• Längtande83

Ni som arbetar som kurator på grundskola

Jag har nyss blivit kallad till intervju på en grundskola avseende en tjänst som kurator.. Vad som slog mig när jag satt och funderade var detta med lov...

Så, ni som vet... Arbetar kuratorn under loven? Vad gör hon/han då? 

• Svar på tråden Ni som arbetar som kurator på grundskola
  • Längtande83

Ingen som kan svara??

• MissNora

Vad jag vet så har de semestertjänst. Men det är kanske en förhandlingsfråga?

• Längtande83
    MissNora skrev 2012-08-18 15:29:10 följande:
    Vad jag vet så har de semestertjänst. Men det är kanske en förhandlingsfråga?
    vad betyder semestertjänst?
  • Gaytjej

Nä, jag kan inte svara för var vår kurator gör.. .men jag kan berätta hur det är för elevassistenterna på vår skola. Eftersom de bara jobbar vanliga 40 timmar jämfört med de 45 som vi lärare jobbar så får de bara ut en viss del av sin lön (96% tror jag) eftersom de sedan är lediga lika många veckor som vi lärare.

Vår rektor däremot, som också bara göra 40 timmar i veckan får 5 veckors semester. Det finns jobb att göra för honom även om eleverna inte är på plats. 

Jag gissar att de i elevhälsoteamet jobbar som vår rektor gör. 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Lilia

Många skolkuratorer har andra jobb också som de jobbar med på loven, en del administrativa uppgifter görs då också.

• Kodia

Jag tror att det är olika i olika skolor/ i olika kommuner. En del "övrig personal" i skolor (skolsköterska, städpersonal, måltidspersonal, administrativ personal, osv) har vanlig semestertjänst, och en del har uppehållstjänst, vilket innebär att de jobbar 40 h/v under terminerna och har ledigt nästan hela sommarlovet och hela jullovet, och de får då en viss % av en heltidslön.

Tänk efter vilket som hade passat dig bäst, OM det skulle vara så att du får välja. På intervjun är det bara att fråga vad som gäller.

Om du vill kolla i förväg kan du kanske hitta något om du googlar på kurator och uppehållstjänst, eler kollar med ditt fack, eller tittar på kommunens hemsida efter arbetsår för lärare och annan skolpersonal.     

• Längtande83

Tack för era svar! Skall nog kolla på intervjun då eftersom att det verkar vara lite olika. 

Svar på tråden Ni som arbetar som kurator på grundskola