• Anonym (mamma-mu)

    Är det stamning

    Hej!
    Min son är snart tre år och har precis börjar bubbla ur sig massor med ord. Han har tidigare varit ganska tyst.
    Men har gör ganska ofta ett stammande ljud. Hur vet man om det är stamning eller bara upprepningar? Hur hjälper jag honom?
    /Mamma-Mu

  • Svar på tråden Är det stamning
  • Fråga logopeden

    Hej Mamma-Mu,

    Jag tycker att det viktigaste att fokusera på är att något fantastiskt har hänt: din son har plötsligt börjat prata mer och uttrycka sig. Det är jättebra om du uppmuntrar det genom att lyssna när han berättar och frågar vad han tänker på - alltså uppmuntrar att han har börjat uttrycka sig. 

    Alla barn stammar under en viss period. Det hör till talutvecklingen. Precis som din son börjar det plötsligt bubbla ut ord, barnen är ivriga och vill uttrycka allt de inte har kunnat uttrycka hittills. En del barn fortsätter stamma och kan själva bli besvärade av det. Om det händer, rekommenderar jag dig att gå till logoped. 

    Det man kan göra som förälder när ens barn stammar är att ta sig tid att lyssna, utan att avbryta, och försöka se till att andra i familjen inte heller avbryter. Det kan vara bra om det är lite lugn och ro runt barnet också.
    Var uppmärksam på barnets ögonkontakt och försök att hålla den. Om du märker att din son undviker ögonkontakt när han stammar så kan det vara för att han tycker att det är jobbigt. Det är också lätt hänt att man som förälder undviker ögonkontakt med sitt barn när barnet stammar eftersom det kan kännas obehagligt eller att man tycker att det måste kännas obehagligt för barnet.
    Det kan också vara bra att undvika att ställa frågor som man redan vet svaret på (alltså som man bara ställer för att man vill att barnet ska säga eller visa upp något speciellt - 'visa nu för farmor vad du kan' eller dylikt).

    Det viktigaste av allt tror jag är att fundera en stund på hur du själv känner om stamning. Det är nämligen väldigt lätt att smitta av sig på sitt barn, utan att man ens är medveten om det. Om din son märker att du tycker att det är jobbigt, så kommer han också att tycka det förr eller senare. 

    Lycka till!

Svar på tråden Är det stamning