• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Tess71

myslan,
    Väl skrivet.

Jag tycker precis som du att det är fräckt att påstå att ens egna tolkning av bibeln är samma sak som guds ord. Tänk!

• Tess71

MrsL, jippi mfl
    Vad mer tror ni människan är här på jorden för att göra mer än att fortplanta sig, för det kan väl endå inte vara vår huvudsakliga uppgift, eller?

• myslan

Tess71: Ja, jag har lite svårt att förstå hur man kan vara så övertygad om att man själv har tolkat Guds ord rätt. Tror inte att Gud är särskilt förtjust i dessa självutnämnda språkrör.

• Tess71

Precis!
    Jag vet inte riktigt vad hädelse är, men jag skulle tippa på att det hör dit...

• myslan

Men vad vet vi, vi har ju inte läst Bibeln på det rätta sättet...

Antar att det även gäller alla dem som har studerat Bibeln ingående och ändå inte tolkar den på "det rätta sättet". De har nog läst fel. Det är ju tur att det finns de som har läst rätt som kan upplysa oss andra om hur det ligger till

• Matillin

Jag tror det kallas att häda när man förnekar gud..

• Sanasol

Att vara kristen innebär att man tror på bibeln, att Guds ord är den sanning varefter man vill leva sitt liv! Har man valt detta sätt att leva, har man valt att grunda sitt liv på den tron så kan man inte själv vara homosexuell, inte ifall man inte tror på bibeln, Guds ord precis som den är skriven. Tror man inte på det som står skrivet i bibeln är man alltså inte i ställning att kalla sig för kristen. Troende kanske, men inte troende kristen.

Jag tänker också på äktenskapet, utifrån kyrkans grund. Det är något som inte är till för den del av befolkningen som har valt att leva sitt liv som homosexuell. Gud välsignar inte kärleken mellan två personer av samma kön, därför känns det rent ut av bissart att det ska finnas kyrkliga/kristna välsignelseakter av homosexuella som ingått partnerskap med varandra. Jag tycker absolut att homosexuella, som personer i samhället ska ha rätten att gifta sig med varandra, men det ska vara borgerlig vigsel och inget som grundar sig på en tro som är helt emot deras sätt att leva, en religion som öppet menar att homosexualitet är en synd och att kärleken, äktenskapet endast är till för man och kvinna att delas. Utifrån detta kan jag inte förstå hur någon som är homosexuell kan välja att välsignas i kyrkan eftersom detta är omöjligt utifrån den kristna tron. Om bibeln är Guds ord, så är Gud emot homosexualitet, homosexuella ska inte leva tillsammans i ett äktenskap och det står även i bibeln att Gud är oföränderlig, alltid densamme, alltså skulle inte Gud alls vara tacksam för den kärlek som finns på jorden... eller andra liknande argument man kan höra!

Däremot inte sagt att jag är emot homosexuella alls, de är människor som alla andra! Men den kristna tron är faktiskt inte till för dem, hoppas att ingen tar åt sig allt för mycket, men detta är vad jag tycker och det är oacceptabelt att välsigna ett sådant äktenskap i den kristna kyrkan, det borde också respekteras! Ska man ha någon slags välsignelse eller liknande så får det väl vara i en annan religion och ingen som grundar sig på bibeln.... vi kan inte göra om kristendomen, hur respektlöst vore inte det emot de som faktiskt tror på Gud?

• myslan

Vem vet, kanske Gud tar till sig "den rätta" tolkningen också

• Matillin

vi kan inte göra om kristendomen, hur respektlöst vore inte det emot de som faktiskt tror på Gud?

Sanasol
    Håller med dig helt.
    Men grundar man sina värderingar på bibeln idag så kallas man tyvärr för "fördomsfull"
    Och uttalar man vad som står rakt på sak i bibeln då är man bostavstolkare.
    För några årtionde tillbaka så var det tvärtom..då var det en bra sak att leva sitt liv efter bibeln, men samhället har ändrats rejält sen dess..och idag anses man som konstig om man gör det.

• Sanasol

Fia Sthlm

Visst är det synd? Kristendomen kan man skita i att respektera medan man ska ha högsta respekt för allt nytt i samhället, alla nya religioner och alternativa levnadssätt... samtidigt ska man försöka ta ifrån människorna kristendomen, en viktig del i vårt kulturarv!

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln