• Sereena

11 mån - vi behöver bättre kvällsrutiner

Hej,

har en liten dotter på 11 mån (första barnet) och vi har hittills inte haft så mycket rutiner, utan det har blivit som det blivit med mat, sömn osv. Hon har hittills ammats fritt (men försöker minska ner det nu). Dagtid funkar det bra med sömn, det är kvällen som är problemet, hon vägrar liksom somna och massa gråt och skrik. :S

Oftast ammas hon till sömns men ibland funkar det bra utan amning också. (vi samsover). 
    Kan tillägga att hon dagtid endast sover i vagnen (har aldrig lyckats få henne att somna i egen säng på dagen, utan måste vara vagn - (och rullande vagn samt utomhus)

Nu sen några veckor tillbaka tycker vi dock inte att det funkar så bra på kvällen längre. Det tar oftast över 1 timme med skrik och gråt att få henne att somna, trots att jag ligger bredvid henne. Vissa kvällar beror det på att hon är övertrött, andra på att hon är för pigg... Hon somnar oftast inte förrän 21 och då efter mycket gråt så kan jag tillslut amma henne till sömns...

(på dagen funkar det bra, eftersom vi så fort vi ser att hon blir trött kan ta ut henne i vagnen, och då somnar hon gott och snabbt) 

Vi vet inte riktigt vad vi ska göra.... :/ Vi försöker ju hitta någon slags rutin med bad, tandborstning mm, men det funkar bara vissa dagar känns det som, de flesta kvällar är jobbiga.... 

Behöver all a tips jag kan få.
    (förutom att lägga henne i egen säng och låta henne gråta sig till sömns  för det kommer jag inte klara)

• Svar på tråden 11 mån - vi behöver bättre kvällsrutiner
  • Alexi

Jag tror på att ni bestämmer er för hur kvällsrutinen ska se ut och så kör på den ordentligt nu, så att dottern lär sig den. Så att hon förknippar hela delen med att det är sovdags. Var också noga med att hon verkligen är trött när ni lägger henne. Läser ni bok vid läggningen? Någon skön musik som kan stå på i bakgrunden?

• Marren38

Det känns som om hon somnar lite sent. När sover hon middag? En grundregel är ingen tupplur fem timmar innan läggdags. De allra flesta barn somnar bäst tidigt på kvällen. Försök korrigera till kl 19. Hon får då inte sova efter kl 14 på dagen. Bra att ni samsover då det skapar trygghet. Gör samma sak varje kväll. Vi äter, borstar tänder, får pyjamas, läser två pekböcker med barn och djur som sover, vinkar god natt till alla i familjen, sjunger en vaggvisa och sedan pussar god natt och klappar bebis tills han sover. Var konsekvent och avvik inte från er rutin.

• Linmin

Testa med att Korta ner hennes sömn på dagen.

• IsaIda

Hej! Jag hade samma problem med min dotter, skrik i en timma minst varje gång innan hon somna. men jag upptäckte att jag alltid försökte somna henne försent, när hon redan va övertrött. vid första gäspet, gnugg i ögona, osv gå in med henne i ett mörkt och tyst rum. ha en speciell snuttefilt ni alltid ger henne plus napp å gunga henne till sömns i famnen dom första gångerna å va bara lugna å vagga lite å schysha lite.... sen kan man börja testa att dom ska somna själva ... men ge INTE upp. om man börjat somna barnet å sen ger upp då e man tillbak på ruta ett igen så hur jobbigt de än e så SKA barnet somna om de e trött å man har börjat somna de, till slut kommer man in i en rutin även om de verkar omöjligt från början :) lycka till

• AKT83

Vi la ner vår son i sängen och satt på en stol bredvid i mörkret och hade en hand på honom som gungade och klappade honom. Första veckan tog det ca tre h sen blev det mindre och mindre. Blev han hysteriskt ledsen tog vi upp honom i famnen och tröstade och pratade tyst sen ner i sängen igen. Aldrig avbryta och låta barnet komma upp och leka. Lycka till!

• Sereena

Tack för era svar.

Ja, förmodligen sover hon nog för mycket på dagen.

Vi går upp vid 7-8-tiden.
    Sen sover hon mellan ca mellan kl.10-11. Sen sover hon 1-2h på eftermiddagen också. Runt 14-tiden.

Det "stora felet" är väl att hon ibland sover vid 17-18-tiden också. Men hon kan bli så himla grinig på eftermiddagen, så det känns som att vi måste gå ut med henne och sova då. Fast det är klart att hon inte vill somna förrän sent då.

Jag har försökt ibland att läsa bok för henne, men hon är liksom inte intresserad, hon är ganska aktiv och gillar inte att sitta still och gosa. Har aldrig gillat att ligga i babygym eller liknande, utan extremt nyfiken på att ta sig runt och titta på nya saker hela tiden.

Det lustiga var att efter 1h verkningslöst läggningsförsök igår så satte jag mig och skrev ursprungsinlägget och hade henne då i knät, och då somnade hon i mitt knä. Har aldrig hänt förut. Hon brukar somna i min mans knä på dagen ibland, men har aldrig somnat i mitt förut. Mysigt var det, men hade ju hellre sett att hon somnade i sängen, hehe.

Ni har nog rätt i att vi måste komma på en rutin som vi håller varje dag, men jag tycker det är så svårt, vi är ju som sagt inte alls några rutinmänniskor. Den måste funka även om vi är iväg på andra ställen också. (Vi åker ofta runt till släktingar mm.)
    Är vi borta på kvällen hos kompisar så är det i regel inga problem, för då somnar hon i vagnen, sen sover hon i bilen hem och så kan vi bara lyfta över henne i sängen så sover hon vidare...
    Har funderat ibland om vi skulle låta henne somna i vagnen på kvällarna hemma också och sen bara lyfta över henne till sängen...

Jag hade ju sett framför mig hur mysigt det skulle vara med ett litet barn som gillar att man läser bok på kvällen och sen somnar, men hon verkar ju inte vara boktypen. Men det kanske kommer senare? Hoppas.

Är lite avundsjuk på min kompis som har en dotter (nån månad äldre), hon kan bara lägga henne i sin splälsäng med en bok eller leksak så somnar hon själv. (har alltid gjort sen hon var liten - både dagtid och kväll). De har hur mycket tid på kvällarna som helst att bara umgås, titta på film mm medan dottern sover gott. ;P Men det kanske är ovanligt...?

• Sereena
    IsaIda skrev 2012-08-18 04:03:24 följande:
    Hej! Jag hade samma problem med min dotter, skrik i en timma minst varje gång innan hon somna. men jag upptäckte att jag alltid försökte somna henne försent, när hon redan va övertrött. vid första gäspet, gnugg i ögona, osv gå in med henne i ett mörkt och tyst rum. ha en speciell snuttefilt ni alltid ger henne plus napp å gunga henne till sömns i famnen dom första gångerna å va bara lugna å vagga lite å schysha lite.... sen kan man börja testa att dom ska somna själva ... men ge INTE upp. om man börjat somna barnet å sen ger upp då e man tillbak på ruta ett igen så hur jobbigt de än e så SKA barnet somna om de e trött å man har börjat somna de, till slut kommer man in i en rutin även om de verkar omöjligt från början :) lycka till
    Hej,
    vi har försökt det där, men tycker det är svårt. När man ser första gäspningen, då är det massa kvar att göra, byta blöja, ta på pyjamas, borsta tänderna mm. Hinner gå ganska mycket tid, så hon blir pigg igen... Eller har du förberett allt sånt i förväg? 
  • Sereena
    AKT83 skrev 2012-08-18 09:05:38 följande:
    Vi la ner vår son i sängen och satt på en stol bredvid i mörkret och hade en hand på honom som gungade och klappade honom. Första veckan tog det ca tre h sen blev det mindre och mindre. Blev han hysteriskt ledsen tog vi upp honom i famnen och tröstade och pratade tyst sen ner i sängen igen. Aldrig avbryta och låta barnet komma upp och leka. Lycka till!
    Kanske testar det så småningom, åtminstone när jag slutat amma. Är det det som kallas typ "tassmetoden"?
  • Pyttismamman

Om ni vaggar henne i famnen då? Somnar hon då?   Det gör vi med vår son (13 mån) och har gjort rätt länge nu.. lägger vi honom i sängen skriker han hysteriskt och snurrar runt och sätter sig upp så att få honom att somna i sin säng har vi gett upp för tillfället.  I famnen somnar han på ca 10 minuter.
    Vi tog även bort spjälsängen och nu har vi honom på en madrass på golvet så vi kan ligga bredvid honom när han vaknar på natten, och då funkar det ganska bra att ligga bredvid istället för att bära.
    Dottern är snart 4 år och har fortfarande jättesvårt att koooppla av på kvällen, oavsett vad man gör.  Man får acceptera att barn är olika och att inte alla barn somnar så fort man lägger ner dem i sängen....

• Sereena
    Pyttismamman skrev 2012-08-18 09:39:05 följande:
    Om ni vaggar henne i famnen då? Somnar hon då?   Det gör vi med vår son (13 mån) och har gjort rätt länge nu.. lägger vi honom i sängen skriker han hysteriskt och snurrar runt och sätter sig upp så att få honom att somna i sin säng har vi gett upp för tillfället.  I famnen somnar han på ca 10 minuter.
    Vi tog även bort spjälsängen och nu har vi honom på en madrass på golvet så vi kan ligga bredvid honom när han vaknar på natten, och då funkar det ganska bra att ligga bredvid istället för att bära.
    Dottern är snart 4 år och har fortfarande jättesvårt att koooppla av på kvällen, oavsett vad man gör.  Man får acceptera att barn är olika och att inte alla barn somnar så fort man lägger ner dem i sängen....
    Hej,
    det skulle säkert funka bra, (så gör jag ibland på natten när hon vaknar och då somnar hon om snabbt), problemet på kvällen är att det tar lite längre tid, och hon är för tung för att gå och vagga tycker jag. Min man skulle nog orka, men lillan är väldigt mammig på kvällen - skriker om jag är i närheten och vill då bara vara hos mig.

Vi hade helst velat ha en madrass på golvet så som du beskriver, men vi har en hund och vill inte att han går och lägger sig där. (Han förstår att han inte får vara i sängen, men om det är en madrass på golvet så tror han nog att det är hans säng). Eventuellt kan vi stänga ute honom ur sovrummet, men jag tycker att det är lite taskigt då han alltid sovit i son korg bredvid vår säng, även innan lillan kom. 
  • Sereena
    Pyttismamman skrev 2012-08-18 09:39:05 följande:
    Fast kanske ska ge det en chans till med vaggandet! Eftersom jag tänkt sluta amma snart, så behöver vi ju lite andra insomningsrutiner, och då kanske det är en bra idé om pappan är hemma ensam med lillan. (Är inte jag i närheten, exempelvis ute med hunden så är hon nöjd och glad hos min man, men så fort jag kommer in så bara gnäller hon "mamma mamma mamma mamma"
    (Ska erkänna att jag gillar det ibland, hehe, kommer väl tycka det är jobbigt när hon blir pappig sen, som jag hört att vissa barn blir!  
  • CrazyLady

Nu är min dotter snart 16 månader men jag har haft dessa rutiner sedan hon var 1 år...

07.00 äter vi frukost
    11.00 äter vi lunch

ca 12.00 till kl 13.30/14.00 sover dottern middag (ibland sover hon bara 1 timme)

kl 15.00 äter vi mellis

18.30 ca äter vi middag

efter middagen badar/duschar hon, borstar tänderna...
    Sen får hon vara uppe en stund, sen runt 20-20.30 blir hon trött, hon får en flaska NAN, sen sover hon... 

• ModestyBlaze

Vet du, jag tror ni skulle vara betjänta av att sätta ett fast schema så alla i familjen vet när man sover och äter. Det är liksom dags.

Ett tips är typ natt 19-07, fm lur på 20 min och en middags lur på 1,5 tim.  Ingen sömn som de andra säger efter kl. 14 detta kommer att påverka både natt och hela nästa dag. Flexa inte på tiderna mer än med 15 min är mitt tips så hon har en chans att bli sin egen lilla skalman. Även lite fasta mattider är att föredra här.

När ni kört detta i 2-4 veckor kommer hennes tider att sitta och hon kommer inte vara lika svår att lägga då hon vet exakt vad som händer och när det händer. 

En 11 mån behöver inte mer än 2 lurar, sen på dagis får de ju oftast bara en, så det är bra att ha en bra grund redan nu. Min son gick över till 1 lur vid 15 mån men vanligt är mellan 12-15 mån typ.

Lycka till!     

Svar på tråden 11 mån - vi behöver bättre kvällsrutiner