• Anonym (pinsamt!)

Herpes och gravid!! hjälpa ja döööör!

Smått panik!!

Sammanfattar lite kort!
    Min förra sambo hade genital herpes, va alltid noga med skydd osv, men efter ett långt förhållande är de lätt att bli smittad iaf,

vi separerar för 5 år sen, och efter det har ja Tre ggr fått vad jag tror (99% säker) är herpes utslag i underlivet!
    Har gjort lite ont och svidigt men inte extreeeemt. Har därför tänkt att "Ja kollar upp de när jag har tid", och eftersom symptomen försvunnit på en vecka har de liksom aldrig blivit av!

Nu sitter jag här med Ny Sambo och gravid i vecka 36+0 och utslaag!!
    VAFAN!
    Min sambo vet nada eftersom ja inte haft några utslag eller så så har ja helt enkelt inte tänkt ¨på de..

Har gjort ett KS innan och fick förra veckan veta att denna gång är de ingen sätesbjudning så Jublar högt över att få en "Vanlig" förlossning!!

Och nu sitter jag med utslag i underlivet, och läser att man då ev måste göra ks.

Jag Vill INTE INTE INTE göra KS!!  Jag vill få vara med om något så häftig som en förlossning!!
    Jag SKÄMS Som en hund för ja inte sagt något till min Sambo
    Jag känner mej helt dum i huvudet om ja skulle ringa bm och bara säga "Du fööräääästeeeen, glömde säga, har herpes o har nu fått utbrott.."

Vafaan ska ja göra,, PEPPA MEJ nån som vet?!

Har en tid hos bm om 10 dagar,, Ska ja vänta, säga nått då? Ring på måndag redan?
    Ja är helt säker på att det är över tills jag ska dit om 10 dagar..

Bara hoppas att bebis inte vill titta ut innan det bara.... :/

Buuuhuuuuuuuuuuuuuuu!!

• Svar på tråden Herpes och gravid!! hjälpa ja döööör!
  • Anonym (Samma här)

Jag har samma problem. Dock bara vecka 29 men har jag otur så kanske jag får utslag när det är dags. Min pojkvän vet ingenting och jag har "glömt" berätta för barnmorskan.. 
    Men jag tror nog att det bästa är att ringa dit på måndag och berätta, så vet hon iaf om det. Även om utslagen försvunnit tills dess så kanske man måste göra ks ändå :(
    Jag ska dit på onsdag och kommer nog berätta då. 

Hoppas det går bra!

• Anonym

Det är nog dags att berätta!
    ni riskerar ju att smitta era barn och era partners. 

• Anonym (Ring nu)

Ring din barnmorska nu. Säg att du tror du fått herpes ( kan hu vara första gången ) sedan kommer du få antibiotika eller vad det nu är jag åt iaf tabletter från vecka 38 fram till födsel för att inte få några herpesskov . Sitter det inte för nära ingången kan man även bli tejpad innan förlossningen.

• Anonym (pinsamt!)
    Anonym (Samma här) skrev 2012-08-18 14:06:54 följande:
    Jag har samma problem. Dock bara vecka 29 men har jag otur så kanske jag får utslag när det är dags. Min pojkvän vet ingenting och jag har "glömt" berätta för barnmorskan.. 
    Men jag tror nog att det bästa är att ringa dit på måndag och berätta, så vet hon iaf om det. Även om utslagen försvunnit tills dess så kanske man måste göra ks ändå :(
    Jag ska dit på onsdag och kommer nog berätta då. 

Hoppas det går bra!

Jag villl ju bara intala mej själv att ja INTE tillhög dom 4% som föder denna vecka!!
    Så att de kan gå över, jag kan åka till min bm om 10 dagar och ev säga nått då..

Skriver dom in de i journalen?! MÅSET min sambo få veta,, Seriöst jag skäms verkligen som bara den!!

Jag är ju heelt övertygad om att de kommer va helt borta om 5 dagar och att det inte kommer blossa upp igen på läänge (har haft tre utbrott på 5 år liksom..)
    Jag Vill Ju bara att de ska gå över så att jag kan hålla käften om allt!

Jag vet att det här INTE är mitt första utbrott,, de är samma som jag haft tidigare..
    om jag fattat rätt så är de inte alls lika farligt om man redan smittats INnan man blev gravid, och så äre ju i mitt fall!

Måste isf ringa i morron, och då är jag hemma med två kids hela dagen, jag kan inte ringa farmor och be henne va barnvakt för ja måste upp och kolla herpes utbrott..
    fy faaaan.....
  • Anonym (pinsamt!)
    Anonym (Ring nu) skrev 2012-08-18 14:12:13 följande:
    Ring din barnmorska nu. Säg att du tror du fått herpes ( kan hu vara första gången ) sedan kommer du få antibiotika eller vad det nu är jag åt iaf tabletter från vecka 38 fram till födsel för att inte få några herpesskov . Sitter det inte för nära ingången kan man även bli tejpad innan förlossningen.
    okey..
    Fick du herpes, för första ggn, då du var gravid?
    Vad sa din bm om de?

Skrev dom nått i din journal ang det och sa dom något om det på förlossningen?
  • Anonym (pinsamt!)
    PUFF!

NI med erfarenhet av att vara gravid och ha herpes!!
  • Anonym (blåsan)

Jag har två barn, tredje påväg är i v36.. Visste redan med första att jag hade genital herpes, dock sällan skov.
    Men under mina graviditeter har jag fått fler utbrott än annars. 
    Jag tog ändå upp detta med bm eftersom jag är så rädd för ks.

Hon pratade med läkaren som i sin tur skrev ut aciclovir i förebyggande syfte, just för att slippa ett utbrott vid förlossningen. Har under alla tre graviditeter ätit denna medicin from v 35 och allt har gått fint, inga utbrott och lite mindre oro för min del. Dessutom skrev hon in i min journal att de skulle vara observanta på utslag osv i förlossningskanalen när det väl var dags. 

Tycker du ska prata med din bm för det kan ju faktiskt påverka ditt barn även om risken är liten. Det är en vanlig sjukdom även om det kanske känns som om man är ensam på jorden om den. Vänta inte utan ring bm och förklara så får hon och läkaren ta ställning till ev behandling.

Lycka till allt kommer gå fint! 

• Anonym (pinsamt!)
    Anonym (blåsan) skrev 2012-08-18 14:43:32 följande:
    Jag har två barn, tredje påväg är i v36.. Visste redan med första att jag hade genital herpes, dock sällan skov.
    Men under mina graviditeter har jag fått fler utbrott än annars. 
    Jag tog ändå upp detta med bm eftersom jag är så rädd för ks.

Hon pratade med läkaren som i sin tur skrev ut aciclovir i förebyggande syfte, just för att slippa ett utbrott vid förlossningen. Har under alla tre graviditeter ätit denna medicin from v 35 och allt har gått fint, inga utbrott och lite mindre oro för min del. Dessutom skrev hon in i min journal att de skulle vara observanta på utslag osv i förlossningskanalen när det väl var dags. 

Tycker du ska prata med din bm för det kan ju faktiskt påverka ditt barn även om risken är liten. Det är en vanlig sjukdom även om det kanske känns som om man är ensam på jorden om den. Vänta inte utan ring bm och förklara så får hon och läkaren ta ställning till ev behandling.

Lycka till allt kommer gå fint! 

Tack!

Ja vet att det är mer vanligt än många tror men ja skäms så pass för att behöva berätta för Sambon NU liksom! När han går och väntar på våra lilla bebis jääättemycket och så ska ja släppa denna bomb liksom!!

Sa dom något om de under din förlossning??
    Om ja nu ska, vilket jag borde, ta mig samma och berätta för bm och sambo, vill ja inte ha de släng i ansiktet en gång till under förlossningen, jag skulle ärligt talat nog fundera på att springa därifrån då!
  • stresss

Ta det lugnt. För mannen kan du säga att det är en första utslag, men inte för sjukvården, eftersom det påverkar vilka mediciner som ges. Ett förstautslag är mycket värre... Och har du utslag nu är dom förmodligen borta vid förlossningen!

Så lycka till och jaga inte upp dig!

• Anonym (pinsamt!)
    stresss skrev 2012-08-18 14:50:23 följande:
    Ta det lugnt. För mannen kan du säga att det är en första utslag, men inte för sjukvården, eftersom det påverkar vilka mediciner som ges. Ett förstautslag är mycket värre... Och har du utslag nu är dom förmodligen borta vid förlossningen!
    Så lycka till och jaga inte upp dig!

I mitt uppjagade lilla huvud just nu så är ja ju säker på att när ja väl kommer in till förlossningen så kommer det första dom säger (lr rättare sagt skriker) vara :
    -Jahaaa Du har har herpes! Men det är inte första ggn! Vilken tuuuur!
Svar på tråden Herpes och gravid!! hjälpa ja döööör!