Varför ses måttligt religiösa personer ibland som fundamentalister?
Jag är inte särskilt religiös av mig, går nästan aldrig i kyrkan bortsett från bröllop, barndop och sådant, ber aldrig till Gud, men jag räknar mig som kristen - kanske mest i en sorts kulturell mening - är medlem i Svenska kyrkan sedan födseln och har väl någon form av tro på Gud.
I Sverige idag är det så "naturligt" att man skall vara så helt sekulariserad att somliga ibland antingen blir irriterade eller hånfulla, bara man nämner att man är kristen. Man behöver inte ens säga mer än ordet "kristen", så har de bilden för sig av någon som går på regelbundna bönemöten med tungotalande extas hos Livets ord.
Varför är det så?
Många av de som säger detta, skulle ändå räknas som kristna i någon mening, om man skulle sätta en religiös etikett på dem, eftersom de har vuxit upp i ett kristet samhälle med huvudsakligen kristna grundvärderingar, oavsett om de själva tänker på det eller inte. De firar jul och påsk och en del av dem är medlemmar i Svenska kyrkan och går också till kyrkan vid familjehögtider och döper till och med sina barn.