• emmamoa123

Insättning sertralin-kan inte sova!

Jag har börjat med sertralin för 1 vecka sedan, (25 mg) Jag vaknar alltid vid femtiden och kan inte somna om. Tog dom på kvällen innan men igår tog jag dom på morgnen men jag vaknade likförbannat vid fyratiden och kunde inte somna om. Har ni upplevt detta? Ska höja dosen på måndag tänkte jag, undrar om det kommer bli bättre eller sämre.

Blir tokig av att inte kunna sova som jag brukar! Har läkartid om två veckor.

• Svar på tråden Insättning sertralin-kan inte sova!
  • Solglimtar

Inväjningstiden är jävulsk men det blir bättre när kroppen blivit van. Håll ut!

• Flisis

Japp. Jag hade samma sak. Blev jätte besviken över att min sömn blev störd, då nattsömnen egentligen var det enda som fungerade.. Men det gav sig efter ett par veckor så håll ut!

• Anonym
    Eleonor01 skrev 2012-08-17 12:21:53 följande:
    Ta tag i grundorsaken istället så ska du se att du kan sova bättre.

Ojoj vilken otrolig okunskap du besitter. Ångest, depressioner och sömnstörningar har oftast ingen "grundorsak" utan beror på försämrad signalöverföring i hjärnan. Du ska inte komma med "goda" råd när du inte har något på fötterna.
  • Anonym

Jag fick också sömnproblem vid insättningen av Sertralin (gick in på 50 mg direkt) men det gick över. Glad Jag har i princip inga biverkningar idag (något nedsatt sexlust bara..) men vid insättning och höjning av dos (äter 75 mg idag) har jag fått sömnströrningar och stelhet i nacke och käkar.
    Jag vet inte varför du har börjat medicinera men jag själv äter sertralin pga tvångstankar och oro och det är det bästa jag har gjort att börja med medicinen! Lycka till!!

• emmamoa123

Tack för alla svar! (förutom kommentaren om grundorsaken)

Känns skönt att få höra att andra också upplevt samma sak, man blir orolig att det ska vara så här för alltid!
    Tog ni era tabletter på morgonen eller kvällen? Jag tog till en början på kvällen men började ta på morgonen igår, kanske påverkar nattsömnen?

Jag tar sertralin för panikångest.

• Solglimtar

Jag tar alltid min på morgonen och jag tar det för panikångest & social fobi. Medicinen har hjälpt mig enormt.
    Lycka till nu. Kram 

• Anonym

medicinen du äter hjälper mig väldigt mycket.Jag hade jobbiga biverkningar första 2 veckor men inte sen.Sen mådde jag fantastiskt bra och började jobba på grundproblemen.Panikångest har jag.

i början tog jag medicin på morgonen men jag blev så trött av den och sov,så jag tar den nu på eftermiddagen.
    Jag började som du 25 mg.Sen öka jag till 50 och nu har jag 100mg och den dosen är bra.  

• Anonym (Tjoffan)

Jag fick också sömnstörningar när jag började med Setralin. Kunde ligga och snurra en hel natt ibland. Dels blev det dock bättre med tiden, men jag fick också Atarax för att kunna sova.

Jag tar också mina på morgonen. 

Svar på tråden Insättning sertralin-kan inte sova!