gärna kunde sökt på så sa barnet att vi får väl flytta hit då. Efter att pappan blivit dömd för misshandel av barnet nyligen men ändå fick ha vv boende så har barnet mest förtroende för mig och bodde på heltid här under de 2 år som tvisten varade!

Jag tycker det är hemskt om jag MÅSTE flytta och barnet tvingas stanna kvar mot sin vilja...men jag klarar så klart inte att lämna barnet...mitt hjärta skulle gå i bitar!

Heltidsjobb existerar knappt i denna kommunen jag bor i !

• Anonym

Hej!
    Jag arbetar på ett jobb där jag slutar 21-22 ofta och jobbar varannan helg. Schemat faller in så väl att jag bara jobbar sent 1 kväll den veckan jag har barnen. Jag har en mormor som ställer upp och är guld värd den kvällen... Även om det är ca 80% så gör ob ganska mycket och jag kommer att klara mig ganska bra ekonomiskt.

Kolla över de möjligheter du har, man kan vara med att påverka schema när man har barn och är ensamstående.
    Vi har fred-fred och jag arbetar mycket när jag inte har barnen och är ganska mycket ledig när jag har dem :)

Förstår att det är en knivig sits. Kan din nuvarande man inte flytta till dig, finns inga jobb i närheten? Närliggande städer...    

• Anonym (anonym)

Nej det finns som sagt inga jobb...min man har ett bra heltidsjobb och tjänar bra där han bor nu!

De jobb som finns för mig är på så lite timmar och där jag jobbade sist fick jag till svar att de inte kunde särbehandla mig för det var fler som hade barn...

• Kjell2

Ts, Du bör nog inleda en dialog med pappan. Om sonen flyttar med dig kommer pappan förlorara sonen på samma sätt som du gör om han bor kvar.

Svar på tråden behöver råd