Inlägg från: hjärtemamma |Visa alla inlägg
  • hjärtemamma

Gå ner 30 kg eller mer?

Fru Sveden skrev 2012-08-24 09:28:07 följande:
    Jag hoppar gärna in här. Jag har visserligen redan gjort en del av min resa, men den gick bättre när jag pratade med folk på fl som hade samma problem m.m. Tyvärr så dog den förra tråden ut eftersom sommaren kom, folk tappar motivationen m.m.

Lite om mig:
    Jag är 26år, bor i Stockholm med min man och våra två barn (2år och 4år). Jag har varit överviktig sedan jag var 8-9år. I september förra året fick jag nog och bestämde mig för att jag inte orkade vara fet längre. Från sep 2011-feb 2012 gick jag ner 12kg. Sedan tog det stop. Motivationen tröt i samband med att den andra tråden dog ut och jag gjorde ingenting fram till i slutet på juli. (Jag stod dock still i vikt). Så det fyra senaste veckorna har jag kört idiotveckor vilket betyder räkna kalorier, träna så mycket det går och köra på sten hårt. Jag tränar 2-4 pass på gymmet bodypump, core och skall börja med kinesis de dagar jag hinner. Jag går även mycket. De senaste 2 veckorna har jag gått 8,8mil samt 6,2mil. Mitt mål är att gå ner till 80kg (ca 13kg kvar) till i jan så att jag kan börja löpträna inför vårruset nästa år då. 

Just nu har jag ett break med både träning och mat. Blev sjuk i onsdags och hade ändå planerat in ett break from imorgon tom tisdag nästa vecka eftersom jag skall på semester till London med en kompis och kroppen behöver ju vila någon gång så sjukdomen kom lägligt om vi säger så

Kortsiktiga mål:

1. Ner till under 30 i BMI (ca 3,5kg dit)
    2. Börja löpträna i jan

Långsiktiga mål:

1. Hitta en vikt jag trivs med
    2. Hitta balansen mellan mat och träning
    3. Fixa min rygg så att den blir bättre (har haft jätte problem med den sedan jag var 13år) 
    Bra kämpat, det är viktigt at ha den rätta motivationen för orka kämpa. Ibland har man ingen motivation alls och ibland är man supertaggad.

Det är i alla fall roligt att du vill följas åt me doss här inne    
  • hjärtemamma
    Fru Sveden skrev 2012-08-24 09:30:58 följande:
    Min motivation när jag är sötsugen/"inte sköter mig" är att tänka på hur mycket onödiga pengar det är att köpa det man ju vill ha. (vi håller på att spara till hus/radhus och då är kanske inte 10:- för en bulle så mycket, men om man gör det varje dag är det 300:- bull i månaden och gör man det varje dag hela året är det ca 3600:- i bulle per år vilket passar bättre på vårt sparkonto. och det blir bättre för vågen också...win-win liksom
    Tror det är viktigt att ifrågasätta sig varje gång man vill ta en sötsak om det är värt det precis som du säger.
  • hjärtemamma

Idag är det min vägningsdag. Vågen visade på -2kg...det är väl helt okej för en vecka, men ärligt talat hade jag hoppats på mer, så lite besviken är jag allt. Däremot hade jag minskat 7cm runt midjan och det är jag riktigt nöjd med.

• hjärtemamma
    Fru Sveden skrev 2012-08-25 11:09:23 följande:
    Hjärtemamma: såg på din presentation att våra äldsta barn är väldigt lika i ålder. Min är född 20 juni 2008
    Jaha, vad kul  Glad

Att bara gå ner 1kg i veckan låter jättebra i mina öron, men som du säger det går ju så långsamt och man vill ju få bort de fär kilona fort *pust* 
  • hjärtemamma

Riktigt bra tjejer ni som har skrivit era veckoresultat, fort sätt att kämpa så ska ni se att våra förbaskade kilon kommer försvinna någon gång

• hjärtemamma
    Caaarroo skrev 2012-08-29 23:03:17 följande:
    Halloj. Åh den här tråden passar nog mig utmärkt om jag får vara med!

För er som orkar läsa så skriver jag lite om mig själv!
    Från det att jag var liten tills jag blev17 så har jag ALLTID varit pinnsmal, folk frågade, äter du ordentligt, mår du verkligen bra... JAA det gjorde jag, spelade handboll på hög nivå men efter en skada och tappat intresse så slutade jag med handbollen, det var där vändningen med vikten kom.. Jag gick fort upp i vikt och det tog lixom aldrig stopp, jag är 183 cm lång och från det att jag var 17 tills nu när jag är 24 så har jag gått från 64 kg till 109 åh fyfan jag skäms över att skriva det!

Jag fick en son i november förra året och jag känner att orken inte är på topp, jag har börjat må roligt dåligt över det här med vikten, om jag köpt pizza eller godis så står jag och undrar vad alla tänker om mig, typ kolla den där tjockisen som köper godis det behöver hon ju verkligen inte osv osv!

Jag har satt ett mål på 80 kg, delmål är 99 kg, 89 och sen 80! Man blir mycket mer peppad av att "omringa" sig med människor som har samma problem! Idag blev jag medlem på viktväktarnas online sida (får även gå på möten) och tog mig i kragen för att leta upp en tråd!

Hoppas vi kan stötta och peppa varandra Och att man kan/vill vara så ärlig att man berättar om det har varit en skit dag eller om man fuskat! Ha det bra, NU KÖR VI! :D
    hej och kul att du vill vara med oss här. Ibland kan det vara svårt att hitta den där motivationen, men har man gett sig den på det så går det tror jag
  • hjärtemamma

Den här veckan har jag verkligen kämpat på, minst en timmes promenad på morgonen/förmiddagen och sen träning på kvällen mån-tors...igår hoppade jag över det. Jag har även lyckats hålla mig ifrån godis i två veckor. Igår var det dock min födelsedag och då åt jag lite chips och drack lite läsk, men det tyckte jag att jag var värd.

Trots mitt kämpande så har jag bara gått ner 0,2kg, men förmodligen är det så att min otränade kropp håller på att bygga upp muskler och som de flesta vet så väger muskler mer än fett. Däremot har midjemåttet minskat med 2 cm.

Startvikt: 18/8 2012     95kg
    Midjemått start:           110cm

Vikt nu: 1/9 2012         92,8kg
    Nuvarande midjemått: 101cm      

• hjärtemamma
    Sagolina skrev 2012-09-01 11:21:40 följande:
    Grattis i efterskott hjärtemamma! Hoppas du hade en jättefin dag:)

Här går det riktigt bra. Alla dagar denna vecka har jag hållit mig under mina 1500kcal/dag, så är supernöjd! Blir en massa grönsaker, 5-6mål/dag och det märks nu på vågen! -1kg mellan måndag och fredag, så är supernöjd!
    Har också kommit ifrån behovet av något sött efter maten, om jag är sugen på något brukar jag ta en kopp te.

Ska bli intressant att se måndagens resultat! Hoppas på att vara nere på 96kg då, så skulle jag ha gått ner 10kg sen 28maj. Sen är det att kämpa bort det sista kilot för att nå mitt mål 9.9, ner till 95kg. Sen blir det en vecka i solen och värmen på Cypern, så gissar på att det blir en vecka med +/-0 eller lite +...    

tack så mycket!

Bra jobbat, hoppas på att vågen visar mycket neråt imorgon då :)  
  • hjärtemamma
    Mamma till 3 M skrev 2012-09-01 13:14:37 följande:
    Här visar vågen neråt sakta men säkert Fortf.. 94.1.. 700 gram neråt sen sist:)
    Bravo, hej hej...bra kämpat
  • hjärtemamma

När jag fyllde år fick jag en stegräknare som även räknar avstånd(km). Idag kom jag äntligen upp i en mil på min promenad, tog 1h och 50 minuter. Om två veckor hade jag tänkt börja jogga lite lätt för att sen öka på så mycket jag kan. Målet är att speinga tjejmilen nästa år och då komma under 1h och 30 minuter. Så det är hårdträning som gäller ett år framöver 

Svar på tråden Gå ner 30 kg eller mer?