• Biffus

Likställer du frukt med godis?

Tainted skrev 2012-08-18 21:39:31 följande:
    Jag tänker mest på tänderna, och där är ju fruktsocker lika illa som vanligt socker. så ja, jag likställer. sen ur hälsosynpunkt för resten av kroppen är ju såklart en annan femma
    Äh, skölj munnen med vatten efter att du ätit frukt så är det problemet borta.

Jag är praktiskt taget frukterian (jag äter även grönsaker), så jag likställer inte frukt med godis. Eller det beror på hur man ser det. Jag "unnar" mig frukt på samma sätt som medelsvensson unnar sig godis, men det är samtidigt min mat. Dock anser jag inte frukt som onyttigt.
    Sockerhysterin har gått för långt enligt mig. 
  • Biffus
    JanaLiiN skrev 2012-08-18 21:51:38 följande:
    www.30bananasaday.com/

för folk som valt att leva på frukt...
    Lol, jag är medlem på den sidan Oskyldig Dock är jag ytterst inaktiv eftersom att de flesta där är alldeles för rabiata och försöker tvinga på sin kost till alla andra. Tråkigt med sådant folk tycker jag. Alla ska få bestämma själva!
  • Biffus
    frågvis skrev 2012-08-19 06:58:38 följande:
    För tänderna och blodsockret gör det knappt någon skillnad, så ja, jag tycker att det går att likställa frukt med en chokladkaka.
    Jag är faktiskt glad över att vi ökar vår kunskap om hur viss kost påverkar kroppen och tycker inte att man ska bli kallad hysteriker för att man är medveten. 
    För tänderna gör det skillnad. Eftersom att fett inte är vattenlösligt så stannar sockret i chokladen mycket längre på tänderna, än fruktens som bara är att skölja bort med lite vatten.
  • Biffus
    Mayalotta skrev 2012-08-19 07:42:32 följande:
    För mitt och sonens blodsocker (och de flesta andra antar jag) är frukt och socker samma sak. Sedan finns det ju mer eller mindre söta frukter det är tex stor skillnad på jordgubbar, äpple, vindruvor melon osv...
    Men å andra sidan är inte frukt tomma kalorier, det finns ju många fina vitaminer och antioxidanter i frukt och bär.
    Jag anser att man ska njuta av frukt men inte tro att man kan smälla i sig 5 clementiner en kväll och anse sig nyttig. Ät med måtta!  
    Ajdå, då får jag minska på min middag då och bara äta tre jordgubbar Gråter (Nu ska jag sluta driva med mig själv, men det är så roligt Tungan ute).
  • Biffus
    Mayalotta skrev 2012-08-19 07:52:34 följande:

Men kära vän, äter du jordgubbar till midag? :p
    Nä, det är så svårt att få i sig energi på det, jag har ingen större lust att äta flera kilo jordgubbar :P
    Jag brukar äta några hundra gram spenat, selleri, tomat och någon frukt (t.ex. några bananer) Skrattande 
  • Biffus
    Mayalotta skrev 2012-08-19 08:01:23 följande:

Låter gott! Recept på det? Flört
    Jag brukar faktiskt bara ta av det vi har, sätta mig någonstans och äta. Är för lat för att skära upp och blanda saker Skäms Fast gott är det Skrattande
  • Biffus
    Hermioney skrev 2012-08-19 20:50:42 följande:
    För mig som är prediabetiker är det värre att dricka ett glas juice än att äta godis
    Att drucka juice och äta frukt är inte samma sak..
  • Biffus
    Hermioney skrev 2012-08-19 20:55:35 följande:
    nej det är ju en väldigt stor skillnad på äkta juice och frukt
    för mig är det knappt märkbar skillnad mellan att äta en frukt och att dricka äkta juice
    Nu blev jag förvirrad och osäker på om du är ironisk eller inte Tyst
  • Biffus
    annca skrev 2012-08-20 11:28:09 följande:
    Juice är mycket mer blodsockerhöjande än vad frukt i fast form är. Även "äkta" juice, inte bara nektar etc ...
    Att också frukt höjer sockret rätt snabbt, det är ju sant, men juicen är mycket mer koncentrerad, du får i dig mer "frukt" av en dl färskpressad apelsinjuice än vad du får av att äte en apelsin.
    Plus att juicen inte innehåller fiber, som gör att blodsockret höjs långsammare.
Svar på tråden Likställer du frukt med godis?