• Anonym

Tandlossning- någon som har koll på det?

Jag är 30 år och har tandlossning. 6mm fickor. som jag sen en tid tillbaka sköter väldigt bra. Lägger ner minst tjugo inuter varje dag. Jag hade 4 mm innan jag fick barn. Jag har dragit ut två tänder+ visdomständerna. Nu har jag läst artiklar om detta och många skriver att man dör i förtid och att några hade medelålder på 47 år som dog. Nu vet jag att många av de som dog kan dött av andra orsaker. Men nu är jag lite orolig. Jag ska prata med min tandläkare, men jag börjar alltid gråta när jag blir stressad så jag börjar höra mig för här :)

Jag är normalviktig, har slutat röka, slutat dricka, motionerar lagom, äter helt mat, äter socker, men inte överdrivet mycket. glömde ibland-speciellt under graviditeterna- att sköta tänderna bra. Va lite slarvig.

Kan fickorna gå tillbaka eller går de bara att stoppa? Kommer jag alltid ha 6 mm eller djupare, om det nu skulle bli värre?      

• Svar på tråden Tandlossning- någon som har koll på det?
  • Kjellgren

Tandköttsfickorna kan läka ut men den benförlust du redan fått kan inte komma åter. Dvs du kan få sjukdomen att stanna av och läka ut men den vävnad som är förlorad kommer inte att komma tillbaka.

Det har på senare tid kommit mycket forskning runt parodontit (som tandlossning ska kallar numer) och hjärtkärlsjukdomar men det tycks som om det är själva infektionen som är orsaken dvs sköter du munhygien enligt de råd du fått etc är risken mycket liten.

Jättebra att du slutat röka! Nästan alla med grav parodontit är enligt min erfarenhet rökare.

Med andra ord - ta parodontiten på allvar. En pågående infektion är en belastning på kroppen och ska behandlas, vilket du nu gör vad det verkar. Du kommer att få lägga mycket tid varje dag i resten av ditt liv på munhygien men det är det värt. Din största risk är att förlora tänder, inte att dö i hjärtkärlsjukdomar (där har rökningen varit en större risk för dig).

Lycka till med din behandling! 

• Anonym

Fast jag läste en artikel där det stod att ingeting, inte ens rökning, va lika farligt som tandlossning. Det va alltså farligare att ha tandlossning än rökning när det gällde hjärt och kärl sjukdomar och cancer. Och att det var flera gånger så stor risk hur många tänder man hade kvar? Jag vet att jag är lite hypokondrisk, men jag har fått en cysta, som förvisso är godartad, men ändå. Jag tror ju att det beror på mina tänder. Kan det vara så? 
    Det kan vara så att det slarvades med mina tänder när jag var barn och jag har slarvat då och då som vuxen också, men jag har många bekanta som gör det. Det står att det tar tio tjugo år innan man får tandlossning. Hur kan jag fått det? Kan det bero på mediciner? 

• Kjellgren
    Anonym skrev 2012-08-22 20:52:17 följande:
    Fast jag läste en artikel där det stod att ingeting, inte ens rökning, va lika farligt som tandlossning. Det va alltså farligare att ha tandlossning än rökning när det gällde hjärt och kärl sjukdomar och cancer. Och att det var flera gånger så stor risk hur många tänder man hade kvar? Jag vet att jag är lite hypokondrisk, men jag har fått en cysta, som förvisso är godartad, men ändå. Jag tror ju att det beror på mina tänder. Kan det vara så? 
    Det kan vara så att det slarvades med mina tänder när jag var barn och jag har slarvat då och då som vuxen också, men jag har många bekanta som gör det. Det står att det tar tio tjugo år innan man får tandlossning. Hur kan jag fått det? Kan det bero på mediciner? 
    Olika personer har olika benägenhet att få parodontit men det är alltid bakterier som orsakar inflammationen. Dvs får man helt rent så får man heller inte parodontit. En del kan slarva mycket utan att drabbas, en del har ingen "slarvmån" alls.

När det gäller risker för hjärtkärlsjukdomar så pågår mycket forskning men vad gäller cancerrisk och parodontit kan jag säga att det i dagsläget inte finns så mycket som talar för att det har ett direkt samband (vilket inte betyder att samband saknas). Men varje månad kommer ny forskning och man har bla hittat ett samband mellan demens och parodontit. Obs - aktiv parodontit, det finns mig veterligen ingen ökad risk om man har en parodontit som läkt ut.

Cystor i käkarna kan man få av olika skäl men den vanligaste cystan i käkarna är en sk radikularcysta som bildas på en infekterad tand. Då räcker sällan rotfyllning utan man får gå in och operera bort cystan också.
  • Anonym

Tack för dina svar! En fråga till bara. Jag har ju dragit ut två tänder, om jag sätter in två nya kommer väl de runt om kanske klara sig längre? Jag tänker på de som sitter "ensamna", är det lättare att de blir lösa?

• Kjellgren
    Anonym skrev 2012-08-23 18:33:45 följande:
    Tack för dina svar! En fråga till bara. Jag har ju dragit ut två tänder, om jag sätter in två nya kommer väl de runt om kanske klara sig längre? Jag tänker på de som sitter "ensamna", är det lättare att de blir lösa?
    Det är inte alltid det går att ersätta förlorade tänder - men för det mesta. Om du får implantat dvs titanskruvar i käkarna kan de faktiskt också drabbas av "parodontit" så de måste skötas mycket noga. Och får du en bro krävs det även då mycket noggrann rengöring.

Tänder som sitter ensamma kan börja röra på sig och luta så de blir svåra att hålla rent. I vilket fall är det svårare att hålla en ensam tand ren än om den har sällskap.

Hur just du ska göra måste du dock bestämma tillsammans med din tandläkare. Ofta är det bästa att ersätta förlorade tänder men ibland är det faktiskt bättre att låta bli. Och ibland går det inte hur gärna man än vill. 
  • Anonym

Tack för dina svar :)

Svar på tråden Tandlossning- någon som har koll på det?