• MeraMia

Flygplansmat

Jag undrar hur många måltider som vanligtvis serveras ombord på planet.

Om planet lyfter kl 8-9 på morgonen och flygtiden är 10-12 timmar, vilka måltider kan man förvänta sig då?

Är också lite nyfiken på vilka erfarenheter ni har av flygplansmat på olika flygbolag.

Själv har jag haft bäst erfarenheter av SAS. Nån som har en annan åsikt?   

• Svar på tråden Flygplansmat
  • Elaifiknow

Ring ditt flygbolag och hör med dem. Det är väldigt olika hur olika bolag lägger upp det.

• MeraMia
    Elaifiknow skrev 2012-08-17 13:58:13 följande:
    Ring ditt flygbolag och hör med dem. Det är väldigt olika hur olika bolag lägger upp det.

Vi har inte bokat nån resa än.

Var mest nyfiken på hur det har varit för andra. 
  • annca

De bolag jag åkt med de senats gångerna har man kunnat köpa mat på. Kortare resor har det iof varit, bara 4-5 timmar, och då har "matvagnen" gått en gång, men man har kunnat "ringa" på mat även annars. Däremot har det inte servarats gratis mat alls... Men detta har varit Iberia, Vueling, Ryan och Norvegian. BA och KLM däremot har bjudit på frukost, men inte lunch... Thai bjöd på allt! Inkl dricka.
    Så det skiftar nog väldigt beroende på bolag och flygtid.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Lucy Cat

Nu har jag bara rest i 8 timmar som längst på ett plan, men jag har varit med om att vi fått både middag och efterrätt och lite senare någon macka, men också varit utan mat helt och hållet och fick då köpa till det på flygplanet senare om jag skulle vilja, men det var så hutlösa priser så jag protesterade och drack vatten. Men jag överlevde tydligen det också ;)

Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • JPT

På sådana långa flygningar brukar det ofta vara en huvudmåltid (ofta någon liten förrätt, huvudrätt och sedan någon liten dessert). Vissa flygbolag har att man får välja mellan exempelvis två huvudrätter, medan andra bolag har att det är samma för alla (om man inte har förbokat specialkost givetvis). En stund innan landning brukar det även vara en lite lättare måltid av något slag, beroende på när på dygnet som man landar. De flesta flygbolag erbjuder även snacks (läs typ tråkiga pretzels och dylikt) och dricka under hela flygningen. 

Eftersom det kan skilja åt är det som sagt var bäst att kika på flygbolagets hemsida. På långresor har jag också varit väldigt nöjd med SAS flygplansmat, men det mesta duger ju, även om det är inte är jätteroligt.

• hotten

på alla flyg ca 10 h å + har jag iallafall fått en huvudmåltid och en lättare (lättare kvällsmat eller en frukost, beroende på tid), ibland ännu en smörgås eller glass.

• Voluptuous Shalimar

Jag säger nog som så att om det är en nattflygning får ni antingen middag + frukost eller frukost + lunch samt 1-2 mindre snacksmåltider (typ liten mjuk kaka/godisbit/minipirog med tomatfyllning etc etc. Är det en flygning där ni sätter er på planet på morgonen/förmiddagen blir det säkert frukost + lunch + middag + snacks. Men som många skrivit, det beror på vilket flygbolag du åker med. 

Godast mat tyckte jag det var på Turkish Airlines. Det borde ju ha varit dem vi åkte med till Turkiet...? 

• evaoregon

Med Icelandair ingår ingen mat för vuxna (barn under 12 år får gratis måltid) även om man flyger med dem över Atlanten (8 timmar).  Utbudet av mat till försäljning är inte alltid det bästa.  Senast vi flög med dem ifrån Reykjavik till Seattle (8 timmar) så fick vi köpa kakor och bananer för det fanns inga vegetariska alternativ.  Sedan hörde jag någon bakom oss som ville köpa bananer, men då var även de slut.  Rynkar på näsan  

• evaoregon
    evaoregon skrev 2012-08-17 15:50:34 följande:
    Med Icelandair ingår ingen mat för vuxna (barn under 12 år får gratis måltid) även om man flyger med dem över Atlanten (8 timmar).  Utbudet av mat till försäljning är inte alltid det bästa.  Senast vi flög med dem ifrån Reykjavik till Seattle (8 timmar) så fick vi köpa kakor och bananer för det fanns inga vegetariska alternativ.  Sedan hörde jag någon bakom oss som ville köpa bananer, men då var även de slut.  Rynkar på näsan  
    Så flyger man med Icelandair så kan det vara en bra ide att äta på flygplatsen i Reykjavik där det finns ganska mycket att välja på (vilket vi som tur var hade gjort).  På Icelandairs sida så står det att det alltid finns vegetariska alternativ (typ vegetariska mackor), men det stämmer tyvärr inte alltid.  
  • Voluptuous Shalimar
    evaoregon skrev 2012-08-17 15:50:34 följande:
    Island har väl inte råd att förse flyggäster med mat *hrm*
  • zest

Bäst mat tycker jag att Quantas har. När jag flög till Australien tyckte jag att det var mat hela tiden, dock tog det lite mer än 10 h. man fick välja på 3 altenativ för lunch och middag dessutom var det snacks typ frukt o pringles och innan natten fick man en goodie bag med godis, kex osv. Sedan serverades det frukost på morgonen.

• MeraMia

Är det nåt nytt för Icelandair?

Är rätt säker på att jag flög med dem för några år sen över Atlanten och då ingick måltider. Har för mig att det var bra mat också. Fast det är klart... finanskrisen kom ju efter det. Tungan ute

Tack för alla svar förresten! 

• Voluptuous Shalimar
    zest skrev 2012-08-17 16:00:01 följande:

Bäst mat tycker jag att Quantas har. När jag flög till Australien tyckte jag att det var mat hela tiden, dock tog det lite mer än 10 h. man fick välja på 3 altenativ för lunch och middag dessutom var det snacks typ frukt o pringles och innan natten fick man en goodie bag med godis, kex osv. Sedan serverades det frukost på morgonen.

Sådär var det när jag flög Amsterdam-Toronto för flera år sedan!
  • evaoregon
    zest skrev 2012-08-17 16:00:01 följande:

Jag tyckte att Qantas hade superbra mat när vi flög med dem år 2001, men det kanske inte alls är samma nuförtiden.  Har du flugit med dem nyligen?  Med Qantas fick vi t om middag på en kort flygresa mellan Melbourne och Tasmanien.  Det skulle man knappast få på ett flyg inom Europa eller inom USA.  Jag tror att den flygresan tog 2 timmar.  Glad
  • evaoregon
    MeraMia skrev 2012-08-17 16:07:02 följande:
    Är det nåt nytt för Icelandair?

Är rätt säker på att jag flög med dem för några år sen över Atlanten och då ingick måltider. Har för mig att det var bra mat också. Fast det är klart... finanskrisen kom ju efter det. Tungan ute

Tack för alla svar förresten! 
    Nej, det är inte särskilt nytt.  Vi flög med Icelandair till Sverige ifrån USA både 2010 och nu i år och det var samma sak båda gångerna.  Enbart barn under 12 år får gratis mat (de frågade t om hur gammal min tioårige son var).  Maten är bra om den finns, men jag tycker det är dåligt att det inte finns vad de lovar på sin sida.  Inte så kul att leva på kakor och bananer i åtta timmar... Rynkar på näsan
  • evaoregon
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-08-17 15:54:01 följande:
    Island har väl inte råd att förse flyggäster med mat *hrm*
    Nej, tydligen inte.  Man får även betala för hörlurarna (barn under 12 får gratis) så om man ska flyga med dem så är det en bra ide att ta med egna.
  • Gladskit

Vi har rest med massa olika bolag; bl.a Thai, SAS, Swiss, Lufthansa, Finnair, Air Lanka (när det fanns direktflyg till Colombo!) plus otaliga charterbolag. Jag tycker Thai och British Airways haft bäst mat.
    BA var i och för sig deras business men där fick man små flaskor med vinäger och olja till varje måltid exempelvis. Nya varje gång! Lite onödigt men väldigt lyxigt kändes det

De större bolagen som är kända för att ha bra service ombord (typ Thai) brukar ha en liten bar man kan gå till om man är sugen på snacks eller dricka mellan måltiderna.

• evaoregon

Jag kan förresten rekommendera att gå med i Icelandairs Saga club (gratis) där man får poäng för flygningar för de poängen kan man sedan använda nästa gång man flyger för att betala för maten ombord.  

Svar på tråden Flygplansmat