Har min son verkligen ADHD? Känner ni igen beteendet? Hur kan vi få hjälp?
Vi har en 6-åring som börjar förskoleklass nästa vecka. För drygt 2 år sedan fick han en ADHD-diagnos då vi haft kontakt med BUP ett bra tag. Vi får fortfarande hjälp därifrån men har det bara jobbigare och jobbigare hemma och det känns som att ingenting hjälper. Nu pratar psykologerna om att han faktiskt inte är "som andra barn med ADHD"... Så nu undrar jag om det är någon som känner igen detta i era egna barn? Vad kan man göra??
- Han är väldigt intelligent för sin ålder, har alltid varit tidig med allt som gäller motorik, språknivå, läsa och skriva, matematik, att förstå hur saker fungerar, han är väldigt filosofisk, vill lära sig om saker i detalj (atomer och molekyler, cellbyggnad, sjukdomar och mediciner in i minsta detalj, osv).
- Socialt sett är han inte lika tidig, fast inte heller efter men han har svårt att anpassa sig efter andra och att se saker ur andras synvinkel, men han har lätt att få vänner!
- Han har extremt starka känslor, är väldigt känslig och tar lätt illa upp. Han kan inte kontrollera sig utan kan få utbrott (skriker, sparkar, slåss osv), och skäms sedan något otroligt efteråt och kan typ gömma sig under ett bord på ett café och bara gråta hysteriskt och vägra röra sig..
- Han behöver samma regler och rutiner hela tiden och har väldigt svårt för undantag.
- Han har tvångstankar och kan få hemska utbrott för att t ex skorna inte "känns rätt".
- Han hart svårt med koncentrationen och uppmärksamheten, gör helst saker snabbt, slarvigt och utan detaljer. Han kan göra det ordentligt men behöver då väldigt mycket stöd och uppmuntran och pauser. Han glömmer hela tiden saker och kan ställa samma fråga 5 gånger. Om han gör något som han själv älskar så klarar han att hålla koncentrationen (sitter nu med en Star Wars pysselbok t ex)
- Han har haft mycket problem med att han kissat och bajsat på sig men det är nästan borta nu..
- Han äter jättedåligt, varje middag tar 1½-2 timmar för att han äter så långsamt, glömmer tugga, inte koncentrerar sig, inte kan sluta prata, glömmer svälja osv.
- Han är väldigt intensiv, pratar non-stop (de som utredde honom reagerade speciellt på det) och kan gå runt och göra en massa konstiga ljud och ropa och skrika saker, vilket leder till att man till slut blir helt galen.
Någon som känner igen något? Jag är orolig för vi har flera neuropsykiatriska sjukdomar i släkten... Jag har pratat med skolan som han ska börja i och de verkar underbara, men vi behöver mer hjälp för det här håller inte, min sambo och jag håller på att gå under