• Lyckligajag78

Flaska vs amning? Valde flaska, såå otroligt smidigt =)) Äter mycket/hård i magen!

Har ni märkt mycket fördomar??? Jag märkte bara på bb att det var en tjurig barnmorska där som inte gillade det... 

Min lilla tjej är två veckor gammal och är ett mycket nöjt flaskbarn. 
    Hon äter så mycket bara, nu har hon ätit 90+30 och verkar vilja ha ännu mera. Hon är inte hård i magen längre, så det är nog inte magknip. Men den lilla magen är ju som deras knutna näve säger man. Svärmor är här och säger att man tänjer ut magsäcken(???) men är det möjligt... Det rinner väl rakt igenom antar jag, eller..Obestämd
    Ha en bra dag
    /A
  • Svar på tråden Flaska vs amning? Valde flaska, såå otroligt smidigt =)) Äter mycket/hård i magen!
  • morsaigen

Köp boken "att flaskmata" av Petra Jankov Picha. Oumbärlig när man flaskmatar.

• camillas1985

Ja magsäcken tänjs men vet inte hur fort det går. Det är därför bebisar kräks lätt för att det blir lite för mycket i deras lilla mage. På bb sa de att när bebisen föds så är den som en tumnagel så det är därför de klarar sig på det lilla som kommer ur brösten innan mjölken kommit igång. Jag ger flaska och vår flicka är 6veckor och hon har helt fastnat vid 100-110 ml. Skulle vilja att hon åt mer men hon orkar inte utan har ätit så mycket i flera veckor nu men hon går upp bra i vikt så är inte orolig. Tyckte de var jätte bra på bb och ingen ifrågasatte mitt beslut vilket var väldigt skönt. Andra i ens omgivning är dock inte lite förstående. Många ser förvånade ut och frågar varför. Varför har du valt att inte amma?

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • enbär
    camillas1985 skrev 2012-08-17 06:44:12 följande:
    Ja magsäcken tänjs men vet inte hur fort det går. Det är därför bebisar kräks lätt för att det blir lite för mycket i deras lilla mage. På bb sa de att när bebisen föds så är den som en tumnagel så det är därför de klarar sig på det lilla som kommer ur brösten innan mjölken kommit igång. Jag ger flaska och vår flicka är 6veckor och hon har helt fastnat vid 100-110 ml. Skulle vilja att hon åt mer men hon orkar inte utan har ätit så mycket i flera veckor nu men hon går upp bra i vikt så är inte orolig. Tyckte de var jätte bra på bb och ingen ifrågasatte mitt beslut vilket var väldigt skönt. Andra i ens omgivning är dock inte lite förstående. Många ser förvånade ut och frågar varför. Varför har du valt att inte amma?
    Varför vill du att hon ska äta mer om hon går upp fint i vikt? Man rekommenderar ju "fri flaskmatning" till de små precis som man rekommenderar fri amning. 
  • Lyckligajag78

Anledningen till att jag ville ge henne mer var att hon bara skrek, då antar man ju att det är mat när man uteslutet allt anna juh Glad
    Jag ger henne laktulos och späder även ut ersättningen med lite extra vatten, speciellt när det är varmt. Hon är inte förtjust i att dricka bara vatten. Här går jag emot bvc råd men jag tror mest på mig själv!

Varför jag inte ammar?!! Ja, till en början med känner jag mig som världens bästa morsa, på bb skrek alla bebisarna av hunger. Min var huuur lugn som helst och jag mådde huuuur bra som helst. Folk satt där med såriga bröstvårtor men jag slapp allt sånt där!!!

Min man kan mata och även mormor om hon vill. Jag slipper allt strul och vet att den lille har ätit ex 60 ml och kommer klara sig i ungefär 2 timmar på detta, har hon ätit 150 kommer hon vara mätt i ca 3-4 timmar. Det är det absolut bästa jag gjort!!!!
    Får jag en unge till ger jag absolut ersättning från födseln!!!
    Kram A 

• Lyckligajag78

Antar att jag ser så lycklig ut när jag säger att hon äter ersättning så det har faktiskt inte varit en enda förutom bb som ifrågasatt. Mitt barn är hur nöjd som helst Flört

• juliaannaeva

HoppAr in här!
    Min Tyra är 4 veckor och får ersättning! Fik bröstmjölk dem första 2 veckorna men då pumpa jag. Amningen funka aldrig för mig.. Hon sög inget bra så det sluta med att jag hade en hysterisk tjej som bara låg och skrek och gick ner massor i vikt!! :/ men är det någon här som har några tips mot hård mage?? Ger laktulos men då får hon massa gaser och jätte ont :(

• Novalie88

Boken att flaskmata gav mej nästan mer ånger känslor av att jag faktiskt flaskmatar bebisen.... Tyckte inte den uppmuntrade precis men alla fakta som den innehåller är ju kanonbra hade inte klarat mej utan den så sett.

Önskar att min amning hade fungerat men min bebis äter så galet mkt o har gjort hela tiden...
    kan äter minst 150-200 per gång o gjort hela tiden även om jag ammat före.
    men de va en stor kille också vägde 4620gram när han kom... Inte en chans att min mjölk hade räckt till...

• cloudberry79

Späd INTE ut ersättningen med mer vatten!! Om du ska mata med ersättning så måste du också lära dig HUR man gör det... Ge barnet så mycket mat han eller hon vill ha och följ instruktionerna på paketet. För övrigt så ska man inte skicka barnet till alla möjliga för att matas när de är så små, det bör bara du och barnets pappa göra.

Sur, grinig och på smällen.
  • Roten
    juliaannaeva skrev 2012-08-26 15:42:41 följande:
    HoppAr in här!
    Min Tyra är 4 veckor och får ersättning! Fik bröstmjölk dem första 2 veckorna men då pumpa jag. Amningen funka aldrig för mig.. Hon sög inget bra så det sluta med att jag hade en hysterisk tjej som bara låg och skrek och gick ner massor i vikt!! :/ men är det någon här som har några tips mot hård mage?? Ger laktulos men då får hon massa gaser och jätte ont :(
    Min Tuva föddes i v 39+3 den 4 september och ansågs fullt frisk och kry. Efter några dygn blev hon dock blå-grå i färgen och det konstaterades att hon hade låga 1,2 i blodsockervärde. Fort ner till neonatalavdelningen där hon fick dropp, sondmatning varannan timme dygnet runt och EKG och allt. Hon matades med stora mängder mat och nöjde sig inte med bröstmjölken som rann till ordentligt den tredje dagen.

Vi fick åka hem efter en vecka, men skulle fortsätta med tillmatningen via koppmatning. Det har gått oerhört bra med det sistnämnda (hon är expert på koppen), men amningen har helt vägrats av flickebarnet. I natt tog vi till enbart flaskmat och nu i morse efter 80 ml Babytsemp var hon helt cool-lugn. Inget skrik, inget stoj, allt flöt på.

Hejdå amning,  hej flaska!
Svar på tråden Flaska vs amning? Valde flaska, såå otroligt smidigt =)) Äter mycket/hård i magen!