Inlägg från: Anonym (pinsamt!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pinsamt!)

Herpes och gravid!! hjälpa ja döööör!

Smått panik!!

Sammanfattar lite kort!
    Min förra sambo hade genital herpes, va alltid noga med skydd osv, men efter ett långt förhållande är de lätt att bli smittad iaf,

vi separerar för 5 år sen, och efter det har ja Tre ggr fått vad jag tror (99% säker) är herpes utslag i underlivet!
    Har gjort lite ont och svidigt men inte extreeeemt. Har därför tänkt att "Ja kollar upp de när jag har tid", och eftersom symptomen försvunnit på en vecka har de liksom aldrig blivit av!

Nu sitter jag här med Ny Sambo och gravid i vecka 36+0 och utslaag!!
    VAFAN!
    Min sambo vet nada eftersom ja inte haft några utslag eller så så har ja helt enkelt inte tänkt ¨på de..

Har gjort ett KS innan och fick förra veckan veta att denna gång är de ingen sätesbjudning så Jublar högt över att få en "Vanlig" förlossning!!

Och nu sitter jag med utslag i underlivet, och läser att man då ev måste göra ks.

Jag Vill INTE INTE INTE göra KS!!  Jag vill få vara med om något så häftig som en förlossning!!
    Jag SKÄMS Som en hund för ja inte sagt något till min Sambo
    Jag känner mej helt dum i huvudet om ja skulle ringa bm och bara säga "Du fööräääästeeeen, glömde säga, har herpes o har nu fått utbrott.."

Vafaan ska ja göra,, PEPPA MEJ nån som vet?!

Har en tid hos bm om 10 dagar,, Ska ja vänta, säga nått då? Ring på måndag redan?
    Ja är helt säker på att det är över tills jag ska dit om 10 dagar..

Bara hoppas att bebis inte vill titta ut innan det bara.... :/

Buuuhuuuuuuuuuuuuuuu!!

• Svar på tråden Herpes och gravid!! hjälpa ja döööör!
  • Anonym (pinsamt!)
    Anonym (Samma här) skrev 2012-08-18 14:06:54 följande:
    Jag har samma problem. Dock bara vecka 29 men har jag otur så kanske jag får utslag när det är dags. Min pojkvän vet ingenting och jag har "glömt" berätta för barnmorskan.. 
    Men jag tror nog att det bästa är att ringa dit på måndag och berätta, så vet hon iaf om det. Även om utslagen försvunnit tills dess så kanske man måste göra ks ändå :(
    Jag ska dit på onsdag och kommer nog berätta då. 

Hoppas det går bra!

Jag villl ju bara intala mej själv att ja INTE tillhög dom 4% som föder denna vecka!!
    Så att de kan gå över, jag kan åka till min bm om 10 dagar och ev säga nått då..

Skriver dom in de i journalen?! MÅSET min sambo få veta,, Seriöst jag skäms verkligen som bara den!!

Jag är ju heelt övertygad om att de kommer va helt borta om 5 dagar och att det inte kommer blossa upp igen på läänge (har haft tre utbrott på 5 år liksom..)
    Jag Vill Ju bara att de ska gå över så att jag kan hålla käften om allt!

Jag vet att det här INTE är mitt första utbrott,, de är samma som jag haft tidigare..
    om jag fattat rätt så är de inte alls lika farligt om man redan smittats INnan man blev gravid, och så äre ju i mitt fall!

Måste isf ringa i morron, och då är jag hemma med två kids hela dagen, jag kan inte ringa farmor och be henne va barnvakt för ja måste upp och kolla herpes utbrott..
    fy faaaan.....
  • Anonym (pinsamt!)
    Anonym (Ring nu) skrev 2012-08-18 14:12:13 följande:
    Ring din barnmorska nu. Säg att du tror du fått herpes ( kan hu vara första gången ) sedan kommer du få antibiotika eller vad det nu är jag åt iaf tabletter från vecka 38 fram till födsel för att inte få några herpesskov . Sitter det inte för nära ingången kan man även bli tejpad innan förlossningen.
    okey..
    Fick du herpes, för första ggn, då du var gravid?
    Vad sa din bm om de?

Skrev dom nått i din journal ang det och sa dom något om det på förlossningen?
  • Anonym (pinsamt!)
    PUFF!

NI med erfarenhet av att vara gravid och ha herpes!!
  • Anonym (pinsamt!)
    Anonym (blåsan) skrev 2012-08-18 14:43:32 följande:
    Jag har två barn, tredje påväg är i v36.. Visste redan med första att jag hade genital herpes, dock sällan skov.
    Men under mina graviditeter har jag fått fler utbrott än annars. 
    Jag tog ändå upp detta med bm eftersom jag är så rädd för ks.

Hon pratade med läkaren som i sin tur skrev ut aciclovir i förebyggande syfte, just för att slippa ett utbrott vid förlossningen. Har under alla tre graviditeter ätit denna medicin from v 35 och allt har gått fint, inga utbrott och lite mindre oro för min del. Dessutom skrev hon in i min journal att de skulle vara observanta på utslag osv i förlossningskanalen när det väl var dags. 

Tycker du ska prata med din bm för det kan ju faktiskt påverka ditt barn även om risken är liten. Det är en vanlig sjukdom även om det kanske känns som om man är ensam på jorden om den. Vänta inte utan ring bm och förklara så får hon och läkaren ta ställning till ev behandling.

Lycka till allt kommer gå fint! 

Tack!

Ja vet att det är mer vanligt än många tror men ja skäms så pass för att behöva berätta för Sambon NU liksom! När han går och väntar på våra lilla bebis jääättemycket och så ska ja släppa denna bomb liksom!!

Sa dom något om de under din förlossning??
    Om ja nu ska, vilket jag borde, ta mig samma och berätta för bm och sambo, vill ja inte ha de släng i ansiktet en gång till under förlossningen, jag skulle ärligt talat nog fundera på att springa därifrån då!
  • Anonym (pinsamt!)
    stresss skrev 2012-08-18 14:50:23 följande:
    Ta det lugnt. För mannen kan du säga att det är en första utslag, men inte för sjukvården, eftersom det påverkar vilka mediciner som ges. Ett förstautslag är mycket värre... Och har du utslag nu är dom förmodligen borta vid förlossningen!
    Så lycka till och jaga inte upp dig!

I mitt uppjagade lilla huvud just nu så är ja ju säker på att när ja väl kommer in till förlossningen så kommer det första dom säger (lr rättare sagt skriker) vara :
    -Jahaaa Du har har herpes! Men det är inte första ggn! Vilken tuuuur!
  • Anonym (pinsamt!)
    Anonym (blåsan) skrev 2012-08-18 15:05:40 följande:
    Ja eftersom min sambo redan visste om det så kunde vi prata med personalen på fl. Men annars tror jag väl att du kan be att få det inskrivet att du inte vill att de ska prata "högt" om det. Det är ju din journal och egentligen bara du och de som vårdar dig som har rätt att veta vad som står i den.

För övrigt håller jag med "stress" det är viktigt att du berättar att det inte är första utbrottet. Jag tror att de kommer ta ett prov på dina utslag/blåsor för att kunna bekräfta att det är herpes och det går bara såvitt jag vet när du har blåsor. Ytterligare ett skäl att inte vänta med bm kontakt.  

Leta fram vettig info på nätet om herpes och visa din sambo när du berättar. Det kan ju ligga latent flera år, vissa får aldrig utbrott osv så det är ju inte. Läs på själv innan du berättar eller be bm om att hon ger er info tillsammans om det kanske känns bättre med sakligt stöd, då kan ju även din sambo ställa frågor. 

Stor kram   

Jo du skriver mycket klokt! :)

Har bara ett problem dock, denna vecka kommer barnen (vi har båda varsitt barn sen tidigare förhållanden) och den ända tiden jag har är att isf åka i morron till sjukan, vilket känns som en omöjlighet eftersomtider inte brukar finnas i överflöd.. !
    Blåsorna kommer ju hinna försvinna innan ja kommer dit känns de som!

Sen har jag läst lite nu..
    Vad jag förstår har bebisen redan skydd mot herpes eftersom jag fick de innan jag blev gravid, så det är väl inte farligt i sig att ha de när bebisen föds?

Och om man då inte har några utslag alls vid förlossnignen, är de då ingen fara alls, eller??

• Anonym (pinsamt!)

Nu har jag landat lite från den första paniken iaf..

Borde ju inte skämmas för detta, inte så att jag valt det själv.. :(

Men ja önskar fortfarande att de bara gick att trolla bort kan jag säga iaf..

Självklart har min sambo rätt att veta! Men fan inte NU!! När vi båda går o väntar o väntar och han är verkligen helt underbar på alla sätt och är jätteglad.
    NU ska de ju va rosa moln tills bebisen är häär liksom!!

inte panik och skamm öve en jävla könssjukdom!! :´(

• Anonym (pinsamt!)
    Anonym (Emma) skrev 2012-08-18 22:45:17 följande:
    Om du har blåsor då du föder vaginalt kan bebisen smittas i tex ögonen. Virusinfektionen på ett så litet barn är jättefarligt och kan leda till ex hjärninflammation och i värsta fall att bebisen dör. Berätta genast för din BM så kan du från och med nu äta virusdämpande läkemedel. Har du inget utbrott vid förlossningen är det ingen fara.
    Jag håller med om det någon innan skrev, berätta för din sambo och "tumma" lite på sanningen, säg att du fick blåsor i tonåren men inte tänkt på det sen dess. Jag har två vänner som haft det precis så- blivit överraskade av att det dykt upp igen många år senare och då fått reda på att det var herpes. Lycka till!

Men vad jag läst så gäller det där bara när man har det försa utbrottet, eftersmo bebis har noll skydd då!

Vet inte hur jag ska göra,, Det håller redan på att försvinna och jag ska ringa i morron isf..
    Dom kan ju ta några prover utan blåsorna eller?

För kommer ja in utan blåsor och dom inte kan testa att det inte var första utbrottet så kankse dom tvingar mig till KS ?! :O
  • Anonym (pinsamt!)
    Anonym (Har herpes) skrev 2012-08-19 17:35:14 följande:
    Men varför pratar barnmorskorna annars om att man ska göra kejsarsnitt om man har utbrott vid förlossning? Jag hade ju också hört att bebisen får ett skydd om man redan hade herpes när man blev gravid, men jag förstår faktiskt inte riktigt HUR bebisen skulle ha ett skydd när ens utslag sitter kring/i utgången där man föder ut bebis och bebis kommer mot utslagen både med hud och ögon och allt. Man kan ju inte vara immun mot herpes?! Har du inget utbrott vid förlossningen behövs inget kejsarsnitt om jag förstått saken rätt. Men har man utbrott vid förlossningen ska de ju veta om det innan så att man kan göra ett kejsarsnitt, det ska stå med i journalen. Det är för bebisens skull... Jag tycker absolut att man ska berätta att man har herpes eller att man misstänker att man har det, ifall att.

har för mig att någon här nämde att dom tejpade blåsorna vid förlossningen bara? Om de var så att det INTE var första-gångs utbrott!

Vad jag förstått så är bebis skyddad eftersom de delat blodet med mamma, som innehåller ett visst skydd mot herpes eftersom kroppen skapar det när man blir smittad!

Och att det igentligen handlar om att man vill ge mamman tabletter mot utbrott vid förlossninge mest bara för att det inte är behagligt med utbrott, spec inte när man ska ha ut en unge!

Nån som har hört nått liknande?
  • Anonym (pinsamt!)

Ang att berätta för sambo NU för att ha kanske får för sig att jag varit otrogen,, det är ja inte minsta orolig för! För så mkt vet jag att Herpes kan ligga latent i mååånga år, och många har det utan att ens veta om de. Och så pass påläst är han med så han skulle aldrig anklaga mig för nått sådant!

Sitter just nu med en Bm i telefonen,, så jag är en duktigt tjej och tar tag i skiten nu! Även fast ja allra hellst vill gömma mej under en sten o skämms ett tag tillQ!
    Men det är ju det ända rätta att göra!

Har fått erfara måååånga ggr nu att att vara gravid är låååångt i från glammigt! :S

• Anonym (pinsamt!)
    Vill ni veta hur de gick o va doktorn sade?!

Först o främst
    "va bra att du har de nu och inte vid förlossningen för då hinner du ju bilda antikroppar som också går över till bebisen!"
    Såå hela grejjen med att det är gööörfarligt med herpes vid förlossning, Njääää!
    Inte ens om man har första utbrottet under sin graviditet äre nån större fara, man hinner bilda antikroppar på kort tid!

Det ända som igetligen va nån större fara är att man får första utbrottet, massa blåsor, preciiis vid förlossningen!
    Då ska blåsorna också vara många och gärna I slidan för att bebis ska smittas.

DOCK hade min lilla blåsa inte spruckit än, vilket gjorde att han inte kunde ta odling på den och säkert säga till 100% att det var herpes. Även om de mesta tydde på det.
    Så han ville inte skriva ut några tabletter till mig.

Utan jag fick order att komma tillbaka om blåsan spricker regält, så man kan ta odling, och isf när man fått svar ha en diagnos iaf.
    Men dessa tabletter ja ev skulle få förkortar bara själva infektionen, och dom ska man ta helst i samma sekund dom de börjar kännas knepigt där nere, så dom är liksom ingen ide att ta om man väntar ett tag.

Inte heller tyckte han de fanns någon mening med att medicinera i onödan i förebyggande syfte,, det kan man göra i värsta fall om man har maaassa utbrott.

Och blir de inte värre än vad det är nu, så äre ju på G tillbaka. De kunde vara så att jag hade ett väldigt bra emunförsvar som gjorde att när ja väl får infektionen, att dom blir väldigt lätta, därav min lilla blåsa och att de fort går över.
    Sedan satt den på ett sånt ställe, i mellangården, att om man skulle ha den där vid förlossningen, väldigt osannolikt skulle kunna nudda bebisen.

Så från att vara väldigt uppskrämd om KS, komplikationer och ev skada bebisen, så sitter ja nu här helt lugnt ^^
    Ska väl bara få de dokumenterat, men inte mer än så^^
  • Anonym (pinsamt!)
    Anonym (soooo) skrev 2012-08-20 20:47:05 följande:
    Vad skönt för dig.

Nu ska du bara berätta för din karl? Det kommer också gå bra! Det viktiga tror jag är att du inte stressar upp dig utan tar det lugnt så det hinner läka innan förlossningen!

Kram

Ja de va goda nyheter!

Och de första ja gjorde när sambon kom hem var att prata med honom, och hans svar vart;
    Ja älskar dig oavsett *puss på magen*

Så nuu kan ja pusta ut!
    :)
  • Anonym (pinsamt!)
    Anonym (soooo) skrev 2012-08-20 20:56:12 följande:
    Lyckliga dig.

Slutet gott allting gott.

Du ska se att blåsan läker innan förlossningen. Nu när du bara kan andas ut. Kör lite avslappningsövningar ikväll så du rensar ut den stress du var utsatt för idag. Viktigt så du får ur dig allt, så läker det nog fortare också.

Tack så mycket! :) Ja ska köra total avslappning nu så hoppas jag det är över på ett kick! ^^
    Tatu skrev 2012-08-20 20:55:12 följande:
    Jag får alltid herpes under graviditeten och har varje gång fått tabletter tre veckor innan BF som jag ska äta tills bebisen är ute.
    Har funkat perfekt varje gång om väntar nu nr fyra, och ska snart få tabletter igen.

Jag skulle inte våga chansa, känns bättre att veta att ja inte smittar bebis :)
    oki,, ja frågade min läkare spec om det här och han tyckte det var helt onödigt i mitt fall, Men de beror väl på hur ofta man får utbrott osv, så de kankse är väldigt individuellt!

Men vad ja fick veta iaf så är de mest för att man själv ska slippa obehaget av blåsor under förlssningen :)
  • Anonym (pinsamt!)
    Anonym (Har herpes) skrev 2012-08-20 22:45:09 följande:
    Men om det är individuellt stämmer det väl inte med vad läkaren sa? "va bra att du har de nu och inte vid förlossningen för då hinner du ju bilda antikroppar som också går över till bebisen". "Inte ens om man har första utbrottet under sin graviditet äre nån större fara, man hinner bilda antikroppar på kort tid!". Om man bildar antikroppar, varför ska då vissa gravida med herpes förebygga med läkemedel? Och varför ska vissa ändå göra kejsarsnitt trots att det inte är första utbrottet?

Sen förstår jag inte varför läkaren inte tog ett blodprov på dig? När jag gick till läkare tog de inga prover via blåsan, de tog blodprov som sedan visade att jag hade herpes och jag fick tabletter på recept. 

Vad jag fatta som på min läkare så menade han på att de va onödigt att ta massa mediciner i förebyggande syfte, eftersom bebisen faktist har antikroppar med sig om man smittats innan.

Blodprov tog han ingen därför att det är inte lika säkert som ett prov direkt från blåsan. Ofta kan man få negativt på blodprov eftersom "inflamationen" inte är stor nog osv,,

Men JAG antog att det är lite Individuellt, eftersom om man har en bakgrund som jag, med enstaka utslag på flera år, och att dom dessutom är väldigt små, endast EN blåsa, så är de ju skilland om man vet med sig att man brukar få många fler utbrott med fler blåsor osv. Och spec om man genomgått en graviditet innan med mkt utbrott osv, DÅ kan de ju faktist vara bra attt medicinera i förebyggande syfte, då man vet att de ofta blir utbrott, Då känns de ju mer vettigt att medicinera tycker jag?
Svar på tråden Herpes och gravid!! hjälpa ja döööör!