• En struts

Hon tog disktrasan och torkade golv, sedan lade den tillbaka till diskhornet. ÄCKLIGT!

Jag kan göra så och skölja trasan väldigt noga (ha den i hett vatten och diskmedel och typ tvätta den efter). Om man torkar golvet ofta så blir det inte så skitigt heller.

• En struts
    Snöviolen skrev 2012-08-18 23:40:48 följande:
    Men så gör jag jämt. Inte orkar jag hämta en jävla mopp för att torka upp lite spill. Någon måtta får det vara.
    Moppar är ju äckliga, och även såna där sura stora golvtrasor (jag hatar dem. Folk låter ju såna rengörarredskap bli heläckliga i sina hem. De stinker och är snoräckliga, men ändå håller på och använda dem till golven) Jag har inte förstått mig på det. Jag har liksom "större kontroll" på en s k disktrasa. Och om jag håller på och torkar bänken, så blir det lättare gjort, om jag i farten börjar svabba golvet med den istället. Då far jag runt mer och mer, och till slut har jag torkat hela golvet med den, och så blir det en golvtrasa... (då tar jag inte upp den som disktrasa igen). Så gör jag. Alla har väl sitt sätt.
    Jag köper nya trasor, och kokar dem (de ska kokas i 20 minuter. Ni debatterade ju det.)
    Jag känner mig nästan för renlig och med bakterieskräck hemma, men här på fl så ligger man i lä.
    Gud, här är alla extremt "sterila" av sig och dygdigt super-super-renliga.

För min del så står jag på min vakt för mig själv att inte hålla på för mycket, för faktum är att allergin härjar här i Sverige för att folk har sterilt rena hem. Verkar det som. Tror forskarna.
    Herregud, i länder där folk har köket vägg i vägg med ladugårdar, så finns det absolut inga allergier.

Usch, tänk att ha ladugården bakom köksdörren.
  • En struts
    Anonym (Baciller...) skrev 2012-08-18 22:43:54 följande:
    Jag använder disktrasan till i stort sett allt i köket, men byter den sjukt ofta. Torkar av barnen med diskhanduken gör jag jämt, men så blir det oxå 10-12 diskhandukar i veckan i tvätten. "Lite skit rensar magen" sa alltid min pappa, och jag tror inte mina barn dör av lite baciller, de äter ju för Guds skull sand ur sandlådan! Suger på stenar ute, ligger å slickar på golvet i köket, och byter nappar mellan sig och sina vänner. Så det finns nog värre saker att oroa sig över än en disktrasa på golvet.
    Sådär tror jag är ett sunt tankesätt, för allergiers skull.
  • En struts
    Zandra f skrev 2012-08-19 12:39:28 följande:
    vad jag fått höa så finns baklterierna där ändå. e finns ju överallt runt om oss. du har mer bakterier på din tandborste än du har i din toalettstol. :D
    Jo, och vi har renare på toaletterna (då det gäller bakterier) än på mobilerna och tangentbord.
    Nä, man tänker nog inte på alla ställen man stöter på bakterier, och tur är väl det.
  • En struts
    Anonym (Bacillskräck -nä) skrev 2012-08-19 12:36:28 följande:
    Är det så att ni som använder trasan på golvet inte har djur? 
    Jo, det kan nog vara en skillnad faktiskt. Skulle nog inte dra till med att använda trasan på golvet (fast oftast "blir det" en golvtrasa då för mig) om jag hade djur.
  • En struts
    Klotjohan skrev 2012-08-19 13:03:12 följande:
    Så jag tror snarare att hon kontaminerade golvet...
    Ha, ha "kontaminerade golvet". Roligt när man för över fikonspråk i vardagsprat.
  • En struts

Hellre en disktrasa i diskhornet, än i trumpeten. (förresten! ) Jag antar att diskhornet är en variant av blåsinstrument?

• En struts
    Tom Araya skrev 2012-08-19 17:14:32 följande:
    Ja, det stämmer faktiskt men ur miljösynpunkt är klorin riktigt illa.
    Vad man kan göra om man använder klorin är att hälla det ut direkt i jorden (på tomten), då är det inte det minsta miljöfarligt.
  • En struts
    En struts skrev 2012-08-19 17:15:46 följande:
    Vad man kan göra om man använder klorin är att hälla det ut direkt i jorden (på tomten), då är det inte det minsta miljöfarligt.
    Det bryts ner till salt, i jorden. Klorin = natriumhypoklorid som bryts ner till natriumklorid = salt, i jorden. Det frigörs lite klor vid nedbrytningen, men det kan inte göra så mycket ensam.

Fler politiker borde ha tagit reda på det här, innan de försöker "få bort" det helt från hyllorna.

(Det är sambon som läst kemi, inte jag. )
  • En struts
    En struts skrev 2012-08-19 17:26:22 följande:
    Det bryts ner till salt, i jorden. Klorin = natriumhypoklorid som bryts ner till natriumklorid = salt, i jorden. Det frigörs lite klor vid nedbrytningen, men det kan inte göra så mycket ensam.
    Det kan inte göra så mycket ensamt, skulle det stå.
  • En struts
    Rocket Mania skrev 2012-08-19 22:49:54 följande:
    Jag tror aldrig jag varit med om ett ställe på jorden där folk är mer livrädda för baciller än här på FL.
    Håller verkligen med dig. Det är så tröttsamt.
  • En struts
    Rocket Mania skrev 2012-08-19 23:41:08 följande:
    Det värsta är att alla klorinfanatiker verkligen kommer ställa till ett helvete. Det kommer krylla av resistenta bakterier
    Om man inte ser till att endast torka av med detta (på platser det kan behövas, ett badrum kan behöva det om kräksjuka härjar tex) och sen häller ut hinken i gräsmattan.
    Som sagt. Vi får inte ha överdriven skräck för bakterier, men klorin går att använda på rätt sätt. Det är min åsikt.
    (Samtidigt så kan man ju naturligtvis få rent på de flesta ställen utan klorin.)
  • En struts
    gerd123 skrev 2012-08-20 15:09:18 följande:
    Va bra!! Jag gillar Klorin för rengöring i framförallt badrummet och skarvarna mellan kakelplattorna blir rena. Klorin finns inte överallt men "min" Willysbutik har det. Då behöver jag inte smyga ned det i kundvagnen och rodna i kassan och skämmas för min nonchalans mot jordens överlevnad  
    Det förutsätter att du häller resterna i gräsmattan och också sköljer av trasan ute.
    ABSOLUT INTE ner i avloppet alltså!
Svar på tråden Hon tog disktrasan och torkade golv, sedan lade den tillbaka till diskhornet. ÄCKLIGT!