Inlägg från: Fidelis ad urnam |Visa alla inlägg
  • Fidelis ad urnam

Fast eller rörligt elpris?

Vi har under 6 års tid varit bortskämda med att bo i en bostadsrätt där vi helt har sluppit tänka på allt vad gäller el. 
    Bostadsrättsföreningen betalar elnätsavgiften och sedan får vi som bor här betala för det vi förbrukar, detta kommer på vår hyresavi var tredje månad.
    Nu flyttar vi, den 1/9, till hus och ska därmed bestämma vad vi ska ha för el.

Vad tycker ni som är husägare? Ska man ha rörligt- eller fast elpris?
    Jag tänker lite som så att vi inte har en aning om hur mycket el som kommer gå åt (direktverkande el med luftvärmepump samt kamin att elda i) och kanske därför bör ha fast pris och binda oss i ett år. Se det som vårt "nu lär vi oss hur allt med huset fungerar år". 

Hur hade du gjort?
    Fast eller rörligt pris? 

• Svar på tråden Fast eller rörligt elpris?
  • Fidelis ad urnam
    katalysator skrev 2012-08-17 09:53:38 följande:
    En ren smaksak, skulle jag nog faktiskt säga. Oftast blir det billigare med rörligt pris, medan vissa månader istället blir lite dyrare. Men har man en ganska tight budget så kan det ju vara väldigt skönt med en mer förutsägbar elkostnad och det kanske kan vara värt de extra hundralapparna det blir på ett år.
    Ja jag kan ju inte påstå att budgeten är tight. Men samtidigt har vi ingen aning om hur mycket el huset drar, eller hur man ska säga. Så jag känner lite att det kanske kan vara skönt att första året ha fast pris och se hur många kwh som går åt, så man får ett hum inför kommande år. 
    Men det kanske är dumt att tänka så. 
Svar på tråden Fast eller rörligt elpris?