11 mån - vi behöver bättre kvällsrutiner
Hej,
har en liten dotter på 11 mån (första barnet) och vi har hittills inte haft så mycket rutiner, utan det har blivit som det blivit med mat, sömn osv. Hon har hittills ammats fritt (men försöker minska ner det nu). Dagtid funkar det bra med sömn, det är kvällen som är problemet, hon vägrar liksom somna och massa gråt och skrik. :S
Oftast ammas hon till sömns men ibland funkar det bra utan amning också. (vi samsover).
Kan tillägga att hon dagtid endast sover i vagnen (har aldrig lyckats få henne att somna i egen säng på dagen, utan måste vara vagn - (och rullande vagn samt utomhus)
Nu sen några veckor tillbaka tycker vi dock inte att det funkar så bra på kvällen längre. Det tar oftast över 1 timme med skrik och gråt att få henne att somna, trots att jag ligger bredvid henne. Vissa kvällar beror det på att hon är övertrött, andra på att hon är för pigg... Hon somnar oftast inte förrän 21 och då efter mycket gråt så kan jag tillslut amma henne till sömns...
(på dagen funkar det bra, eftersom vi så fort vi ser att hon blir trött kan ta ut henne i vagnen, och då somnar hon gott och snabbt)
Vi vet inte riktigt vad vi ska göra.... :/ Vi försöker ju hitta någon slags rutin med bad, tandborstning mm, men det funkar bara vissa dagar känns det som, de flesta kvällar är jobbiga....
Behöver all a tips jag kan få.
(förutom att lägga henne i egen säng och låta henne gråta sig till sömns för det kommer jag inte klara)