• iikiwiberries

mat med på flyget?

vi ska resa med två barn, 3 ½ och 2 år och skulle gärna vilja ha med lite som distraherar  på planet, bland annat ätbart, så jag undrar hur mycket och vad man kan ta med sig. vad jag har funderat på är tex russin, vindruvor, banan, kex, chips eller liknande.självklart inga nötter. minns när jag var yngre så hade jag alltid med godis men har nu inte flugit med egen "mat" på ganska länge. vi ska flyga med norwegian.

• Svar på tråden mat med på flyget?
  • eliten

Det är bara att köpa inne på flygplatsen det du vill ha på planet som frukt och chips och sånt

• GrönaDruvan

Ska också flyga snart med våran 3,5 åring och 2 åring, och vill också ha tips! Både med mat och andra saker. Kan det vara värt att ha med en bärbar DVD?

• Mumintroll89

Vi ska flyga idag med en tre-åring. Tar med favvo-böcker och ritpapper och ev ngn mer leksak. Sen har vi mat på flyget vilket är en grej som distraherar också. Har flugit innan med henne och det gick väldigt bra. Bärbar dvd är aldrig fel även om dom brukar visa en tecknat-film för barnen på planet vid flygning utomlands.

• saga1984

Vi ska snart flyga med. Tar med kex, frukt och mackor. Yoggi/smoothie och dricka köper vi på flygplatsen, efter säkerhetskontrollen.
    Tar med ritbok, pennor också men även iPad och bärbar dvd.

• Dissan

På vårt flyg står det att man inte får ta m egen mat, men det kan väl inte gälla barn, vår son är under två och får ju ingen mat...

• oceanney

Har flugit massor med små barn och min erfarenhet är att man får igenom i princip vad som helst genom säkerhetskontrollen inklusive 1.5-litersflaskor med vatten för att blanda till vällingen. I börjat slängde jag alltid sånt och köpte nytt igen efter säkerhetskontrollen men det verkar som om ingen bryr sig så då är det ju onödigt att slänga.

• oceanney
    Dissan skrev 2012-08-18 11:31:20 följande:
    På vårt flyg står det att man inte får ta m egen mat, men det kan väl inte gälla barn, vår son är under två och får ju ingen mat...
    De avser nog vuxna. Det skulle inte vara så trevligt om alla satt på planet med illaluktande matlådor. Skrattande
  • evaoregon
    saga1984 skrev 2012-08-18 09:13:42 följande:
    Vi ska snart flyga med. Tar med kex, frukt och mackor. Yoggi/smoothie och dricka köper vi på flygplatsen, efter säkerhetskontrollen.
    Ja, det är bara drycker som man kan ha problem med att ta igenom säkerhetskontrollen.   Kex, frukt, mackor och annan mat ska inte vara något problem att ta med sig hemifrån.
  • evaoregon
    eliten skrev 2012-08-18 08:48:54 följande:
    Det är bara att köpa inne på flygplatsen det du vill ha på planet som frukt och chips och sånt
    Frukt och chips kan du ta med hemifrån, det är bara drycker som man inte får ta igenom säkerhetskontrollen.  Priserna på flygplatsen brukar vara betydligt högre än i en vanlig livsmedelsbutik.

Frukten är det bäst att äta upp på planet då den inte får tas in i vissa länder (t ex Australien och USA, men inom Europa tror jag det är ok).   
  • Persimon
    Dissan skrev 2012-08-18 11:31:20 följande:

Jag har alltid med egna smörgåsar på korta flygningar(inom europa) då jag behöver psecialmat och det aldrig funferar med specialbeställningen. Det är aldrig någon flygvärdinna som har kommenterat det.
  • iikiwiberries

åh va mycket svar jag fått! perfekt! jag har massor av planer på olika aktiviteter på planet men undrade just om mat =) för övrigt ska vi ha med ipad, målarbok och färgpennor, deras dockor, vattenflaskor fast de ska vi fylla på inne i flygplatsen, sedan kommer de ha var sin kabinväska att ha ansvar för, lite extra roligt =)

• Vilgot08

Fylla på vatten på flygplatsen? Men man får väl inte ta med vätska in där, de häller ut den har jag för mig isf... eller är det olika? Vore bra att veta!

• Alexi
    Persimon skrev 2012-08-18 16:30:18 följande:

Jag har alltid med egna smörgåsar på korta flygningar(inom europa) då jag behöver psecialmat och det aldrig funferar med specialbeställningen. Det är aldrig någon flygvärdinna som har kommenterat det.
    Precis så har jag också tänkt göra i vinter när vi ska till Kanarieöarna. Det finns massor med alternativ på specialkost när man beställer resan men ingen kategori som funkar för mig. Så vi har beställt mat till barnen och jag och maken köper några mackor eller något på Arlanda och äter tänker vi.
  • evaoregon
    Mellanmjölkens land skrev 2012-08-20 21:21:21 följande:
    Vi tar alltid med tomma vattenflaskor som vi fyller på efter säkerhetskontrollen
    Ja, det går ju helt klart bra.
  • evaoregon
    Vilgot08 skrev 2012-08-20 20:15:30 följande:

Fylla på vatten på flygplatsen? Men man får väl inte ta med vätska in där, de häller ut den har jag för mig isf... eller är det olika? Vore bra att veta!

Efter säkerhetskontrollen går det bra och där kan man även köpa vätska och ta med på flygplanet om man vill det.
Svar på tråden mat med på flyget?