Inlägg från: Mallan76 |Visa alla inlägg
  • Mallan76

Homosexualitet vs Bibeln

Trinity78: Jag håller med dej. Jesus säger att vi ska älska vår nästa, homosexuell som heteroexuell. Jesus umgicks med alla sorters människor -rika, fattiga, heterosexuella, homosexuella, prostituerade... Och jag håller med dej om att "den som är utan synd bör kasta första stenen". Jesus gör ingen skillnad på synd och synd. Han säger att ALLA har syndat och behöver syndernas förlåtelse. Tyvärr finns det alltför många kristna som intar en alltför dömande attityd, ja ibland en hatisk inställning mot homosexuella... Det är djupt tragiskt tycker jag. De ser flisan i sin broders ögon men kan inte se bjälken i sitt eget öga.... Jag skäms å deras vägnar!

MEN! Att tycka att homosexualitet är naturligt och rätt- det kan jag bara inte! Jag tycker själva handlingen är fel. Bibeln säger att det är fel, men även om Bibeln inte hade sagt att det, hade jag nog tyckt det ändå, hade känt det i mitt hjärta. Det går emot allt vad som är naturligt i mina ögon. Men tro mig när jag säger att jag gillar homosexuella människor lika mycket som heterosexuella människor. Jag har en del vänner som är homosexuella som jag tycker är helt underbara! Ja, kanske är de på många sätt bättre människor än många heterosexuella, för de vet hur det är att vara svag, utstött, ogillad...

Om min lille son skulle snatta i affären, skulle jag inte tycka om det han gjorde. Men jag skulle älska honom lika mycket för det. Förstår du liknelsen?

Det är så synd att bara för att man tycker att homosexualitet är fel, så är man hatisk, känner ingen empati eller förståelse...Jag känner inte alls igen mig i den beskrivningen.
    Måste man verkligen acceptera alla samlevnadsformer för att vara en god och empatisk människa?
    Tycker alla ni som tycker det är helt ok med homosexualitet att även månggifte är ok? Om inte, varför inte då? Om ni nu inte accepterar denna handling antar jag att ni är väldigt hatiska av er...?

Jag vill inte döma någon homosexuell eftersom jag inte heller är en felfri människa. Jag vill älska alla människor oavsett hudfärg, sexuell läggning eller religiös övertygelse. Tror att människor i min närhet känner att jag gör det. Men att älska handlingen är inte detsamma!

• Mallan76

Tack Trinity78!

Så till alla: Vill gärna ha svar på min fråga! Accepterar ni månggifte? (Nej, detta är inte OT...det är väl också en samlevnadsform som alla andra, som tål att diskuteras?)
    Motivera gärna också varför ni tycker som ni gör!

• Mallan76

Tänkte bifoga en länk, en artikel om Erik Johansson, präst i Svenska kyrkan i Örebro och ordförande för Medvandrarna. Han är -hör och häpna- själv homosexuell men har valt att inte leva ut sin sexualitet, därför att han tycker det är fel.
    Läs gärna!

www.kyrkaochfolk.se/artikel.php

Hoppas länken funkar...

• Mallan76

Tack fia!
    Egentligen ville jag bifoga en annan artikel som jag läste i tidningen Dagen. Det var en intervju med Erik Johansson som handlade mer om hans liv, om hans läggning, hans Gudstro och varför han valt att avstå från att leva ut sin sexuella läggning. Tyvärr måste man ha någon slags "plusweb" (som kostar pengar) för att komma åt den artikeln på www.dagen.com

• Mallan76

Förlåt att jag stör mitt i en intressant diskussion om webdesigners.

Varför kan ingen svara på min fråga från kl. 13:30 igår, sidan 50?

Känner mej en smula ignorerad...

• Mallan76

Anledningen till att jag tog upp frågan om månggifte är att det också är en samlevnadsform, liksom heterosexualitet och homosexualitet! Därför tycker jag frågan är högst relevant i denna diskussion.

Jag har hört SÅ många människor som fördömer månggifte , men accepterar homosexualitet fullt ut. Dessa människor påstår sig vara helt fördomsfria, men glömmer att de själva dömer de som valt att leva med flera män eller flera hustrur. Men vad har vi för rätt att döma de människor som väljer att leva så?

Anledningen till vi i Sverige är aviga gentemot månggifte, är ju för att det är olagligt och inte förkommer här (vad jag vet). Men i de länder där detta praktiseras, ser man nog helt annorlunda på denna företeelse.

Vad vill jag nu säga med detta?
    Jo, att jag tror att man lurar sig själv när man påstår att samhället inte vilar på någon värdegrund vad gäller samlevnadsformer. Här tycker vi (eller de flesta iaf) att det är ok med hetero- och homosexuella relationer, men inte månggifte. Vad vi tycker är OK idag, tyckte vi inte var OK för bara 50 år sedan...

Innan vi påstår att vår broder eller syster är fördomsfull, bör man kanske gå till sig själv först...? Hade jag tyckt att homosexualitet var ok om jag var ung för 50 år sedan?
    Vad vilar jag min uppfattning på? Egen övertygelse eller samhällets påtryckningar?

Min egen åsikt? Jag tycker inte månggifte eller homosexualitet är ok, alltså själva handlingen. Detta utifrån min tolkning av Bibeln, som inte påverkas av samhällets värderingar. Jag tror inte Gud förbjöd vare sig homosexualitet eller månggifte för att vara elaka mot oss. Jag tror han sa nej till detta därför att han vet vad som är gott för oss människor. Liksom jag vet att min son inte mår bra av att äta godis varje dag, trots att han själv tror att det är det bästa för honom ...

Men som jag skrev igår, älskar jag alla människor lika mycket, oavsett hudfärg, religion eller sexuell läggning. Jag dömer ingen människa, tycker bara själva handlingen är fel. Gud älskar alla människor och alla människor är beroende av Guds förlåtelse, ingen synd är större än någon annan.

• Mallan76

Svar till Blåbärspappas inlägg 20:46:

Nu känner jag mej kränkt. Du får nog läsa mitt inlägg lite noggrannare. VAR någonstans har jag kopplat ihop homosexualitet med kriminalitet, pedofili, djursex...? Fördomsfullt är bara förnamnet på ditt inlägg. Koppla inte ihop mej med Åke Green, är du snäll...

Som jag nämnt tidigare har jag några homosexuella vänner. Jag fördömmer dem inte och de både vet och känner att jag tycker otroligt mycket om dem. Varför ska det vara så svårt för dig m.fl. att acceptera att man kan älska människan men inte handlingen?
    Menar du att jag skulle älska min son mindre om han t.ex snattade i affären? Jag skulle inte gilla handlingen men älska honom lika mycket för det. Nu är detta inte en jättebra liknelse då snatteri är olagligt men inte homosexualitet, men du förstår nog vad jag menar...

Varför jag tog upp en diskussion om de värderingar vi hade på 50-talet har du själv svaret på. Du skriver ju själv att vi ändrat många av våra värdringar sedan dess. Just det, det är precis det jag menar! Är det bara tidsandan och vad som är politiskt korrekt som ska avgöra vad vi tycker och tänker om homosexualitet, eller kan det finnas andra värderingar, som t.ex de Bibeln står för, som är beständiga, oavsett om vi lever under Kristi tid, år 1950 eller år 2006? Sen är jag fullt medveten om att många bibelord är svårtolkade, men vad gäller homosexualitet är Bibeln oerhört tydlig.
    "Män som ligger med män", skriver Paulus, kan det bli tydligare än så? Hur kan man tolka det till något annat..?

Men som jag skrev innan: Gud älskar alla människor och gör INGEN skillnad på synd och synd! ALLA har syndat! Jag är inte felfri, ingen är det!

Jag är medveten om att homosexuella utgör en utsatt grupp i samhället. Jag tycker det är djupt tragiskt och jag skäms för s.k. kristna som sprider hat mot homosexuella omkring sig. Men de är en väldigt liten grupp skulle jag vilja påstå. Om du såg dig omkring skulle du se SÅ många kristna som älskar dessa människor lika mycket som någon annan. Det finns mycket kärlek. Tro mej!

Undrar om du läste länken jag bifogade igår om den homosexuella prästen i Örebro som valt att inte leva ut sin homosexualitet? Den tycker jag du ska läsa. Mycket intressant!

Bifogar den igen: www.kyrkaochfolk/artikel.php

• Mallan76

42 Å sprider en del felaktigheter här...
    Påstår att ingen av författarna träffat Jesus från Nasaret. Detta stämmer inte!

Matteusevangeliet skrevs av Jesu lärljunge Matteus.
    Johannesevangeliets författare är okänd, men i slutet av 100-talet kopplas det samman med Jesu lärljunge Johannes, Sebadaios son.

Ta reda på fakta inan du sprider felaktigheter, är du snäll.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln