anknyning skrev 2012-08-17 16:27:35 följande:
Hej
Söker information på nätet angående anknytningsteorin: jag har problem med att känna mig trygg när jag umgås med min kärestas vänner , särskilt vid nya kontakter. Har någon därute liknade problem o som kan ge mig lite uppslag hur jag kan gå vidare o "få bort denna otrevliga egenskap" det blir som om jag "fängslar in o kontrollerar min käresta" det blir väldigt konstigt för omgivningen....det har inget med svartsjuka att göra, snarare avundsjuka på nåt konstigt sätt..
Tacksam för svar!
Om du är intresserad av anknytning i vuxna relationer är Mentaliseringsboken och Hemligheten som nämns förut bra böcker som många uppskattar. Hemligheten gör dock visst våld på forskningen tycker jag. Anknytning är viktigare i etablerade relationer, inte tvärtom.
Av din beskrivning undrar jag dock om anknytning är rätt teori. Förstår jag dig rätt känner du dig obekväm med hennes vänner. Anknytning handlar främst om hur man förhåller sig till band med de som står en nära, även om man även tittar på hur det kan påverka sådant som vänskap och arbetsrelationer.
Skulle du kunna berätta mer om vad som händer i relation till hennes vänner?